Wezwanie do zapłaty – kiedy wysłać i co powinno zawierać?

Wezwanie do zapłaty to oficjalne pismo kierowane przez wierzyciela do dłużnika. Znaleźć tam można informacje o zadłużeniu oraz termin, w którym należy dokonać opłaty. Wezwanie do zapłaty jest sposobem na dochodzenie należności od wierzyciela. Ma ono zasadniczo charakter fakultatywny.

Zadaniem wezwania do zapłaty jest polubownie, przedsądownie rozwiązać sprawy z dłużnikiem. Jest to najprostszy i często skuteczny sposób dochodzenia długu. Może być ono wysłane do kontrahenta zwlekającego z zapłatą już w dniu następującym po wyznaczonym terminie zapłaty. Nie ma ustalonego wzoru takiego pisma. Żadne przepisy prawa nie podają także informacji, co ono powinno zawierać. Nie jest określony również termin, w którym trzeba wysłać wezwanie do dłużnika. Nie warto jednak z tym zwlekać.

Często wysłanie wezwania do zapłaty poprzedzają inne sposoby uzyskania zapłaty:

  • część przedsiębiorców próbuje skontaktować się z dłużnikiem telefonicznie lub
  • wysyła wiadomość e-mail z przypomnieniem.
    Może się tak zdarzyć, że kontrahent otrzymał fakturę późno, zapomniał o jej opłaceniu lub po prostu jej nie dostał. Wezwanie do zapłaty ma też funkcję:
  • informacyjną i
  • przypominającą.
    Jeżeli dłużnik celowo nie dokonuje płatności, wezwanie do zapłaty uświadomi mu, jakie konsekwencje czekają go z tego powodu.
    Wezwanie do zapłaty najlepiej jest wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Jest to dowód, że dłużnik je otrzymał. Art. 187 § 1 pkt 3 Kodeksu Postępowania Cywilnego podaje, że pozew musi zawierać: „informację, czy strony podjęły próbę mediacji lub innego pozasądowego sposobu rozwiązania sporu, a w przypadku gdy takich prób nie podjęto, wyjaśnienie przyczyn ich niepodjęcia”. Wezwanie do zapłaty należy traktować jako próbę polubownego załatwienia sprawy.
    Elementy wezwania do zapłaty
    Wezwanie do zapłaty powinno posiadać następujące dane:
  • data oraz miejsce, w którym sporządzono wezwanie;
  • nazwa, dane teleadresowe dłużnika, a także wierzyciela;
  • numer faktury, umowy, noty, której do tej pory nie opłacono;
  • kwota zaległej płatności;
  • termin uregulowania zobowiązania oraz forma płatności;
  • własnoręczny podpis osoby wystawiającej wezwanie;
  • informacja o konsekwencjach, gdy płatność nie będzie uregulowana (np. wpisanie na listę dłużników, pozew sądowy).

Polecane dla Ciebie

Automatyzacja płatności w transporcie i logistyce – jak zyskać płynność finansową bez czekania na kontrahentów

Branża transportu, spedycji i logistyki to sektor w dużym stopniu narażony na problemy z płynnością finansową. Firmy transportowe często są zmuszone oczekiwać tygodniami, a nawet miesiącami, na zapłatę za zrealizowane usługi, podczas gdy same muszą przecież na bieżąco regulować liczne zobowiązania – od kosztów paliwa i leasingu pojazdów, po wynagrodzenia dla kierowców. Utrzymanie płynności finansowej […]

Czytaj dalej

Sztuczna inteligencja w logistyce – jak mikrofirmy mogą wykorzystać AI do optymalizacji tras i redukcji kosztów

Sztuczna inteligencja już od jakiegoś czasu – tyle że dziś już o wiele bardziej intensywnie – przekształca globalny sektor logistyczny. Można śmiało stwierdzić, że AI jest kluczowym czynnikiem optymalizacji oraz innowacji. Co ważne, rozwiązania tego typu nie są już zarezerwowane wyłącznie dla korporacji – jej potencjał coraz śmielej mogą wykorzystywać również najmniejsi gracze na rynku. […]

Czytaj dalej

Kasowy PIT – czym jest to rozwiązanie?

Od początku bieżącego roku nasz system podatkowy doczekał się nowości. Chodzi mianowicie o dobrowolną metodę rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych, zwaną „kasowy PIT”. Stanowi to alternatywę dla standardowej metody rozliczania i jest skierowany do części przedsiębiorców, którym może pomóc w utrzymaniu płynności finansowej. W odróżnieniu od rozliczania memoriałowego, w przypadku którego podatek jest należny […]

Czytaj dalej