Automatyzacja procesów biurowych

Gdy jakiś proces związany z zarządzaniem dokumentami jest powtarzalny, można go zautomatyzować. Oszczędza to czas i energię pracowników. Ponadto do automatyzacji procesów biurowych nie potrzeba dużych inwestycji ani w sprzęt, ani w oprogramowanie.
Choć automatyzacja może kojarzyć się z robotami przemysłowymi czy procesami produkcyjnymi, którymi sterują komputery, to procesy biurowe również można automatyzować. Jednak tu roboty nie zastępują ludzi, jak często dzieje się w dużych fabrykach. Ich zadanie polegać ma głównie na wspomaganiu ludzi. Najczęściej są to roboty wirtualne lub po prostu programy stworzone specjalnie dla optymalizacji konkretnego procesu.

Czym jest automatyzacja procesów biurowych?
Automatyzacja to po prostu wdrożenie programów przejmujących powtarzalne, niezmienne i manualne procesy, które związane są z zarządzaniem i obsługą dokumentów.
Są to zwykle procesy czasochłonne i uciążliwe dla pracowników. Bez względu na to, czy operują na dokumentach fizycznych, czy cyfrowych. Warto pamiętać, że obsługę każdego takiego procesu można oddać programowi.

Oszczędność czasu i energii pracowników
Korzenie takiego podejścia można znaleźć w lean management, gdyż usprawnienia takie bazują na likwidacji marnotrawstwa. Cyfryzacja daje w tym względzie szerokie możliwości. Ponadto usprawnienia tego typu łatwo skalować, a następne wprowadzać sukcesywnie. Warto zaznaczyć, że koszty udoskonaleń w obsłudze dokumentów, z wykorzystaniem automatyzacji, są minimalne.

Nie można zapomnieć o tym, że digitalizacja sama w sobie nie wystarcza, by mówić już o automatyzacji procesów biurowych. Dokumenty cyfrowe często przerabia się wciąż ręcznie – tak jak wcześniej papierowe. Jednak z powodzeniem można to przekazać odpowiednim programom.
Automatyzacja procesów biurowych krok po kroku

Cały proces należy rozpocząć od dokładnego zmapowania procesów. Należy je rozłożyć na czynniki pierwsze i dobrze przestudiować cały ich przebieg. Pomoże to we wskazaniu miejsca możliwych usprawnień. Potem trzeba dobrać takie narzędzia, które w ramach tych konkretnych procesów przyniosą najlepsze rezultaty.

Automatyzacji można poddać wszystkie powtarzalne czynności w biurze związane z obsługą dokumentów, które wykonywane są manualnie. Bez względu na to, czy bazujemy na dokumentach fizycznych, czy cyfrowych.
Warto pamiętać, że możliwa jest punktowa automatyzacja procesów biurowych, ale istnieją także rozwiązania kompleksowe. Oznacza to, że usprawnienia takie mogą być wprowadzane stopniowo. Nawet drobne udoskonalenia przynoszą wymierne korzyści. Punktowe zmiany, choćby niewielkie, pozwalają poprawić ergonomię pracy i workflow w procesie. Widoczne jest to także w oszczędności czasu pracy.

Jakie firmy powinny być zainteresowane punktową automatyzacją procesów biurowych? Głównie takie, które z różnych powodów nie korzystają z rozbudowanych i skomplikowanych programów do organizacji zarządzania czy przepływu informacji w ramach procesów biurowych.

Automatyzacja jest lekka
Nie trzeba od razu inwestować w twardą infrastrukturę ani nawet w drogi software. Przy automatyzacji zarządzania dokumentami korzystać można z ogólnodostępnych narzędzi programowania.

Ten aspekt jest zapewne istotny dla każdej firmy. Koszty inwestycyjne jednak naprawdę nie są duże. Wystarczy dobrze przeanalizować proces, a później dobrać odpowiednie rozwiązanie. Są to rozwiązania lekkie i przyszłościowe, a automatyzacja nie musi być też bardzo skomplikowana technicznie.

Polecane dla Ciebie

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej

Przygotowania do wzrostu zamówień w branży logistycznej przed świętami – co warto wiedzieć?

Dla firm z branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) nadchodzące miesiące oznaczają wzmożoną aktywność. Zbliżające się Boże Narodzenie niesie za sobą dynamiczny wzrost zamówień, który wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto już teraz zacząć działać, aby uniknąć problemów związanych z przeciążeniem logistycznym oraz niedoborem kadry pracowniczej. Jakie kroki warto podjąć? Rekrutacja i zatrudnienie sezonowe Wzrost zapotrzebowania na […]

Czytaj dalej

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej