Prosta spółka akcyjna – od kiedy i dla kogo?

Prosta Spółka Akcyjna – od kiedy i dla kogo?

Ponad 80% osób zakładających start up wybiera spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Jak się okazuje, Prosta Spółka Akcyjna to okazja dla startupów. Dlaczego ten model dziania wybiera znaczna część osób? Kto może do niej przystąpić?

Prosta Spółka Akcyjna (PSA) to forma prawna przedsiębiorstwa utworzonego przez jedną lub więcej osób, którzy odpowiadają za zobowiązania przedsiębiorstwa w ograniczonym zakresie. Funkcjonowanie PSA jest regulowane przez Kodeks spółek handlowych, którego nowelizacja weszła w życie 1 marca 2020 roku.

5 cech Prostej Spółki Akcyjnej:
-Można ją założyć w prosty sposób przez Internet.
-Wkład już od 1 zł.
-Nieskomplikowana struktura.
-Działania podejmowane przez e-mail oraz Skype.
-Szybka i tania likwidacja lub ewentualne zamknięcie spółki.

Prosta Spółka Akcyjna – dla kogo?
Prosta Spółka Akcyjna będzie korzystna dla osób, które chcą tanio i w bardzo szybkim czasie założyć działalność i zdobyć inwestorów. Warto jednak zaznaczyć, że Prosta Spółka Akcyjna nie będzie mogła starać się o dotacje ani o dotacje unijne, ani o dotacje z Urzędu Pracy. Mimo to otrzymanie dofinansowania na firmę będzie znaczne prostsze.
Aby otworzyć PSA wystarczy mieć 1 zł kapitału. Zatem taką spółkę będzie mógł otworzyć każdy praktycznie bez posiadania kapitału. Co ciekawe, akcje nie będą posiadały wartości nominalnej. To znaczy, że za 500 złotych będzie można kupić tyle samo akcji, co za 500 000 złotych. Wszystko zależy od umowy zawartej pomiędzy akcjonariuszami.
Cechą charakterystyczną PSA jest również to, że akcje nie mają form dokumentów. Dzięki temu nie trzeba wydawać dokumentów ani zaświadczeń notarialnych. Wszystkie sprawy mogą przebiegać za pośrednictwem komunikatorów. Akcje Prostej Spółki Akcyjnej nie będą również notowane na giełdzie, natomiast będą mogły być obracane za pomocą oświadczeń woli przy wykorzystywaniu środków komunikacji elektronicznej.

Kto będzie mógł założyć prostą spółkę akcyjną?
PSA będą mogły założyć pojedyncze osoby jak i kilkuosobowe grupy. Jedynym ograniczeniem jest brak możliwości zawiązania PSA przez jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jak utworzyć Prostą Spółkę Akcyjną?
Podstawowym dokumentem regulującym zasady działania prostej spółki akcyjnej będzie umowa zawierająca informacje nt. siedziby spółki, jej organów, serii i numerów akcji oraz czasu trwania spółki. Umowę można zawrzeć na dwa sposoby. Pierwszy z nich tradycyjny, to zwarcie umowy u notariusza. Drugi, natomiast, to skorzystanie z portalu S24 prowadzonego przez Ministerstwo Sprawiedliwości, wypełniając wzorzec umowy.

Rejestracja Prostej Spółki Akcyjnej
Kiedy zawrzesz umowę, kolejnym krokiem będzie rejestracja PSA w Krajowym Rejestrze Sądowym. Sposób rejestracji zależy od tego metody podpisania umowy. Jeśli skorzystasz z systemu S24 to rejestrację również przeprowadzisz online i jej koszt wyniesie 250 zł. Jest to opłata za złożenie wniosku.
W przypadku gdy podpisałeś umowę u notariusza, wtedy należy złożyć odpowiednie dokumenty w wydziale gospodarczym w sądzie rejonowym. Rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym będzie wynosiła 500 zł – opłata za złożenie wniosku – płacisz ją na rachunek sądu.

Jak rozwiązać spółkę akcyjną?
Rozwiązanie spółki może nastąpić z powodu:
I. Decyzji akcjonariuszy
II. Ogłoszenia upadłości
III. Umowy spółki

Prostą Spółkę Akcyjną można rozwiązać na dwa sposoby: z przeprowadzeniem likwidacji oraz bez przeprowadzenia likwidacji. Aby doprowadzić do rozwiązania spółki z przeprowadzeniem likwidacji należy powołać likwidatorów – przejmują oni funkcję dotychczas działających członków zarządu. Do ich zadań będzie należało m.in. ogłoszenie likwidacji spółki w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
W przypadku rozwiązania spółki bez przeprowadzenia likwidacji należy wystąpić do sądu rejestrowego z wnioskiem o wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców. Wówczas możliwe będzie rozwiązanie Prostej Spółki Akcyjnej.

Polecane dla Ciebie

Jedna transakcja, a większe zyski

Marzeniem każdej firmy jest zarobić więcej, bez większego nakładu pracy. Aby zwiększyć dochody często zdobywa się nowych klientów. Tymczasem o wiele prostsze, tańsze, szybsze i efektywniejsze jest inne rozwiązanie – zachęcić klienta, by wydał więcej pieniędzy. Można to zrobić na 3 sposoby.Up-sellingPierwsza metoda polega na zwiększeniu efektywności sprzedaży. Up-selling to po prostu zaproponowanie klientowi kupienia […]

Czytaj dalej

Estoński CIT w Polsce – na czym polega?

W ostatnich miesiącach coraz częściej słyszy się o możliwości wprowadzeniu estońskiego CIT-u do Polski. Nawet rozpoczęły się już prace nad dopasowaniem projektu do polskich realiów. Z opodatkowania tego będzie można skorzystać już na początku 2021 roku. Dotyczy on spółek kapitałowych. Raport “Estoński CIT dla Polski. Potencjał, model wdrożenia i oczekiwane efekty”, przygotowanego przez Polski Instytut […]

Czytaj dalej

7 powodów, dlaczego warto prowadzić blog firmowy

Blogi firmowe prowadzi coraz więcej firm. Stają się one popularne zarówno wśród młodych przedsiębiorców jak i firm istniejących już od dłuższego czasu na rynku. Dlaczego menadżerowie decydują się uruchomić taki blog, skoro związane są z tym dodatkowe nakłady pracy? Jakie korzyści przynosi prowadzenie strony?Czym właściwie jest blog biznesowy?Blog firmowy jest często mylony ze stroną internetową. […]

Czytaj dalej