Podcast – Co potrzeba do stworzenia?

Jak zrobić podcast

Wiele osób, które chcą stworzyć podcast i nie do końca wie, jak się za to zabrać. Oto kilka wskazówek.

1. Podcast – start

a) Odpowiedni sprzęt do nagrywania

Zastanawiając się nad rodzajem sprzętu warto zadać sobie pytanie, w jaki sposób będą nagrywane odcinki audycji. Najczęściej próbuje się różnych form, by zainteresować słuchaczy ciekawymi materiałami: wywiadów lub tzw. solo show czyli nagrań, w których jest jeden mówiący. Gdy przeprowadzane będą wywiady, warto zastanowić się nad następującymi zagadnieniami:

– czy nagrywaną osobę będzie widać przez internet czy na żywo ?

– gdy wywiad będzie na żywo, to czy gość dojedzie do nas czy odwrotnie?

W związku z powyższym warto przemyśleć, czy sprzęt powinien być mobilny, czy nie. Jeżeli nie to należy sprawdzić, czy jest wystarczająca ilość miejsca w mieszkaniu, w którym sprzęt będzie przechowywany.

– czy wywiad będzie przeprowadzany tylko z jedną osobą czy z większą ilością? Wtedy dobrze jest, by każdy miał własny mikrofon.

b) Konsultacje przed wystartowaniem podcastu

Wiele osób przeraża ilość rzeczy do zrobienia przed rozpoczęciem podcastowania. Kwestie techniczne też czasem bywają trudnością. Dlatego najlepiej jest spokojnie przemyśleć i przedyskutować (z kimś lub z samym sobą) wizję tego, co będzie nadawane w podcaście.

c) Grafika podcastu (artwork)

Przy tworzeniu grafiki należy pamiętać o kilku zasadach:

– wymiary okładki to 3000 x 3000 pikseli

– format pliku zawierającego okładkę musi być .png lub .jpg, barwy RGB

– mimo dużych rozmiarów okładki (3000 x 3000 px) pokazywana jest ona najczęściej w małych rozmiarach. Dlatego przy projektowaniu okładki należy pamiętać o tym, by była czytelna po zmniejszeniu jej do kwadratu o boku, np. 3 cm.

– sprawdzając okładkę warto włączyć aplikację iTunes i wstawić swoją grafikę podcastu wśród innych. Pokaże to, jak będzie prezentować się ona wśród innych audycji.

2. Podcast – edycja audio

Główną część procesu postprodukcji zajmuje edycja surowych nagrań. Praca przy postprodukcji audio polega na odpowiedniej obróbce plików, by głos brzmiał dobrze i czytelnie dla słuchacza. Z jednej strony należy pozbyć się szumów, przepuścić nagrania przez equalizer czy kompresor. Z drugiej strony edycja to usuwanie pomyłek, dźwięków typu “yyy”, “eee” itp. Jednak nie warto zbyt agresywnie ciąć materiału. Chwile do namysłu, krótkie zawieszenia przy mówieniu czy drobne pomyłki są naturalne. Na zakończenie trzeba dodać jeszcze do pliku mp3 metadane (tytuł odcinka, autor, adres bloga oraz okładka). W sytuacji, gdy ktoś ściągnie podcast w formie pliku mp3 na swój komputer, nagranie będzie lepiej się prezentowało w odtwarzaczu plików.

3. Podcast – usługi dodatkowe

a) Notatki z podcastu

Coraz modniejsze staje się robienie notatek z podcastów. Zachęcają do tego najpopularniejsi podcasterzy na świecie i w Polsce. Notatki dają możliwość w zwięzłej formie podać informacje o odcinku w blogpoście. Z jednej strony pozwala to odbiorcy na przejrzenie, czy dany odcinek interesuje go, a z drugiej strony wpływa na odpowiednie pozycjonowanie strony z podcastem w wyszukiwarkach internetowych. Ponadto notatki dodają jakość do blogposta poprzez dodatkową treść, usegregowaną w bullet-pointy.

b) Przygotowanie do publikacji

Przed publikacją podcastu trzeba jeszcze stworzyć draft blogposta na WordPressie, wraz z wstępnymi ustawieniami, a także wrzucić plik mp3 na serwer czy podpiąć go pod blogposta. Na zakończenie po nagraniu odcinka podcastu trzeba przejrzeć blogposta oraz dopisać coś “od siebie” np. na początku, a potem już publikować.

c) Transkrypcja

Transkrypt jest po prostu spisaną treścią podcastu. Są osoby, które wolą czytać zamiast słuchać. Innym ważnym powodem, by spisywać podcast jest kwestia SEO. W przypadku tworzenia profesjonalnej audycji, warto podpinać transkrypty z rozmów i monologów do swoich blogpostów. Pomoże to w odniesieniu sukcesu.

Polecane dla Ciebie

Kasowy PIT – czym jest to rozwiązanie?

Od początku bieżącego roku nasz system podatkowy doczekał się nowości. Chodzi mianowicie o dobrowolną metodę rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych, zwaną „kasowy PIT”. Stanowi to alternatywę dla standardowej metody rozliczania i jest skierowany do części przedsiębiorców, którym może pomóc w utrzymaniu płynności finansowej. W odróżnieniu od rozliczania memoriałowego, w przypadku którego podatek jest należny […]

Czytaj dalej

Automatyzacja w firmie – jak zrewolucjonizować procesy biznesowe

Automatyzacja to żadna nowość dla wielu polskich firm, a jej przykładem może być na przykład wykorzystywanie prostych skryptów na stronach internetowych, albo też automatyzacja procesów związanych ze wsparciem dla klienta. Na horyzoncie pojawia się jednak nowe zjawisko, czyli hiperautomatyzacja. Nie jest to tylko rozszerzenie znanych już metod i rozwiązań, ale gruntowna zmiana w sposobie funkcjonowania […]

Czytaj dalej

Ukraińscy przedsiębiorcy w Polsce – liczby, które mówią same za siebie

Kiedy w 2022 roku rozpoczęła się – już na pełną skalę – inwazja Rosji na Ukrainę, doczekaliśmy się bezprecedensowej fali migracji zza wschodniej granicy. Wśród Ukraińców uciekających przed konfliktem nie zabrakło osób przedsiębiorczych, które nie tylko szukały bezpieczeństwa, ale też nowych perspektyw i szans na rozwój. Ich aktywność ekonomiczna stała się istotnym czynnikiem wpływającym na […]

Czytaj dalej