Co to jest startup? Czy każda firma to startup?

Czym jest startup? Czy każda firma to startup?

Liczba startupów na polskim rynku rośnie. Zakładają je osoby w różnym wieku, prowadząc najróżniejsze biznesy. Czym właściwie charakteryzuje się nowy model biznesowy, startup?


Startup to niezależne przedsięwzięcie biznesowe, które bazuje na innowacji. Jego celem jest dynamiczny rozwój opierający się na stworzeniu nowego produktu, rozwiązania, czy pewnej usługi. Funkcjonuje on w niepewności zarówno do czynników wewnętrznych jak i zewnętrznych. Ten model biznesowy rozwija się bez wsparcia inwestora. W tym przypadku wykorzystuje się bootstrapping. Jest to metoda polegająca na budowaniu firmy wyłącznie w oparciu o zasoby przedsiębiorcy. Bootstrapping wykorzystały firmy takie jak: Apple, Microsoft, czy Dell.
Startup musi być uznany za firmę
Aby móc dany biznes rozwijać jako startup musi być on uznany za firmę. Co to oznacza? To przedsięwzięcie musi być już w takiej fazie rozwoju, że niezbędne będzie jego sformalizowanie. Jest ono wymogiem struktury udziałowej (capitalization table), która przedstawia liczbę wspólników startupu wraz z liczbą udziałów.


Kiedy możemy mówić o startupie?

  1. O startupie możemy mówić wtedy, gdy jej założycielem nie jest korporacja.
  2. Startup wiąże się z tym, że rola inwestora w całym przedsięwzięciu jest bierna.
  3. Jego założycielami są osoby fizyczne, mające wpływ na strategię firmy i jej działania biznesowe, w tym działalność operacyjną, inwestycyjną, ale także finansową. Są oni realnymi kreatorami nowego biznesu.
  4. Za startup można uznać jednoosobową działalność gospodarczą.
  5. Musi opierać się na innowacji. Usługa, jaką proponuje założyciel startupu, musi się wyróżniać, to nie może być coś, czego na rynku jest wystarczająco. Celem startupu jest rozwiązywanie problemów, a zatem zaopatrzenie rynek w usługę, jakiej dotychczas nie było. Jest to możliwe dzięki przygotowaniu odpowiedniego biznesplanu przed rozpoczęciem inwestycji. Wybranie grupy docelowej i znalezienie jej potrzeb jest jednym z podstawowych kroków podczas zakładania startupu.

Kiedy działalność to nie startup?


W sytuacji gdy przedsiębiorcą jest spółka z o.o., która posiada cap table, ale nie prowadzi jeszcze działań biznesowych nie możemy mówić o startupie. Jest to wynikiem tego, że z powstaniem podmiotu nie wiążą się żadne działania biznesowe.
3 cechy, które charakteryzują startup to: innowacja, skalowalność, niezależność.
Innowacyjność może polegać na tym, że stworzono nowy sposób wytwarzania usługi albo nowy sposób docierania do klientów, np. poprzez social media. Może być to również wejście na rynek z istniejącymi już produktami, lecz bazując na innowacyjnych metodach wdrażania, np. wykorzystując e-commerce.


Skalowanie biznesu

Jest to jeden z głównych czynników, który warunkuje szanse na odniesienie sukcesu przez firmę. O jednym z aspektów skalowalności już wspomnieliśmy, jest to oferowanie usług, które rzadko występują na rynku. Po drugie, założyciele muszą zaplanować zwiększenie skali działania przedsięwzięcia. Aby dany biznes mógł osiągnąć sukces musi mieć on możliwości rozrastania się na wielu płaszczyznach. W tym celu już na starcie przygotuj plan, w którym uwzględnisz potencjalny rozwój.

Niezależność i niepewność

Eric Ries w książce „The Lean Startup” pisze o startupach, że są to “przedsięwzięcia, które stworzono w celu wykreowania nowego produktu bądź usługi w warunkach ryzykownych, braku pewności”.
Każdy startup charakteryzuje niezależność i niepewność tego, czy dana usługa dobrze przyjmie się na rynku, czy okaże się porażką. Niepewność jest wynikiem tego, że na rynku nie ma podobnego biznesu, na podstawie którego można byłoby przewidzieć powodzenie przedsięwzięcia, reakcję popytową, czy inne warunki. Niemniej jednak wcielenie w biznes kilku podstawowych zasad, o których wspomnieliśmy wyżej na pewno pomóc w rozwinięciu firmy.

Nie każda firma to startup

Wiele osób żyje w błędzie, że wszystkie nowe przedsiębiorstwa biznesowe są startupami. Nie jest to jednak prawdą, gdyż nie każda firma wprowadza na rynek coś nowego. Poza tym nie możemy nazwać małego biznesu startupem, a tylko i wyłącznie te, które rozpoczynając swoją działalność, zgodnie z definicją startupu według Erica Riesa, ponoszą ryzyko.

Polecane dla Ciebie

Co robić w przypadku braku kontaktu z niepłacącym klientem?

Skuteczna komunikacja jest podstawą nie tylko wewnątrz firmy, ale także pomaga w kontaktach biznesowych z klientami. Jednak czasem okazuje się, że ta dobra komunikacja kończy się z chwilą upływu terminu płatności faktury. Przykra rzeczywistość, która wcale nie musi mieć miejsca. Gdy termin spłaty zadłużenia minął, a my nie mamy pieniędzy, kontaktujemy się z dłużnikiem i […]

Czytaj dalej

5 porad biznesowych, których nie powinieneś słuchać!

Prowadząc własny biznes bardzo często można spotkać się z „dobrymi radami”. Mogę one brzmieć: – gdy będziesz ciężko pracował, wtedy wszystko zależy od Ciebie – cięższa praca daje lepsze wyniki – grunt to mieć pasję – musisz być sobą – im więcej klientów, tym lepiej dla ciebie – bądź kimś wyjątkowym – zrób wokół siebie […]

Czytaj dalej

Jak walczyć z nadmiernymi kosztami oraz dłużnikami?

Własny biznes dla wielu jest sposobem na wolność osobistą oraz zdobycie finansów. Dzięki niemu mamy możliwość decydować o sobie, układać swój kalendarz dni pracy i urlopu, wybierać sobie współpracowników czy podejmować, bądź odrzucać związane z biznesem obowiązki. Jednak oprócz pozytywnych stron biznes ma swoje ryzyka i zagrożenia. Do nich należą nadmierne koszty i niesolidni dłużnicy. […]

Czytaj dalej