Wezwanie do zapłaty – kiedy wysłać i co powinno zawierać?

Wezwanie do zapłaty to oficjalne pismo kierowane przez wierzyciela do dłużnika. Znaleźć tam można informacje o zadłużeniu oraz termin, w którym należy dokonać opłaty. Wezwanie do zapłaty jest sposobem na dochodzenie należności od wierzyciela. Ma ono zasadniczo charakter fakultatywny.

Zadaniem wezwania do zapłaty jest polubownie, przedsądownie rozwiązać sprawy z dłużnikiem. Jest to najprostszy i często skuteczny sposób dochodzenia długu. Może być ono wysłane do kontrahenta zwlekającego z zapłatą już w dniu następującym po wyznaczonym terminie zapłaty. Nie ma ustalonego wzoru takiego pisma. Żadne przepisy prawa nie podają także informacji, co ono powinno zawierać. Nie jest określony również termin, w którym trzeba wysłać wezwanie do dłużnika. Nie warto jednak z tym zwlekać.

Często wysłanie wezwania do zapłaty poprzedzają inne sposoby uzyskania zapłaty:

  • część przedsiębiorców próbuje skontaktować się z dłużnikiem telefonicznie lub
  • wysyła wiadomość e-mail z przypomnieniem.
    Może się tak zdarzyć, że kontrahent otrzymał fakturę późno, zapomniał o jej opłaceniu lub po prostu jej nie dostał. Wezwanie do zapłaty ma też funkcję:
  • informacyjną i
  • przypominającą.
    Jeżeli dłużnik celowo nie dokonuje płatności, wezwanie do zapłaty uświadomi mu, jakie konsekwencje czekają go z tego powodu.
    Wezwanie do zapłaty najlepiej jest wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Jest to dowód, że dłużnik je otrzymał. Art. 187 § 1 pkt 3 Kodeksu Postępowania Cywilnego podaje, że pozew musi zawierać: „informację, czy strony podjęły próbę mediacji lub innego pozasądowego sposobu rozwiązania sporu, a w przypadku gdy takich prób nie podjęto, wyjaśnienie przyczyn ich niepodjęcia”. Wezwanie do zapłaty należy traktować jako próbę polubownego załatwienia sprawy.
    Elementy wezwania do zapłaty
    Wezwanie do zapłaty powinno posiadać następujące dane:
  • data oraz miejsce, w którym sporządzono wezwanie;
  • nazwa, dane teleadresowe dłużnika, a także wierzyciela;
  • numer faktury, umowy, noty, której do tej pory nie opłacono;
  • kwota zaległej płatności;
  • termin uregulowania zobowiązania oraz forma płatności;
  • własnoręczny podpis osoby wystawiającej wezwanie;
  • informacja o konsekwencjach, gdy płatność nie będzie uregulowana (np. wpisanie na listę dłużników, pozew sądowy).

Polecane dla Ciebie

Faktoring a zrównoważony rozwój biznesu.

Niewątpliwie stabilność finansową firmy można zaliczyć do fundamentu rozwoju każdego przedsiębiorstwa niezależnie od zmieniającej się koniunktury na rynkach. Istnieją narzędzia stymulujące rozwój przedsiębiorstw, sprzyjając zachowaniu przez nie płynności. Jednym z nich jest faktoring. Warto wiedzieć, jak dzięki niemu można poprawić stabilność finansową firmy oraz znać jego wpływ na aspekty ESG w przedsiębiorstwie. Rodzaje faktoringu Faktoring […]

Czytaj dalej

Co musisz wiedzieć o OC przewoźnika drogowego?

Przewoźnik podejmujący się na zlecenie klienta przewozu towaru musi wziąć za niego pełną odpowiedzialność. Niektórzy decydują się na wykupienie odpowiedniej polisy ubezpieczeniowej chroniącej przewoźnika w sytuacji pojawienia się nieprzewidzianych okoliczności typu uszkodzenia ładunku itp. Odpowiedzialność za ładunek Przewoźnik drogowy gwarantuje klientom przede wszystkim dostarczenie ładunku w stanie nienaruszonym, ale również wykonanie tej usługi w określonym […]

Czytaj dalej

Puste faktury – co to jest?

Osoby prowadzące biznes korzystają czasami z możliwości wystawienia pustych faktur, czyli inaczej faktur fikcyjnych. Motywy, które kierują przedsiębiorcami bywają różne. Najczęstszym powodem ich wystawiania jest próba zmniejszenia wysokości podatku dochodowego przedsiębiorcy. Czym są puste faktury? Pusta faktura jest podobnie jak tradycyjna faktura dokumentem księgowym. Różnica jednak polega na tym, że nie odzwierciedla ona realnej sytuacji. […]

Czytaj dalej