Nabycie samochodu na działalność gospodarczą – istotne informacje

Zaobserwować można, że właściciele firm coraz częściej decydują się na kupno auta na firmę. Jest to duże ułatwienie w transporcie oraz skuteczny sposób na optymalizację podatkową. Jednak wątpliwości mogą pojawić się podczas wyboru sposobu finansowania pojazdu. Istnieje kilka opcji: zakup samochodu firmowego za gotówkę, leasing albo zobowiązanie kredytowe.

Zakup samochodu na firmę

Zanim przedsiębiorca zdecyduje się na zakup samochodu na firmę dobrze jest rozważyć różne możliwości oraz cel jego użytkowania. Istnieją również różnice między posiadaniem auta użytkowanego na potrzeby prywatne i firmowe, a używanego w celach wyłącznie firmowych. Ponadto nabycie auta na jednoosobową firmę będzie związane z innymi prawami, niż w przypadku dużego przedsiębiorstwa, przykładowo inne będą warunki kredytowe. Pomimo tego obie strony mogą skorzystać z kilku opcji sięgnięcia po jedną z form zakupu – leasing operacyjny, wynajem długoterminowy albo zakup za gotówkę.

Leasing samochodu na firmę

Jedną z opcji zakupu auta na firmę jest zawarcie umowy leasingu operacyjnego. Jest on powiązany z wygodą finansową oraz brakiem konieczności wydania większej sumy pieniędzy za jednym razem. Leasing taki bazuje na wpłacie wkładu własnego, a później na regularnym spłacaniu rat, zawierających między innymi odsetki i prowizje. Gdy opłacone zostaną wszystkie raty, możliwy jest wykup samochodu, a co się z tym wiąże przejęcie go na własność. Koszt wykupienia samochodu na firmę wynosi wtedy od 1 do 50% wartości auta. Jeżeli przedsiębiorca skorzysta z tej formy finansowania, może wliczyć opłatę wstępną, a także raty leasingowe do kosztów uzyskania przychodu (70% lub 100%).

Zakup samochodu za gotówkę

Auto kupione przez przedsiębiorcę na fakturę vat (za gotówkę) może być nowe z salonu lub pochodzić z rynku wtórnego. Z tego powodu auto na firmę będzie inaczej rozliczane pod kątem odprowadzenia VAT-u w zależności od formy zakupu. Istnieją trzy możliwości:

  1. Zakup auta na firmę na fakturę VAT (23%) – gdy kupujący to czynny podatnik VAT. Może on wtedy odliczyć podatek częściowo lub w całości.
  2. Zakup auta na firmę na fakturę VAT marża – wtedy kupujący nie może odliczyć VAT-u, ale ma możliwość wliczenia w koszty firmy kwotę brutto widniejącą na fakturze.
  3. Zakup auta na firmę za gotówkę od osoby prywatnej – wtedy kupujący nie ma opcji odliczenia VAT-u, gdyż zawierana jest umowa kupna – sprzedaży.

Przedsiębiorca może ująć samochód na firmę w kosztach uzyskania przychodu, ale auto musi być konieczne do prowadzenia działalności gospodarczej.

Kredyt samochodowy

Osoby prowadzące firmę często decydują się na zakup samochodu firmowego poprzez zawarcie umowy kredytowej z bankiem. Może to być opcja kredytu samochodowego albo kredytu gotówkowego, biorąc pod uwagę indywidualną sytuację przedsiębiorstwa i cele, które pragnie osiągnąć. Opcja ta jest podobna do leasingu, ale posiadanie samochodu na firmę nabytego przez kredyt, wiąże się z większą odpowiedzialnością i bardziej złożonym procesem weryfikacji finansowej przedsiębiorstwa. Warto wiedzieć, że w czasie spłacania kredytu w dalszym ciągu można rozliczyć 75% kosztów eksploatacyjnych.

Zakup samochodu na firmę a koszty uzyskania przychodu

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 23 przedstawia limity odnoszące się do odpisów amortyzacji, które mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Kosztami uzyskania przychodów nie traktuje się odpisów z tytułu zużycia auta osobowego, dokonywanych według warunków zapisanych w art. 22a -22o, w części ustalonej od wartości samochodu ponad kwotę:

  • a) 225.000 zł – gdy chodzi o samochód osobowy będący pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektro mobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 908 i 1086),
  • b) 150.000 zł – gdy dotyczy to pozostałych aut osobowych.

Przedsiębiorca kupujący samochód na firmę za gotówkę, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki poniesione na eksploatację auta firmowego np. zakup paliwa czy serwis. Są jednak konkretne rozróżnienia odpisywania wydatków:

  • 100% poniesionych wydatków – gdy auto przeznaczone jest do celów tylko i wyłącznie służbowych.
  • 75% poniesionych wydatków – gdy auto wykorzystywane jest do celów mieszanych (służbowych i prywatnych).

Jeżeli auto było zakupione za kredyt, do poniesionych kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć odsetki od rat leasingowych. Jednak trzeba zmieścić się w limicie odpisów amortyzacyjnych, który w przypadku firm wynoszą 150.000 zł.

Samochód na firmę a formalności

Przedsiębiorca kupujący samochód musi wiedzieć, że każde nabyte auto na firmę powyżej 10.000 zł (netto – w przypadku czynnych płatników VAT, brutto – w przypadku nievatowców) musi być wpisane w ewidencję środków trwałych oraz podlegać amortyzacji.

Polecane dla Ciebie

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej

Przygotowania do wzrostu zamówień w branży logistycznej przed świętami – co warto wiedzieć?

Dla firm z branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) nadchodzące miesiące oznaczają wzmożoną aktywność. Zbliżające się Boże Narodzenie niesie za sobą dynamiczny wzrost zamówień, który wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto już teraz zacząć działać, aby uniknąć problemów związanych z przeciążeniem logistycznym oraz niedoborem kadry pracowniczej. Jakie kroki warto podjąć? Rekrutacja i zatrudnienie sezonowe Wzrost zapotrzebowania na […]

Czytaj dalej

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej