Czy hakerzy atakują służbowe telefony? Jak im przeciwdziałać?

hakerzy wzięli się za telefony służbowe

Co jakiś czas wciąż słyszymy o nowym sposobie wykradania cennych danych, jakie dokonują hakerzy. Ostatnio ich celem stały się telefony służbowe. Według badań aż 25% wszystkich cybernetycznych przestępstw to ataki właśnie na telefony pracownicze.


Telefony służbowe są celem przestępców

Telefony używane podczas pracy stały się bardzo atrakcyjnym celem dla hakerów. Znaleźć na nich można wiele wrażliwych danych, które po kradzieży mogą zaszkodzić firmom i przysporzyć ich właścicielom wielu problemów.
Bardzo ważne jest zapobieganie takim sytuacjom, ponieważ ataki hakerskie na smartfony to jedna czwarta wszystkich cyberataków, według statystyk na świecie dochodzi do prawie 80 mln ataków hakerskich miesięcznie, a prawie 43 mln z nich odbywa się właśnie przez szkodliwe aplikacje mobilne.


Według danych jednej z agencji informacyjnych w 2017 roku aż jedna czwarta ataków hakerskich dotyczyła smartfonów, a aż 60% przedsiębiorców było zmuszonych do zamknięcia swojej działalności po przeprowadzeniu ataków.

Działania cyberprzestępców


Do najczęściej wykorzystywanych metod wyłudzania cennych danych należy przesyłanie zainfekowanych linków. Innym częstym sposobem są ataki typu „zero-day”. Polegają one na wykorzystywaniu luk w oprogramowaniach do przejęcia kontroli nad urządzeniem.
Kolejnym sposobem działania cybersprzestępców jest metoda „man in the middle”. Haker podszywa się pod stronę, z którą konkretny użytkownik próbuje się połączyć. Stwarza to możliwość łatwego przejęcia kontroli nad telefonem.

Hakerzy – jak bronić się przed ich atakami?


Głównym elementem przeciwdziałania atakom, jakich dokonują hakerzy, jest znajomość zagrożeń, z jakimi można spotkać się podczas korzystania zarówno z telefonów służbowych, jak i prywatnych.
Oto kilka sposobów, jak uchronić się przed niebezpiecznym, zainfekowanym oprogramowaniem:
– nie otwierać linków, które wysyłane są w wiadomościach od nieznanych nadawców
– systematycznie aktualizować posiadane oprogramowania
– unikać pobierania plików ze źródeł, które są nam nieznane
– nie korzystać z ogólnodostępnych połączeń Wi-Fi, zwłaszcza nie logować się w trakcie takich połączeń np. do bankowości internetowej oraz niekorzystanie z publicznych ładowarek i portów USB
– co jakiś czas zmieniać hasła dostępu do serwisów (koniecznie indywidualne do każdej strony), w których posiadamy konta, ewentualnie korzystać z menagera haseł
– posiadać aplikację chroniącą system w telefonie
Według niedawno przeprowadzonych badań, w których udział wzięło 850 firm z całego świata, każdy z tych podmiotów stał się w tym czasie ofiarą przynajmniej jednej próby ataku na urządzenia mobilne przy użyciu złośliwego oprogramowania.
Średnio w ciągu roku było aż 54 takich ataków. Każda firma doświadczyła co najmniej trzech lub czterech tego typu działań w ciągu roku.

Polecane dla Ciebie

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej

Przygotowania do wzrostu zamówień w branży logistycznej przed świętami – co warto wiedzieć?

Dla firm z branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) nadchodzące miesiące oznaczają wzmożoną aktywność. Zbliżające się Boże Narodzenie niesie za sobą dynamiczny wzrost zamówień, który wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto już teraz zacząć działać, aby uniknąć problemów związanych z przeciążeniem logistycznym oraz niedoborem kadry pracowniczej. Jakie kroki warto podjąć? Rekrutacja i zatrudnienie sezonowe Wzrost zapotrzebowania na […]

Czytaj dalej

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej