Wezwanie do zapłaty – kiedy wysłać i co powinno zawierać?

Wezwanie do zapłaty to oficjalne pismo kierowane przez wierzyciela do dłużnika. Znaleźć tam można informacje o zadłużeniu oraz termin, w którym należy dokonać opłaty. Wezwanie do zapłaty jest sposobem na dochodzenie należności od wierzyciela. Ma ono zasadniczo charakter fakultatywny.

Zadaniem wezwania do zapłaty jest polubownie, przedsądownie rozwiązać sprawy z dłużnikiem. Jest to najprostszy i często skuteczny sposób dochodzenia długu. Może być ono wysłane do kontrahenta zwlekającego z zapłatą już w dniu następującym po wyznaczonym terminie zapłaty. Nie ma ustalonego wzoru takiego pisma. Żadne przepisy prawa nie podają także informacji, co ono powinno zawierać. Nie jest określony również termin, w którym trzeba wysłać wezwanie do dłużnika. Nie warto jednak z tym zwlekać.

Często wysłanie wezwania do zapłaty poprzedzają inne sposoby uzyskania zapłaty:

  • część przedsiębiorców próbuje skontaktować się z dłużnikiem telefonicznie lub
  • wysyła wiadomość e-mail z przypomnieniem.
    Może się tak zdarzyć, że kontrahent otrzymał fakturę późno, zapomniał o jej opłaceniu lub po prostu jej nie dostał. Wezwanie do zapłaty ma też funkcję:
  • informacyjną i
  • przypominającą.
    Jeżeli dłużnik celowo nie dokonuje płatności, wezwanie do zapłaty uświadomi mu, jakie konsekwencje czekają go z tego powodu.
    Wezwanie do zapłaty najlepiej jest wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Jest to dowód, że dłużnik je otrzymał. Art. 187 § 1 pkt 3 Kodeksu Postępowania Cywilnego podaje, że pozew musi zawierać: „informację, czy strony podjęły próbę mediacji lub innego pozasądowego sposobu rozwiązania sporu, a w przypadku gdy takich prób nie podjęto, wyjaśnienie przyczyn ich niepodjęcia”. Wezwanie do zapłaty należy traktować jako próbę polubownego załatwienia sprawy.
    Elementy wezwania do zapłaty
    Wezwanie do zapłaty powinno posiadać następujące dane:
  • data oraz miejsce, w którym sporządzono wezwanie;
  • nazwa, dane teleadresowe dłużnika, a także wierzyciela;
  • numer faktury, umowy, noty, której do tej pory nie opłacono;
  • kwota zaległej płatności;
  • termin uregulowania zobowiązania oraz forma płatności;
  • własnoręczny podpis osoby wystawiającej wezwanie;
  • informacja o konsekwencjach, gdy płatność nie będzie uregulowana (np. wpisanie na listę dłużników, pozew sądowy).

Polecane dla Ciebie

Jak radzić sobie z zakłóceniami łańcucha dostaw

Zakłócenia w łańcuchu dostaw mają poważne skutki dla firm zajmujących się transportem i produkcją, bez względu na ich wielkość czy rodzaj działalności. Niezależnie od tego, czy problemy wynikają z pandemii, klęsk żywiołowych, zmian politycznych czy innych niespodziewanych wydarzeń, przedsiębiorstwa muszą być gotowe do szybkiego działania i modyfikacji swoich planów awaryjnych. Stabilny łańcuch dostaw jest kluczowym […]

Czytaj dalej

Zarządzanie flotą pojazdów – najlepsze praktyki i narzędzia

Zarządzanie flotą pojazdów to fundamentalny element sukcesu każdej firmy transportowej. Każda organizacja dąży do osiągnięcia celów takich jak optymalizacja procesów, utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz redukcja kosztów operacyjnych. Dobrze zarządzana flota to nie tylko niższe koszty, ale również wyższa jakość usług i satysfakcja klientów. Kluczowe strategie zarządzania flotą pojazdów Obecnie zarządzanie flotą koncentruje się na […]

Czytaj dalej

Wynajem samochodu na firmę – kilka praktycznych porad

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, w ramach której rozlicza się używając podatkowej księgi przychodów i rozchodów musi pamiętać o obowiązku corocznego przeprowadzania remanentu, to znaczy sporządzania spisu z natury. Dotyczy to także sytuacji, jeżeli prowadzisz firmę usługową i nie masz towarów na sprzedaż. Wynajem długoterminowy kontra zakup pojazdu Posiadanie auta wiąże się z wieloma obowiązkami i […]

Czytaj dalej