Kluczowe kroki do sukcesu w planowaniu i realizacji

Wybór między pilnym a ważnym

Przez całe życie nieustannie musimy wybierać pomiędzy rzeczami pilnymi a ważnymi. Często te pilne w perspektywie czasu nie mają jednak większego znaczenia i nie wnoszą zbyt dużo do życia. Rzeczy ważne natomiast w tej samej chwili nie przypominają, żeby się nimi zająć, ale skutki tego odczuje się po jakimś czasie.

Poczucie kontroli

Każdy człowiek w naturalny sposób boi się i unika zmian. Pragniemy, by rzeczy pozostawały takie same, lecz z drugiej strony zmieniały się na lepsze. Wszelki postęp oraz wzrost wymaga jednak zmian, których nie można uniknąć.

Metoda wyznaczania celów rocznych

Poniżej 12 punktów, które tworzą system tworzenia i osiągania celów:

  1. Wyznaczyć czas na planowanie i regularne przeglądy – Planowanie jest procesem i konkretną pracą wymagającą uwagi, skupienia i czasu, dlatego nie da się tego zrobić z doskoku.
  2. Spisać swoje cele na kartce – Samo myślenie o zrealizowaniu czegoś ważnego nie pomoże. Posiadamy ulotną pamięć i umysł wielokrotnie płata nam figle.
  3. Ustalić cele we wszystkich obszarach swojego życia – Najważniejsze to zacząć od samych podstaw, czyli ustalić hierarchię wartości.
  4. Zadbać o motywację i poznać swoje powody – Wspomniana hierarchia wartości pełni także funkcję wzbudzania i utrzymywania wysokiego poziomu motywacji do realizacji wyznaczonych celów.
  5. Sprawdzić, czy cele są zgodne z zasadą S.M.A.R.T. – Należy sprawdzić, czy to, co sobie zaplanowałem, spełnia podstawowe warunki i może być nazywane prawdziwym celem.
  6. Zastanowić się, jaki ma być skutek realizacji każdego celu – Na tym etapie pomocne jest proste ćwiczenie.
  7. Wyznaczyć terminy i zarezerwować czas potrzebny na realizację – Konieczne jest wyznaczenie terminów na realizację określonego celu.
  8. Opracować plan działania – Na tym etapie trzeba rozbić dany cel na konkretne działania i ustalić wstępny harmonogram prac.
  9. Pamiętanie o tym, że wykonanie pierwszego kroku jest kluczowe – Jeżeli zrealizowany zostanie pierwszy, choćby mały, maleńki krok w dowolnym obszarze życia to dużo łatwiej jest wykonać każdy kolejny i kolejny.
  10. Działanie wytrwałe – Samodyscyplina oraz samokontrola bardzo pomagają w realizacji wszelkiego rodzaju planów.
  11. Sprawdzać, na jakim jesteś etapie – Żeby wiedzieć, na jakim etapie realizacji swoich planów obecnie jesteśmy należy regularnie to sprawdzać.
  12. Wyciąganie wniosków i aktualizowanie planów – Dobrze jest na bieżąco wyciągać wnioski z tego, co się wydarzyło w ciągu dnia i tygodnia.

Polecane dla Ciebie

Jak prawidłowo określić datę wykonania usługi na fakturze?

Podczas prowadzenia działalności gospodarczej bardzo częstą czynnością jest wystawianie faktur. Przychód uzyskujemy w dniu, w którym wydajemy rzeczy, wykonana zostaje dana usługa w całości albo choćby częściowo. Trzeba jednak pamiętać, żeby data była maksymalnie równoznaczna z dniem, gdy wystawiono fakturę bądź opłacono należność. Mówi o tym art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od […]

Czytaj dalej

Odstąpienie od umowy – definicja i uprawnienia stron

Bardzo często korzystamy z możliwości zamawiania produktów w sklepach internetowych, zawieramy umowy o dostarczanie treści cyfrowych albo o świadczenie usług w celu dokonania naprawy jakiegoś sprzętu. Warto wtedy znać swoje prawa, a jednym z nich jest prawo do odstąpienia od umowy. Odstąpienie od umowy i jego skutki prawne Odstąpienie od umowy zdefiniowane jest jako oświadczenie […]

Czytaj dalej

NDA – Umowa o zachowaniu poufności: Jakie elementy powinna zawierać?

W czasie podejmowania nowej współpracy przedsiębiorcy często zawierają klauzulę określającą obowiązki stron względem przekazywania informacji poufnych. Takie rozwiązanie zabezpiecza firmę przed utratą swoich strategii, bazy klientów i kontrahentów, planów finansowych, informacji handlowych, produktowych czy usługowych. Czym jest umowa NDA? Umowa NDA (Non-Disclosure Agreement), nazywana także umową o zachowaniu poufności albo umową poufności, jest prawnym dokumentem […]

Czytaj dalej