Jak znaleźć dobrego księgowego lub biuro rachunkowe?

biuro rachunkowe - cechy dobrej księgowości

Wcale nie jest prostym zadaniem znaleźć dla firmy biuro rachunkowe lub księgowego. Niewątpliwie jest to jedna z ważniejszych decyzji personalnych, które przedsiębiorca musi podjąć. Nieuporządkowane sprawy finansowe mogą firmę bardzo drogo kosztować. Jak więc poznać, że dany księgowy jest solidny, a co powinno zaniepokoić?


Czy dobrym pomysłem jest samodzielne prowadzenie księgowości? Może wykorzystać biuro rachunkowe?

Bez wątpienia przedsiębiorcy codziennie mają na głowie mnóstwo rzeczy. Z tego powodu na zajęcie się księgowością po prostu nie ma często czasu ani wiedzy. Utrudnieniem jest również to, że polskie prawo podatkowe jest skomplikowane i ciągle się zmienia. Z przeprowadzonych badań wynika, że aby zapoznać się z każdym nowo przyjętym aktem prawnym związanym z prawem podatkowym w Polsce, potrzebna byłaby 1 godzina i 57 minut edukacji na ten temat każdego dnia. Przedsiębiorca ledwo znajduje czas na inne ważne zadania. Mało wykonalne jest więc rygorystyczne kompletowanie faktur, rachunków, wpłat, wypłat, wydatków, zarobków, wyciągów…
Dobrym pomysłem jest więc oddanie spraw podatkowych i rachunkowych w ręce specjalisty. Jest to nie tylko łatwiejsze, ale i bezpieczniejsze dla firmy.

Dobry księgowy lub biuro rachunkowe – cechy

Księgowa lub księgowy to bardzo ważna osoba w przedsiębiorstwie, tak samo jak biuro rachunkowe. Trzeba ją obdarzyć stuprocentowym zaufaniem. Co powinno więc charakteryzować taką osobę? Najczęściej wymieniane są cechy:

Terminowość

Zgodnie ze słowami Benjamina Franklina, na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki. Wiadomo, że urząd skarbowy nie będzie czekał. Bank, inwestor lub wspólnik również nie. Bardzo ważne dla zdrowia finansowego firmy jest więc terminowe opracowanie bilansu lub sprawozdania podatkowego. Spóźnienie w rozliczeniu podatkowym może firmę kosztować sporo pieniędzy i stresu. Ważne jest zatem pilnowanie terminów przez księgowego.

Rzetelność i organizacja

Problemem dla firmy może być nie tylko spóźnione rozliczenie. Nawet mały błąd w rozliczeniach lub jakiś brakujący dokument może sporo namieszać w urzędzie skarbowym. Z tego powodu księgowy musi więc pracować bardzo rzetelnie i z wielką dokładnością kompletować czy sortować wszystkie ważne informacje. Bałagan w finansach może spowodować nawet upadek przedsiębiorstwa.

Łatwy kontakt

Ważną dla zaufania cechą jest także możliwość kontaktowania się z księgowym w każdym momencie, gdy mamy jakieś pytanie lub prośbę. Unikać należy więc takich, którzy notorycznie nie odbierają telefonów. Gdy nie ma możliwości dodzwonienia się do księgowego, może to być sygnał alarmowy i wskazówka, że chyba należy zakończyć współpracę. Chyba, że darzymy go bezgranicznym zaufaniem i mamy ustalone, że stały kontakt jest niepotrzebny.

Księgowość i sprawy urzędowe

Ta kwestia powinna zmobilizować do zatrudnienia bardzo dobrego i zmotywowanego księgowego. Księgowy powinien być osobą pośredniczącą między firmą a urzędami. Posiadając aktualną wiedzę księgowy jest w stanie wykorzystać każde rozwiązanie rachunkowe i przykładowo zdobyć większy zwrot podatku, niż zapewne zrobiłby to księgowy, który jedynie kolekcjonuje papierki.

Jak rozpoznać rzetelnego księgowego lub biuro rachunkowe?

Przed podjęciem współpracy z księgowym, warto sprawdzić jego certyfikat księgowego. Jest to absolutna podstawa potwierdzająca jego kwalifikacje do wykonywania swojego zawodu. Warto również spytać o posiadanie polisy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. OC jest ochroną zarówno dla księgowego, jak i dla firmy. Każdy może popełnić błąd (choć oczywiście nie powinien) i w takiej sytuacji obie strony są zabezpieczone.

Polecane dla Ciebie

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej

Transport a klient – jak poprawić jakość obsługi i satysfakcję klientów?

Transport towarów to podstawa w łańcuchu dostaw prawie wszystkich firm, obracających fizycznymi produktami. Jednak to nie tylko szybki i bezpieczny przewóz towarów, ale przede wszystkim obsługa klienta decyduje o sukcesie w branży. W artykule przedstawiamy sprawdzone metody, które pomogą poprawić jakość obsługi oraz zadowolenie klientów. Dowiedz się, jak skuteczna komunikacja, szkolenia pracowników, nowe technologie oraz […]

Czytaj dalej

Optymalizacja kosztów w transporcie – sprawdzone metody

Rosnące koszty paliwa, utrzymania floty oraz wynagrodzeń stanowią coraz większe wyzwanie dla firm transportowych. Dlatego też optymalizacja kosztów staje się najwyższym priorytetem. W artykule przedstawimy sprawdzone metody, które mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu budżetem i zwiększeniu rentowności działalności. Optymalizacja tras Jednym z najbardziej oczywistych sposobów na obniżenie kosztów w transporcie jest optymalizowanie tras przejazdów. Tradycyjne podejście […]

Czytaj dalej