Ustawa o zatorach płatniczych jako remedium na płynność finansową przedsiębiorstwa

Ustawa o zatorach płatniczych

Krajowy Rejestr Długów w swoim raporcie za 2019 rok przedstawił tezę, że niepłacenie faktur to plaga, która paraliżuje działalność firm. Ustawa o zatorach płatniczych ma temu przeciwdziałać:

Nieuregulowane płatności przedsiębiorstw, widniejące w Krajowym Rejestrze Długów, to już 9,4 mld zł. Za towary i usługi swoim kontrahentom nie zapłaciło 281 251 firm. Średnie zadłużenie wynosi obecnie nieco ponad 34 tys. zł. Na tym tle mocno wyróżniają się przedsiębiorcy-rekordziści w poszczególnych województwach, których zaległości wielokrotnie przekraczają statystyczne zadłużenie.

I tak, chociażby w województwie świętokrzyskim rekordziście z branży budowlanej w bilansie rocznym wyszło 60,5 mln złotych długu.

W województwie warmińsko-mazurskim, w powiecie elbląskim najwyższe zadłużenie przedsiębiorcy wyniosło 50 mln złotych.

Raport stwierdza jasno, że największe problemy z zadłużeniem posiadają przedsiębiorcy w województwach: Mazowieckim, Śląskim i Wielkopolskim. Średnio każde polskie przedsiębiorstwo znajdujące się w bazie KRD jest zadłużone na kwotę ponad 34 tys. złotych. Co tylko jasno dowodzi skali problemu.

Błędne koło zadłużania?

Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki wyjaśnił, w jaki sposób dochodzi do tak ogromnej skali problemu na terenie całego kraju:

Z jednej strony jest przedsiębiorca-dłużnik, który nie rozliczył się za towar lub usługę, a z drugiej kontrahent-wierzyciel, który ten towar sprzedał, a nie dostał zapłaty i z tego powodu zaczyna tracić płynność finansową. Ten też ma swoich dostawców i pracowników, którym musi zapłacić. Za chwilę sam więc może stać się dłużnikiem.

Cały proces jest zatem zjawiskiem naczyń połączonych. Jeżeli jeden z elementów nie wypełni swojej powinności, to następne nie mogą prawidłowo funkcjonować. Każdy przedsiębiorca, który nie jest w stanie spłacić swoich wierzycieli, wywiera na tych drugi presję i w ten sposób tworzy się błędne koło. Dopiero ogłoszenie bankructwa jest w stanie zatrzymać ten proces, ale czy na pewno?

Ustawa o zatorach płatniczych, remedium na polskie przedsiębiorstwa

Dnia 1 stycznia 2020 w życie wejdzie pakiet regulacji ograniczających zatory płatnicze w gospodarce. Do najważniejszych z punktów możemy zaliczyć, skrócenie terminów na wywiązanie się z zobowiązań finansowych między przedsiębiorcami, a także nowe kary dla dłużników.

Dodatkowym wsparciem ma się także okazać rozwiązanie w postaci “ulgi za złe długi”. Oznacza ono, że w przypadku niewypłacenia się przez danego przedsiębiorcę-dłużnika, wierzyciel po upływie 90 dni od nieotrzymania należności może pomniejszyć swoje świadczenia na rzecz państwa. Będzie mógł się ubiegać o zmniejszenie podatku dochodowego w wysokości kwoty wierzytelności, której nie otrzymał od dłużnika, a na którym cały czas spoczywa odpowiedzialność odprowadzenia podatku od wystawionej faktury.

Polecane dla Ciebie

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej

Przygotowania do wzrostu zamówień w branży logistycznej przed świętami – co warto wiedzieć?

Dla firm z branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) nadchodzące miesiące oznaczają wzmożoną aktywność. Zbliżające się Boże Narodzenie niesie za sobą dynamiczny wzrost zamówień, który wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto już teraz zacząć działać, aby uniknąć problemów związanych z przeciążeniem logistycznym oraz niedoborem kadry pracowniczej. Jakie kroki warto podjąć? Rekrutacja i zatrudnienie sezonowe Wzrost zapotrzebowania na […]

Czytaj dalej

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej