Savoir vivre w biznesie

Savoir-vivre jest zbiorem dobrych manier oraz zwyczajów obowiązujących w różnych życiowych sytuacjach, kontekstach czy miejscach. Również praca w biznesie wiąże się z przestrzeganiem pewnych zasad. Wtedy będziemy uznawani za osobę dobrze wychowaną i kulturalną. Oto kilka zasad savoir-vivre w biznesie.

Odpowiedni dress code
Etykieta ubioru stanowi jedną z głównych zasad w biznesie. Najbardziej właściwy jest elegancki, prosty i schludny strój. Ubiór męski powinien składać się z:
– eleganckich spodni materiałowych bądź ciemnych dżinsów,
– koszuli z kołnierzykiem,
– marynarki,
– krawata,
– skórzanych butów.

Kobiecy dress code obejmuje:
– biznesowy top z rękawem, który zakrywa łokieć,
– cielistą bieliznę pod białą bluzką,
– spódnicę lub sukienkę do kolan,
– nie za wysoki obcas, dopasowany do sylwetki,
– średniej wielkości torebkę z dyskretnym logo producenta.

Oczywiście cały strój kobiecy, jak i męski musi być czysty, uprasowany, w stonowanych odcieniach, bez rzucających się w oczy wzorów, nadruków, napisów itp. Warto podkreślić, że trochę mniej restrykcyjny dress code stosuje się w branżach kreatywnych.

Etykieta powitania
Bardzo ważnym momentem na spotkaniach biznesowych jest sam moment powitania. Czasem pojawia się stres u uczestników związany z tym, kto powinien przywitać się pierwszy. Zasady podają, że powitanie rozpoczyna osoba zajmująca wyższe stanowisko. Trzeba poczekać na jej reakcję – czy poda rękę, rozpocznie rozmowę czy wskaże miejsce do siedzenia. Bez konkretnego sygnału nie należy niczego robić.
Gdy spotkanie odbywa się w sali i wchodzi osoba wyższa rangą, wtedy znajdujący się w pomieszczeniu powinni przywitać ją w postawie stojącej. Przy osobach z tą samą rangą witającym się powinien być ten, kto wchodzi do sali. Przypomnieć należy, że nie podaje się dłoni przez biurko czy stół.
W przypadku powitania z kobietami, to one decydują, czy chcą przywitać się uściskiem dłoni czy też nie. W hierarchii towarzyskiej kobiety uznawane są za stojące wyżej. Przekłada się to również na ich prawa podczas spotkań biznesowych. Jeżeli w spotkaniu bierze udział więcej niż jedna kobiet i pierwsza zdecyduje się na uścisk dłoni, to pozostałe również powinny tak się przywitać. Przywitanie jedynie słowne z paniami, bez podawania ręki, jeśli sobie tego nie życzą, a potem uściśnięcie dłoni mężczyznom jest uznawane za jak najbardziej zgodne z biznesowym savoir-vivrem.

Punktualność
Na spotkania biznesowe nie należy się spóźniać. Lepiej jest być przed czasem i poczekać. Gdy spóźnienie się jest nieuniknione, wtedy trzeba telefonicznie o nim powiadomić. Jeżeli spóźnisz się na spotkanie, na którym Ciebie oczekiwano, to podaj powody spóźnienia oraz przeproś. Natomiast gdy wchodzisz spóźniony na większą naradę już rozpoczętą, dyskretnie usiądź, a w czasie przerwy wyjaśnij powody swojego spóźnienia.

Zachowanie podczas spotkania
Przypomnieć należy, że podczas spotkań biznesowych nie powinno się odbierać telefonu, pisać SMS-ów czy przeglądać social mediów. To oznaka dużej arogancji i braku wychowania. Najlepiej jest także wyciszyć telefon.

Zakończenie spotkania
Na końcu spotkania biznesowego można wręczyć wizytówkę, jak również poprosić o nią rozmówcę. Taka prośba jest w dobrym tonie tylko jeśli samemu wpierw da się swoją. Natomiast osób piastujących wyższe stanowiska powinno się pytać o wizytówkę.

Polecane dla Ciebie

Jak radzić sobie z zakłóceniami łańcucha dostaw

Zakłócenia w łańcuchu dostaw mają poważne skutki dla firm zajmujących się transportem i produkcją, bez względu na ich wielkość czy rodzaj działalności. Niezależnie od tego, czy problemy wynikają z pandemii, klęsk żywiołowych, zmian politycznych czy innych niespodziewanych wydarzeń, przedsiębiorstwa muszą być gotowe do szybkiego działania i modyfikacji swoich planów awaryjnych. Stabilny łańcuch dostaw jest kluczowym […]

Czytaj dalej

Zarządzanie flotą pojazdów – najlepsze praktyki i narzędzia

Zarządzanie flotą pojazdów to fundamentalny element sukcesu każdej firmy transportowej. Każda organizacja dąży do osiągnięcia celów takich jak optymalizacja procesów, utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz redukcja kosztów operacyjnych. Dobrze zarządzana flota to nie tylko niższe koszty, ale również wyższa jakość usług i satysfakcja klientów. Kluczowe strategie zarządzania flotą pojazdów Obecnie zarządzanie flotą koncentruje się na […]

Czytaj dalej

Wynajem samochodu na firmę – kilka praktycznych porad

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, w ramach której rozlicza się używając podatkowej księgi przychodów i rozchodów musi pamiętać o obowiązku corocznego przeprowadzania remanentu, to znaczy sporządzania spisu z natury. Dotyczy to także sytuacji, jeżeli prowadzisz firmę usługową i nie masz towarów na sprzedaż. Wynajem długoterminowy kontra zakup pojazdu Posiadanie auta wiąże się z wieloma obowiązkami i […]

Czytaj dalej