Co to jest startup? Czy każda firma to startup?

Czym jest startup? Czy każda firma to startup?

Liczba startupów na polskim rynku rośnie. Zakładają je osoby w różnym wieku, prowadząc najróżniejsze biznesy. Czym właściwie charakteryzuje się nowy model biznesowy, startup?


Startup to niezależne przedsięwzięcie biznesowe, które bazuje na innowacji. Jego celem jest dynamiczny rozwój opierający się na stworzeniu nowego produktu, rozwiązania, czy pewnej usługi. Funkcjonuje on w niepewności zarówno do czynników wewnętrznych jak i zewnętrznych. Ten model biznesowy rozwija się bez wsparcia inwestora. W tym przypadku wykorzystuje się bootstrapping. Jest to metoda polegająca na budowaniu firmy wyłącznie w oparciu o zasoby przedsiębiorcy. Bootstrapping wykorzystały firmy takie jak: Apple, Microsoft, czy Dell.
Startup musi być uznany za firmę
Aby móc dany biznes rozwijać jako startup musi być on uznany za firmę. Co to oznacza? To przedsięwzięcie musi być już w takiej fazie rozwoju, że niezbędne będzie jego sformalizowanie. Jest ono wymogiem struktury udziałowej (capitalization table), która przedstawia liczbę wspólników startupu wraz z liczbą udziałów.


Kiedy możemy mówić o startupie?

  1. O startupie możemy mówić wtedy, gdy jej założycielem nie jest korporacja.
  2. Startup wiąże się z tym, że rola inwestora w całym przedsięwzięciu jest bierna.
  3. Jego założycielami są osoby fizyczne, mające wpływ na strategię firmy i jej działania biznesowe, w tym działalność operacyjną, inwestycyjną, ale także finansową. Są oni realnymi kreatorami nowego biznesu.
  4. Za startup można uznać jednoosobową działalność gospodarczą.
  5. Musi opierać się na innowacji. Usługa, jaką proponuje założyciel startupu, musi się wyróżniać, to nie może być coś, czego na rynku jest wystarczająco. Celem startupu jest rozwiązywanie problemów, a zatem zaopatrzenie rynek w usługę, jakiej dotychczas nie było. Jest to możliwe dzięki przygotowaniu odpowiedniego biznesplanu przed rozpoczęciem inwestycji. Wybranie grupy docelowej i znalezienie jej potrzeb jest jednym z podstawowych kroków podczas zakładania startupu.

Kiedy działalność to nie startup?


W sytuacji gdy przedsiębiorcą jest spółka z o.o., która posiada cap table, ale nie prowadzi jeszcze działań biznesowych nie możemy mówić o startupie. Jest to wynikiem tego, że z powstaniem podmiotu nie wiążą się żadne działania biznesowe.
3 cechy, które charakteryzują startup to: innowacja, skalowalność, niezależność.
Innowacyjność może polegać na tym, że stworzono nowy sposób wytwarzania usługi albo nowy sposób docierania do klientów, np. poprzez social media. Może być to również wejście na rynek z istniejącymi już produktami, lecz bazując na innowacyjnych metodach wdrażania, np. wykorzystując e-commerce.


Skalowanie biznesu

Jest to jeden z głównych czynników, który warunkuje szanse na odniesienie sukcesu przez firmę. O jednym z aspektów skalowalności już wspomnieliśmy, jest to oferowanie usług, które rzadko występują na rynku. Po drugie, założyciele muszą zaplanować zwiększenie skali działania przedsięwzięcia. Aby dany biznes mógł osiągnąć sukces musi mieć on możliwości rozrastania się na wielu płaszczyznach. W tym celu już na starcie przygotuj plan, w którym uwzględnisz potencjalny rozwój.

Niezależność i niepewność

Eric Ries w książce „The Lean Startup” pisze o startupach, że są to “przedsięwzięcia, które stworzono w celu wykreowania nowego produktu bądź usługi w warunkach ryzykownych, braku pewności”.
Każdy startup charakteryzuje niezależność i niepewność tego, czy dana usługa dobrze przyjmie się na rynku, czy okaże się porażką. Niepewność jest wynikiem tego, że na rynku nie ma podobnego biznesu, na podstawie którego można byłoby przewidzieć powodzenie przedsięwzięcia, reakcję popytową, czy inne warunki. Niemniej jednak wcielenie w biznes kilku podstawowych zasad, o których wspomnieliśmy wyżej na pewno pomóc w rozwinięciu firmy.

Nie każda firma to startup

Wiele osób żyje w błędzie, że wszystkie nowe przedsiębiorstwa biznesowe są startupami. Nie jest to jednak prawdą, gdyż nie każda firma wprowadza na rynek coś nowego. Poza tym nie możemy nazwać małego biznesu startupem, a tylko i wyłącznie te, które rozpoczynając swoją działalność, zgodnie z definicją startupu według Erica Riesa, ponoszą ryzyko.

Polecane dla Ciebie

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej

Przygotowania do wzrostu zamówień w branży logistycznej przed świętami – co warto wiedzieć?

Dla firm z branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) nadchodzące miesiące oznaczają wzmożoną aktywność. Zbliżające się Boże Narodzenie niesie za sobą dynamiczny wzrost zamówień, który wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto już teraz zacząć działać, aby uniknąć problemów związanych z przeciążeniem logistycznym oraz niedoborem kadry pracowniczej. Jakie kroki warto podjąć? Rekrutacja i zatrudnienie sezonowe Wzrost zapotrzebowania na […]

Czytaj dalej

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej