Budownictwo pod presją: jak faktoring przyspiesza przepływy finansowe?

Zarządzanie finansami w branży budowlanej to zazwyczaj potężne wyzwanie i ból głowy dla księgowych i dyrektora finansowego. Powody? Rosnące ceny materiałów budowlanych, wysoka inflacja i wydłużone terminy płatności, a ponadto opóźnienia w płatnościach ze strony inwestorów czy kontrahentów. Nie ma znaczenia, czy mówimy o małej firmie, czy o dużym przedsiębiorstwie realizującym wielomilionowe projekty – wszyscy odczuwają te same trudności: brak gotówki.

Jak przyspieszyć jej przepływy? W końcu brak pieniędzy w odpowiednim momencie może oznaczać nie tylko opóźnienia w realizacji zleceń, ale też poważne zagrożenie dla stabilności całego biznesu.

Problemy płynności w branży budowlanej

Branża budowlana, jak mało która, charakteryzuje się wyjątkowo długimi cyklami płatności oraz wysoką zmiennością w przepływach finansowych. Firmy wykonawcze często muszą finansować prace budowlane z własnych środków przez wiele tygodni/miesięcy. Jest to szczególnie uciążliwe w przypadku dużych projektów, w których firma angażuje duże środki i gdzie opóźnienia w płatnościach wpływają na harmonogram realizacji.

Do tego dochodzi konieczność spłacania bieżących zobowiązań, jak wypłaty dla pracowników, raty leasingowe, czynsz za magazyn czy podatki, które często nie zależą od bieżącego obłożenia zleceniami. Opóźnienia w płatnościach od inwestorów prowadzą do powstania zatorów płatniczych, a w skrajnych przypadkach nawet do utraty płynności finansowej. Szczególnie narażone na te zagrożenia są firmy, które nie posiadają odpowiednich rezerw finansowych.

Faktoring jako rozwiązanie problemów płynności

Dzięki nowoczesnemu narzędziu finansowemu, jakim jest faktoring,  przedsiębiorstwa mogą szybciej uzyskać dostęp do środków finansowych zamrożonych w wystawionych fakturach. Proces faktoringowy jest prosty i polega na przekazaniu wierzytelności faktorowi (instytucji finansowej), która bardzo szybko (nawet w 15 minut) wypłaca firmie lwią część należności (nawet 90%), zaś resztę – po uregulowaniu płatności przez kontrahenta.

Istnieją trzy główne rodzaje faktoringu, ciekawe z punktu widzenia branży budowlanej:

  • Faktoring pełny (bez regresu): faktor przejmuje ryzyko niewypłacalności kontrahenta
  • Faktoring niepełny (z regresem): firma budowlana odpowiada za spłatę wierzytelności, ale w zamian faktoring jest tańszy
  • Faktoring odwrotny: służy do regulowania płatności wobec dostawców (finansowanie faktur zakupowych)

Korzyści płynące z faktoringu są oczywiste – to przede wszystkim błyskawiczna i bezpośrednia poprawa płynności finansowej, natychmiastowa spłata należności, uniknięcie zatorów płatniczych, poprawienie relacji z dostawcami i pracownikami. Faktoring minimalizuje ryzyko finansowe i daje pełną kontrolę nad finansami firmy, które już przestają zależeć od inwestorów (czy też ich błędnych decyzji biznesowych). Ponadto stały dostęp do gotówki pozwala na jednoczesną realizację większej liczby projektów, czyli przyczynia się do zwiększenia rentowności firmy i przyspiesza jej rozwój. Nie mówiąc już o oszczędności czasu.

Jak faktoring może pomóc w firmie budowlanej?

Gdy firma budowlana realizuje projekt, ze względu na wydłużone terminy płatności od inwestorów zmuszona jest finansować bieżące koszty, takie jak materiały czy wynagrodzenia, z własnych rezerw. Dzięki współpracy z firmą faktoringową szybko uwalnia środki z wystawionych faktur, dzięki czemu unika problemów z płynnością finansową.

Faktoring to terminowe regulowanie płatności wobec dostawców i możliwość uzyskania korzystniejszych warunków handlowych, w tym rabatów. W efekcie firma oszczędza na kosztach zakupów i może równocześnie rozpocząć kolejne inwestycje, zanim otrzyma płatność za dotychczasowy projekt.

Jak wybrać odpowiedniego dostawcę faktoringu?

Firma faktoringowa, którą warto wybrać do finansowania faktur dla przedsiębiorstwa budowlanego, musi mieć doświadczenie w tej branży. Faktor musi rozumieć specyfikę tej działalności, w tym wiedzieć o długich terminy płatności i potencjalnej sezonowości. Faktor powinien potrafić dopasować ofertę do indywidualnych potrzeb firmy, takich jak wartość realizowanych projektów czy liczba kontrahentów, a także móc przedstawić pełne koszty usługi.

Wybierając firmę faktoringową warto zwrócić uwagę na to, czy jej przedstawiciele sprawnie odpowiadają na pytania i udzielają wyczerpujących odpowiedzi – stanie się to istotne, gdy firmy zwiążą się za sobą i obsługa posprzedażna zacznie być problemem, zamiast rozwiązaniem.

Z perspektywy firm budowlanych faktoring to prawdziwy game-changer w zarządzaniu finansami. Dzięki niemu przedsiębiorstwa mogą zapomnieć o problemach związanych z opóźnionymi płatnościami i skupić się na tym, co robią najlepiej – realizacji projektów. To narzędzie, które daje oddech finansowy, minimalizuje ryzyko zatorów płatniczych i poprawia relacje z dostawcami oraz podwykonawcami.

Źródła:

https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/przemysl-budownictwo-srodki-trwale/budownictwo/

https://kb.pl/porady/faktoring-w-branzy-budowlanej-jak-moze-ci-sie-przydac-_wp21/

https://www.pzfp.pl/

 

Polecane dla Ciebie

Kredyt, leasing czy faktoring?

Firmy działające w takich branżach jak transport, spedycja, logistyka (TSL), e-commerce czy budownictwo prędzej czy później staną przed ważnym zadaniem: wyborem odpowiednich narzędzi finansowych. W tym kontekście kredyt, leasing i faktoring to trzy najpopularniejsze opcje, które mogą wspierać rozwój przedsiębiorstw. Każda z tych metod ma swoje mocne strony i pewne ograniczenia, dlatego warto przyjrzeć się […]

Czytaj dalej

Sukcesy, wyzwania i przyszłość transportu i logistyki w Polsce

Sektor TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) to jeden z najważniejszych filarów polskiej gospodarki. Polskie firmy transportowe, głównie za sprawą strategicznego położenia naszego kraju, stały się europejskimi liderami w przewozach drogowych, obsługując 25% handlu na Starym Kontynencie. Sukces oraz ogromna złożoność europejskich łańcuchów dostaw oraz uregulowań prawnych niesie za sobą także wyzwania i problemy. Polskie firmy transportowe […]

Czytaj dalej

1,4 miliarda długu w branży transportowej – co to oznacza dla sektora TSL?

Branża transportowa, będąca jednym z filarów polskiej gospodarki, stoi w obliczu poważnych wyzwań finansowych. Według najnowszych danych zadłużenie sektora TSL wynosi aż 1,4 miliarda złotych. Jest to jeden z najwyższych poziomów zadłużenia w polskiej gospodarce, co budzi poważne obawy o przyszłość wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza tych z segmentu małych i średnich firm. Skala zadłużenia pokazuje, że […]

Czytaj dalej