Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich.

  1. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju

Od stycznia 2025 roku duże firmy, w tym wiele przedsiębiorstw logistycznych, będą musiały spełniać wymogi nowej Dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Ta regulacja nałoży obowiązek raportowania niefinansowych danych dotyczących m.in. wpływu na środowisko, społeczeństwo oraz zarządzanie (ESG). Raporty te obejmą dane za 2024 rok, a ich składanie rozpocznie się na początku 2025 roku. Szacuje się, że w Polsce około 3,5 tysiąca firm będzie objętych tym obowiązkiem.

  1. Pakiet Mobilności: zmiany w powrotach pojazdów

Znacząca zmiana dotyczy także Pakietu Mobilności. Od 2025 roku zniknie kontrowersyjny przepis nakazujący powrót pojazdów ciężarowych co osiem tygodni do kraju siedziby przewoźnika. Decyzja Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o uchyleniu tego obowiązku umożliwi przedsiębiorcom elastyczniejsze planowanie tras i operacji logistycznych. Zmiana ta pozwoli na lepsze wykorzystanie floty oraz obniżenie kosztów operacyjnych związanych z koniecznością powrotu pojazdów.

  1. System SENT: obowiązkowa rejestracja przewozów

Od stycznia 2025 roku zagraniczni przewoźnicy wykonujący transport drogowy na terytorium Polski będą musieli zarejestrować każdy przewóz w systemie SENT (cześć przepisów weszła w życie już 1 lipca br.). Dotychczas obowiązek ten obejmował tylko przewozy tzw. towarów wrażliwych, jednak nowe regulacje rozszerzają go na wszystkie towary. Przewoźnicy będą musieli także przekazywać dane GPS pojazdów. Brak spełnienia tych wymogów będzie wiązał się z wysokimi karami finansowymi – od 10 000 zł za nieprzekazanie danych GPS do 20 000 zł za niestawienie się do kontroli.

  1. Nowe wymogi dotyczące tachografów

W związku z nowymi przepisami dotyczącymi tachografów, które w pełni wejdą w życie w 2025 roku, firmy transportowe będą musiały zaktualizować swoje systemy monitorowania czasu pracy kierowców. Nowe, bardziej zaawansowane technologicznie tachografy mają na celu dokładniejszą kontrolę, co może wpłynąć na organizację pracy kierowców i planowanie tras.

  1. Deregulacja przepisów gospodarczych w Polsce

Od stycznia 2025 roku firmy transportowe w Polsce mogą skorzystać na deregulacjach, które mają uprościć prowadzenie działalności gospodarczej. Nowe przepisy zredukują biurokrację, w tym ułatwienia w zakresie rejestracji działalności oraz uproszczenia w zatrudnianiu cudzoziemców. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mogli szybciej i łatwiej zatrudniać kierowców spoza Unii Europejskiej, co może pomóc w redukcji kosztów i zwiększeniu elastyczności operacyjnej w branży transportowej.

Dostosowanie się do nowych przepisów wiąże się z dodatkowymi kosztami, zwłaszcza w zakresie raportowania ESG oraz implementacji nowoczesnych systemów tachografów. Jednak zmiany w Pakiecie Mobilności mogą przynieść oszczędności, eliminując konieczność powrotu pojazdów do kraju bazowego co osiem tygodni. Przedsiębiorcy powinni więc już teraz zacząć przygotowywać się do tych zmian, aby płynnie dostosować się do nowych wymogów prawnych i uniknąć kar finansowych. Warto również zwrócić uwagę na zbliżające się zmiany w politykach unijnych związanych z transportem oraz zieloną transformacją, które będą kluczowe dla przyszłego funkcjonowania branży logistycznej.

Źródła:

https://legal-intermodal.pl/pakiet-mobilnosci-wazne-zmiany-dla-przewoznikow-w-2022-2026-r/

https://www.timocom.pl/blog/zmiany-w-transporcie-lipiec-2024-r-610672

https://www.trade.gov.pl/aktualnosci/jaki-bedzie-rok-2024-w-branzy-transportu-spedycji-i-logistyki/

https://ksiegowosc.infor.pl/obrot-gospodarczy/dzialalnosc-gospodarcza/6574100,liczne-zmiany-przepisow-dla-przedsiebiorcow-od-2025-roku-deregulacja-co-sie-zmieni-opublikowano-projekt-nowelizacji-wielu-ustaw.html

Polecane dla Ciebie

Optymalizacja kosztów w transporcie – sprawdzone metody

Rosnące koszty paliwa, utrzymania floty oraz wynagrodzeń stanowią coraz większe wyzwanie dla firm transportowych. Dlatego też optymalizacja kosztów staje się najwyższym priorytetem. W artykule przedstawimy sprawdzone metody, które mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu budżetem i zwiększeniu rentowności działalności. Optymalizacja tras Jednym z najbardziej oczywistych sposobów na obniżenie kosztów w transporcie jest optymalizowanie tras przejazdów. Tradycyjne podejście […]

Czytaj dalej

Jak przygotować firmę na wyzwania globalnego rynku w zakresie transportu międzynarodowego?

Przedsiębiorstwa, w tym firmy transportowe, muszą być gotowe na stawienie czoła wyzwaniom związanym z handlem międzynarodowym. Przedstawiamy najważniejsze aspekty, które należy uwzględnić, aby skutecznie zarządzać logistyką międzynarodową. Zrozumienie logistyki międzynarodowej Logistyka międzynarodowa to kompleksowy proces, który obejmuje zarządzanie przepływem dóbr, usług oraz informacji pomiędzy krajami. Wymaga to dokładnej znajomości przepisów celnych, regulacji prawnych, zasad transportu […]

Czytaj dalej

Jak radzić sobie z zakłóceniami łańcucha dostaw

Zakłócenia w łańcuchu dostaw mają poważne skutki dla firm zajmujących się transportem i produkcją, bez względu na ich wielkość czy rodzaj działalności. Niezależnie od tego, czy problemy wynikają z pandemii, klęsk żywiołowych, zmian politycznych czy innych niespodziewanych wydarzeń, przedsiębiorstwa muszą być gotowe do szybkiego działania i modyfikacji swoich planów awaryjnych. Stabilny łańcuch dostaw jest kluczowym […]

Czytaj dalej