Ustawa o zatorach płatniczych jako remedium na płynność finansową przedsiębiorstwa

Ustawa o zatorach płatniczych

Krajowy Rejestr Długów w swoim raporcie za 2019 rok przedstawił tezę, że niepłacenie faktur to plaga, która paraliżuje działalność firm. Ustawa o zatorach płatniczych ma temu przeciwdziałać:

Nieuregulowane płatności przedsiębiorstw, widniejące w Krajowym Rejestrze Długów, to już 9,4 mld zł. Za towary i usługi swoim kontrahentom nie zapłaciło 281 251 firm. Średnie zadłużenie wynosi obecnie nieco ponad 34 tys. zł. Na tym tle mocno wyróżniają się przedsiębiorcy-rekordziści w poszczególnych województwach, których zaległości wielokrotnie przekraczają statystyczne zadłużenie.

I tak, chociażby w województwie świętokrzyskim rekordziście z branży budowlanej w bilansie rocznym wyszło 60,5 mln złotych długu.

W województwie warmińsko-mazurskim, w powiecie elbląskim najwyższe zadłużenie przedsiębiorcy wyniosło 50 mln złotych.

Raport stwierdza jasno, że największe problemy z zadłużeniem posiadają przedsiębiorcy w województwach: Mazowieckim, Śląskim i Wielkopolskim. Średnio każde polskie przedsiębiorstwo znajdujące się w bazie KRD jest zadłużone na kwotę ponad 34 tys. złotych. Co tylko jasno dowodzi skali problemu.

Błędne koło zadłużania?

Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki wyjaśnił, w jaki sposób dochodzi do tak ogromnej skali problemu na terenie całego kraju:

Z jednej strony jest przedsiębiorca-dłużnik, który nie rozliczył się za towar lub usługę, a z drugiej kontrahent-wierzyciel, który ten towar sprzedał, a nie dostał zapłaty i z tego powodu zaczyna tracić płynność finansową. Ten też ma swoich dostawców i pracowników, którym musi zapłacić. Za chwilę sam więc może stać się dłużnikiem.

Cały proces jest zatem zjawiskiem naczyń połączonych. Jeżeli jeden z elementów nie wypełni swojej powinności, to następne nie mogą prawidłowo funkcjonować. Każdy przedsiębiorca, który nie jest w stanie spłacić swoich wierzycieli, wywiera na tych drugi presję i w ten sposób tworzy się błędne koło. Dopiero ogłoszenie bankructwa jest w stanie zatrzymać ten proces, ale czy na pewno?

Ustawa o zatorach płatniczych, remedium na polskie przedsiębiorstwa

Dnia 1 stycznia 2020 w życie wejdzie pakiet regulacji ograniczających zatory płatnicze w gospodarce. Do najważniejszych z punktów możemy zaliczyć, skrócenie terminów na wywiązanie się z zobowiązań finansowych między przedsiębiorcami, a także nowe kary dla dłużników.

Dodatkowym wsparciem ma się także okazać rozwiązanie w postaci “ulgi za złe długi”. Oznacza ono, że w przypadku niewypłacenia się przez danego przedsiębiorcę-dłużnika, wierzyciel po upływie 90 dni od nieotrzymania należności może pomniejszyć swoje świadczenia na rzecz państwa. Będzie mógł się ubiegać o zmniejszenie podatku dochodowego w wysokości kwoty wierzytelności, której nie otrzymał od dłużnika, a na którym cały czas spoczywa odpowiedzialność odprowadzenia podatku od wystawionej faktury.

Polecane dla Ciebie

Kredyt, leasing czy faktoring?

Firmy działające w takich branżach jak transport, spedycja, logistyka (TSL), e-commerce czy budownictwo prędzej czy później staną przed ważnym zadaniem: wyborem odpowiednich narzędzi finansowych. W tym kontekście kredyt, leasing i faktoring to trzy najpopularniejsze opcje, które mogą wspierać rozwój przedsiębiorstw. Każda z tych metod ma swoje mocne strony i pewne ograniczenia, dlatego warto przyjrzeć się […]

Czytaj dalej

Budownictwo pod presją: jak faktoring przyspiesza przepływy finansowe?

Zarządzanie finansami w branży budowlanej to zazwyczaj potężne wyzwanie i ból głowy dla księgowych i dyrektora finansowego. Powody? Rosnące ceny materiałów budowlanych, wysoka inflacja i wydłużone terminy płatności, a ponadto opóźnienia w płatnościach ze strony inwestorów czy kontrahentów. Nie ma znaczenia, czy mówimy o małej firmie, czy o dużym przedsiębiorstwie realizującym wielomilionowe projekty – wszyscy […]

Czytaj dalej

Sukcesy, wyzwania i przyszłość transportu i logistyki w Polsce

Sektor TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) to jeden z najważniejszych filarów polskiej gospodarki. Polskie firmy transportowe, głównie za sprawą strategicznego położenia naszego kraju, stały się europejskimi liderami w przewozach drogowych, obsługując 25% handlu na Starym Kontynencie. Sukces oraz ogromna złożoność europejskich łańcuchów dostaw oraz uregulowań prawnych niesie za sobą także wyzwania i problemy. Polskie firmy transportowe […]

Czytaj dalej