Wezwanie do zapłaty – kiedy wysłać i co powinno zawierać?

Wezwanie do zapłaty to oficjalne pismo kierowane przez wierzyciela do dłużnika. Znaleźć tam można informacje o zadłużeniu oraz termin, w którym należy dokonać opłaty. Wezwanie do zapłaty jest sposobem na dochodzenie należności od wierzyciela. Ma ono zasadniczo charakter fakultatywny.

Zadaniem wezwania do zapłaty jest polubownie, przedsądownie rozwiązać sprawy z dłużnikiem. Jest to najprostszy i często skuteczny sposób dochodzenia długu. Może być ono wysłane do kontrahenta zwlekającego z zapłatą już w dniu następującym po wyznaczonym terminie zapłaty. Nie ma ustalonego wzoru takiego pisma. Żadne przepisy prawa nie podają także informacji, co ono powinno zawierać. Nie jest określony również termin, w którym trzeba wysłać wezwanie do dłużnika. Nie warto jednak z tym zwlekać.

Często wysłanie wezwania do zapłaty poprzedzają inne sposoby uzyskania zapłaty:

  • część przedsiębiorców próbuje skontaktować się z dłużnikiem telefonicznie lub
  • wysyła wiadomość e-mail z przypomnieniem.
    Może się tak zdarzyć, że kontrahent otrzymał fakturę późno, zapomniał o jej opłaceniu lub po prostu jej nie dostał. Wezwanie do zapłaty ma też funkcję:
  • informacyjną i
  • przypominającą.
    Jeżeli dłużnik celowo nie dokonuje płatności, wezwanie do zapłaty uświadomi mu, jakie konsekwencje czekają go z tego powodu.
    Wezwanie do zapłaty najlepiej jest wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Jest to dowód, że dłużnik je otrzymał. Art. 187 § 1 pkt 3 Kodeksu Postępowania Cywilnego podaje, że pozew musi zawierać: „informację, czy strony podjęły próbę mediacji lub innego pozasądowego sposobu rozwiązania sporu, a w przypadku gdy takich prób nie podjęto, wyjaśnienie przyczyn ich niepodjęcia”. Wezwanie do zapłaty należy traktować jako próbę polubownego załatwienia sprawy.
    Elementy wezwania do zapłaty
    Wezwanie do zapłaty powinno posiadać następujące dane:
  • data oraz miejsce, w którym sporządzono wezwanie;
  • nazwa, dane teleadresowe dłużnika, a także wierzyciela;
  • numer faktury, umowy, noty, której do tej pory nie opłacono;
  • kwota zaległej płatności;
  • termin uregulowania zobowiązania oraz forma płatności;
  • własnoręczny podpis osoby wystawiającej wezwanie;
  • informacja o konsekwencjach, gdy płatność nie będzie uregulowana (np. wpisanie na listę dłużników, pozew sądowy).

Polecane dla Ciebie

Jak poprawić terminowość dostaw? Rozwiązania dla branży logistycznej.

Jak poprawić terminowość dostaw? Rozwiązania dla branży logistycznej.Do niedawna głównymi problemami branży logistycznej były uszkodzenia i kradzieże w czasie transportu. Jednak pandemia COVID-19 oraz stan wojny w Ukrainie ukazały nowe problemy. Gdy istnieje ciągłe zagrożenie przerwania ciągłości łańcuchów dostaw, najważniejsze stały się czas dostawy oraz bezpieczeństwo transportu towarów. Te nowe wyzwania dla logistyki stały się […]

Czytaj dalej

Zatrudnienie cudzoziemca – wszystko co musisz wiedzieć!

Wciąż rośnie liczba cudzoziemców w Polsce, którzy pragną podjąć legalne zatrudnienie. Aby tak się stało, zarówno pracodawca, jak i cudzoziemiec muszą przejść szereg formalności. Wprowadzone zmiany do ustaw zdecydowanie ułatwiają ten proces, ale także skłaniają do stałego śledzenia nowelizacji przepisów i wprowadzania w życie nowych standardów. Nowe przepisy o zatrudnianiu cudzoziemcówNajczęściej stosowanym rozwiązaniem w czasie […]

Czytaj dalej

Czym jest efektywność energetyczna firmy? Jak ją poprawić?

Z roku na rok zaobserwować można zwiększenie zużycia prądu. Przykładowo w czasie pierwszych dwóch miesięcy tego roku dwa razy padł historyczny rekord w tej kwestii w Polsce. Wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną zauważyć można zarówno w gospodarstwach domowych, jak i w przedsiębiorstwach. Problem ten występuje na całym świecie i wiele krajów stara się go rozwiązać. […]

Czytaj dalej