Ustawa o zatorach płatniczych jako remedium na płynność finansową przedsiębiorstwa

Ustawa o zatorach płatniczych

Krajowy Rejestr Długów w swoim raporcie za 2019 rok przedstawił tezę, że niepłacenie faktur to plaga, która paraliżuje działalność firm. Ustawa o zatorach płatniczych ma temu przeciwdziałać:

Nieuregulowane płatności przedsiębiorstw, widniejące w Krajowym Rejestrze Długów, to już 9,4 mld zł. Za towary i usługi swoim kontrahentom nie zapłaciło 281 251 firm. Średnie zadłużenie wynosi obecnie nieco ponad 34 tys. zł. Na tym tle mocno wyróżniają się przedsiębiorcy-rekordziści w poszczególnych województwach, których zaległości wielokrotnie przekraczają statystyczne zadłużenie.

I tak, chociażby w województwie świętokrzyskim rekordziście z branży budowlanej w bilansie rocznym wyszło 60,5 mln złotych długu.

W województwie warmińsko-mazurskim, w powiecie elbląskim najwyższe zadłużenie przedsiębiorcy wyniosło 50 mln złotych.

Raport stwierdza jasno, że największe problemy z zadłużeniem posiadają przedsiębiorcy w województwach: Mazowieckim, Śląskim i Wielkopolskim. Średnio każde polskie przedsiębiorstwo znajdujące się w bazie KRD jest zadłużone na kwotę ponad 34 tys. złotych. Co tylko jasno dowodzi skali problemu.

Błędne koło zadłużania?

Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki wyjaśnił, w jaki sposób dochodzi do tak ogromnej skali problemu na terenie całego kraju:

Z jednej strony jest przedsiębiorca-dłużnik, który nie rozliczył się za towar lub usługę, a z drugiej kontrahent-wierzyciel, który ten towar sprzedał, a nie dostał zapłaty i z tego powodu zaczyna tracić płynność finansową. Ten też ma swoich dostawców i pracowników, którym musi zapłacić. Za chwilę sam więc może stać się dłużnikiem.

Cały proces jest zatem zjawiskiem naczyń połączonych. Jeżeli jeden z elementów nie wypełni swojej powinności, to następne nie mogą prawidłowo funkcjonować. Każdy przedsiębiorca, który nie jest w stanie spłacić swoich wierzycieli, wywiera na tych drugi presję i w ten sposób tworzy się błędne koło. Dopiero ogłoszenie bankructwa jest w stanie zatrzymać ten proces, ale czy na pewno?

Ustawa o zatorach płatniczych, remedium na polskie przedsiębiorstwa

Dnia 1 stycznia 2020 w życie wejdzie pakiet regulacji ograniczających zatory płatnicze w gospodarce. Do najważniejszych z punktów możemy zaliczyć, skrócenie terminów na wywiązanie się z zobowiązań finansowych między przedsiębiorcami, a także nowe kary dla dłużników.

Dodatkowym wsparciem ma się także okazać rozwiązanie w postaci “ulgi za złe długi”. Oznacza ono, że w przypadku niewypłacenia się przez danego przedsiębiorcę-dłużnika, wierzyciel po upływie 90 dni od nieotrzymania należności może pomniejszyć swoje świadczenia na rzecz państwa. Będzie mógł się ubiegać o zmniejszenie podatku dochodowego w wysokości kwoty wierzytelności, której nie otrzymał od dłużnika, a na którym cały czas spoczywa odpowiedzialność odprowadzenia podatku od wystawionej faktury.

Polecane dla Ciebie

Optymalizacja kosztów w transporcie – sprawdzone metody

Rosnące koszty paliwa, utrzymania floty oraz wynagrodzeń stanowią coraz większe wyzwanie dla firm transportowych. Dlatego też optymalizacja kosztów staje się najwyższym priorytetem. W artykule przedstawimy sprawdzone metody, które mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu budżetem i zwiększeniu rentowności działalności. Optymalizacja tras Jednym z najbardziej oczywistych sposobów na obniżenie kosztów w transporcie jest optymalizowanie tras przejazdów. Tradycyjne podejście […]

Czytaj dalej

Jak przygotować firmę na wyzwania globalnego rynku w zakresie transportu międzynarodowego?

Przedsiębiorstwa, w tym firmy transportowe, muszą być gotowe na stawienie czoła wyzwaniom związanym z handlem międzynarodowym. Przedstawiamy najważniejsze aspekty, które należy uwzględnić, aby skutecznie zarządzać logistyką międzynarodową. Zrozumienie logistyki międzynarodowej Logistyka międzynarodowa to kompleksowy proces, który obejmuje zarządzanie przepływem dóbr, usług oraz informacji pomiędzy krajami. Wymaga to dokładnej znajomości przepisów celnych, regulacji prawnych, zasad transportu […]

Czytaj dalej

Jak radzić sobie z zakłóceniami łańcucha dostaw

Zakłócenia w łańcuchu dostaw mają poważne skutki dla firm zajmujących się transportem i produkcją, bez względu na ich wielkość czy rodzaj działalności. Niezależnie od tego, czy problemy wynikają z pandemii, klęsk żywiołowych, zmian politycznych czy innych niespodziewanych wydarzeń, przedsiębiorstwa muszą być gotowe do szybkiego działania i modyfikacji swoich planów awaryjnych. Stabilny łańcuch dostaw jest kluczowym […]

Czytaj dalej