Mechanizm działania dźwigni finansowej

Czym jest dźwignia finansowa?
Dźwignia finansowa jest stosunkiem kapitałów własnych firmy w odniesieniu do poziomu jej zadłużenia, czyli do finansowania zewnętrznego z kapitałów obcych.
Efekt takiej dźwigni może być dwojaki, ponieważ niesie ze sobą szanse i zagrożenia. Analizując to zjawisko z jednej strony wspieranie przedsięwzięć środkami finansowymi z zewnątrz pomaga firmie w szybszym rozwoju. Zwiększa także przychody i rentowność kapitału własnego.
Ale druga strona wiąże się z tym, że im większy jest udział długu w kapitale firmy, tym rośnie ryzyko, jakie ona ponosi. Wynika to z braku pewności, jaka faktycznie będzie stopa zwrotu z danego przedsięwzięcia, która może zarówno w sposób pozytywny, jak i negatywny różnić się od oczekiwanej wysokości.

Efekt dźwigni finansowej
Efekt dźwigni finansowej może mieć pozytywne skutki, gdy zaciągnięcie dodatkowych zobowiązań wpływa na poprawę rentowności biznesu. Ale mogą być one także negatywne (tzw. maczuga finansowa), jeśli dodatkowe koszty np. pojawiające się w związku z płaceniem odsetek od pożyczonego kapitału doprowadzą do obniżenia stopy zwrotu z kapitału własnego.
Z tego powodu, żeby uzyskać pozytywny efekt dźwigni finansowej trzeba korzystać z finansowania zewnętrznego jedynie w sytuacji, gdy koszt jego uzyskania jest niższy od zysku z przedsięwzięcia realizowanego z udziałem tego kapitału.

Mechanizm działania dźwigni finansowej
Mechanizm dźwigni finansowej pojawia się, gdy dana firma skorzysta z obcego finansowania np. po zaciągnięciu kredytu albo skorzystaniu z faktoringu.
Wpływa on na zwiększenie dochodów danego przedsięwzięcia przy użyciu finansowania z zewnątrz, w odniesieniu do przychodów możliwych do wygenerowania przy wykorzystaniu jedynie środków własnych przedsiębiorstwa.

Jak obliczyć dźwignię finansową?
Przy obliczaniu dźwigni finansowej można skorzystać z dwóch sposobów – dzieląc:
– zysk operacyjny firmy nie uwzględniając odsetek od pożyczonego kapitału przez zysk operacyjny, który odsetki te uwzględnia
– rentowność środków własnych (ang. ROE) oraz rentowność aktywów (ang. ROA)
Gdy wynik jest większy od 1, wskazuje to na pozytywny efekt dźwigni finansowej. Jeżeli poziom dźwigni finansowej wyniesie 2, oznacza to wzrost zysków operacyjnych o 10% i wzrost zysku brutto o 20%. Wynik mniejszy od 1 oznacza, że zaciąganie dodatkowych zobowiązań nie wpłynie na pożądany efekt.

Polecane dla Ciebie

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej

Optymalizacja kosztów w transporcie – sprawdzone metody

Rosnące koszty paliwa, utrzymania floty oraz wynagrodzeń stanowią coraz większe wyzwanie dla firm transportowych. Dlatego też optymalizacja kosztów staje się najwyższym priorytetem. W artykule przedstawimy sprawdzone metody, które mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu budżetem i zwiększeniu rentowności działalności. Optymalizacja tras Jednym z najbardziej oczywistych sposobów na obniżenie kosztów w transporcie jest optymalizowanie tras przejazdów. Tradycyjne podejście […]

Czytaj dalej

Jak przygotować firmę na wyzwania globalnego rynku w zakresie transportu międzynarodowego?

Przedsiębiorstwa, w tym firmy transportowe, muszą być gotowe na stawienie czoła wyzwaniom związanym z handlem międzynarodowym. Przedstawiamy najważniejsze aspekty, które należy uwzględnić, aby skutecznie zarządzać logistyką międzynarodową. Zrozumienie logistyki międzynarodowej Logistyka międzynarodowa to kompleksowy proces, który obejmuje zarządzanie przepływem dóbr, usług oraz informacji pomiędzy krajami. Wymaga to dokładnej znajomości przepisów celnych, regulacji prawnych, zasad transportu […]

Czytaj dalej