Funkcje faktoringu i istota usługi dla przedsiębiorstw

Funkcje Faktoringu

Funkcje faktoringu odgrywającą różne role w zależności od aktualnych potrzeb sięgającego po nią podmiotu. Do głównych funkcji faktoringu należy poprawa płynności finansowej i ochrona przed nieuczciwymi kontrahentami. Jakie dodatkowe funkcje może spełniać ta usługa i jaka jest jej istota?

Do czego służy faktoring?
W świecie usług finansowych wyodrębnić można trzy główne funkcje usługi faktoringu:

  • funkcja finansowania;
  • funkcja administracyjna;
  • funkcja gwarancyjna.

Nie zawsze jednak funkcje faktoringu są spełniane jednocześnie. Niektóre ograniczone są do konkretnego rodzaju faktoringu.

Funkcja finansowa faktoringu
Podmioty, które korzystają z usługi faktoringu przelewem dokonują uregulowania posiadanej wierzytelności na rzecz faktora – firmy, świadczącej usługi faktoringowe. Stwarza to szansę na prawie natychmiastowe uzyskanie dostępu do środków, które były wcześniej „zamrożone” – przykładowo przez długi termin płatności za fakturę.
Funkcja finansowania w faktoringu umożliwia szybki przelew środków (często zdarza się przekazywanie środków faktorantowi już po nawet kilku godzinach) co sprawia, że faktoring stał się ciekawą alternatywą dla kredytu bankowego, obwarowanego wieloma wymogami i obostrzeniami przy realizacji wypłaty środków.
Podsumowując: sprzedaż wierzytelności jest bardzo szybka, a koszt ponoszony przez przedsiębiorcę korzystającego z usługi stosunkowo nieduży w porównaniu do korzyści, jakie może uzyskać.

Funkcja administracyjna faktoringu
Rzadko zdarza się by małe, mikro- i jednoosobowe przedsiębiorstwa posiadały działy administracyjne, więc ich właściciele sami muszą zająć się ściąganiem należności. Jeżeli firma regularnie prowadzi interesy jedynie z kilkoma klientami, wtedy taki system pewnie będzie działał sprawnie.
W sytuacji jednak, gdy klientów jest więcej albo często pojawiają się nowi, przedłużający się czas oczekiwania na spłatę należności może być powodem niepokoju przedsiębiorcy. Faktoring i towarzyszące mu usługi dodatkowe pozwolą zabezpieczyć środki, a także zapewnić obsługę należności, w tym również kontakt z dłużnikami i ocenę ich wypłacalności.

Funkcja gwarancyjna faktoringu
Funkcja gwarancyjna, zabezpieczająca lub del credere ma miejsce wtedy, gdy faktor bierze na siebie ryzyko niewypłacalności dłużnika.
Pełne przejęcie ryzyka wypłacalności może zajść jedynie przy faktoringu pełnym (właściwym) i poprzedza je dokładna wnikliwa ocena finansów dłużnika.

Innym rozwiązaniem jest możliwość przejęcia ryzyka niewypłacalności do pewnej kwoty, która ustalana jest na etapie zawierania umowy faktoringowej. Gdy suma należności dłużnika jest wyższa niż wspomniana wyżej kwota, wtedy odpowiedzialność za spłatę wraca do faktoranta. Jest to faktoring mieszany, ponieważ łączy w sobie cechy faktoringu pełnego i niepełnego.

Mnogość możliwości
Oprócz funkcji finansowania nie można zapomnieć o innych możliwościach faktoringu. Do ważnych funkcji faktoringu należy możliwość obsługi należności przez faktora, która może zdjąć sporą część obowiązków z barków przedsiębiorcy, oraz funkcja del credere, umożliwiająca przejęcie pełnego ryzyka niewypłacalności przez firmę faktoringową. Jest to związane z dodatkowymi kosztami, ale pozwala na rozwiązanie problemu, niezależne od tego, co wydarzy się później.

Polecane dla Ciebie

Optymalizacja kosztów w transporcie – sprawdzone metody

Rosnące koszty paliwa, utrzymania floty oraz wynagrodzeń stanowią coraz większe wyzwanie dla firm transportowych. Dlatego też optymalizacja kosztów staje się najwyższym priorytetem. W artykule przedstawimy sprawdzone metody, które mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu budżetem i zwiększeniu rentowności działalności. Optymalizacja tras Jednym z najbardziej oczywistych sposobów na obniżenie kosztów w transporcie jest optymalizowanie tras przejazdów. Tradycyjne podejście […]

Czytaj dalej

Rekrutacja i szkolenie kierowców – jak znaleźć i utrzymać najlepszych pracowników?

Znalezienie i utrzymanie doświadczonych, lojalnych kierowców to jedno z najważniejszych wyzwań, z jakimi borykają się firmy transportowe. Kierowcy są nie tylko kluczowym zasobem, ale również twarzą firmy w kontakcie z klientami. W artykule omówimy skuteczne metody rekrutacji, selekcji oraz szkolenia kierowców, a także sposoby budowania długotrwałych relacji, które pomagają utrzymać najlepszych pracowników. Doświadczeni i zaangażowani […]

Czytaj dalej

Jak przygotować firmę na wyzwania globalnego rynku w zakresie transportu międzynarodowego?

Przedsiębiorstwa, w tym firmy transportowe, muszą być gotowe na stawienie czoła wyzwaniom związanym z handlem międzynarodowym. Przedstawiamy najważniejsze aspekty, które należy uwzględnić, aby skutecznie zarządzać logistyką międzynarodową. Zrozumienie logistyki międzynarodowej Logistyka międzynarodowa to kompleksowy proces, który obejmuje zarządzanie przepływem dóbr, usług oraz informacji pomiędzy krajami. Wymaga to dokładnej znajomości przepisów celnych, regulacji prawnych, zasad transportu […]

Czytaj dalej