Jak prawidłowo określić datę wykonania usługi na fakturze?

Podczas prowadzenia działalności gospodarczej bardzo częstą czynnością jest wystawianie faktur. Przychód uzyskujemy w dniu, w którym wydajemy rzeczy, wykonana zostaje dana usługa w całości albo choćby częściowo. Trzeba jednak pamiętać, żeby data była maksymalnie równoznaczna z dniem, gdy wystawiono fakturę bądź opłacono należność. Mówi o tym art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Data wykonania usługi
Istnieją pewne usługi, przy których trudno jest określić datę ich wykonania. Przepisy prawa nie podają jednoznacznego zapisu, który wskazywałby, kiedy dana usługa zostanie wykonana. Pomimo wprowadzanych zmian w prawie wciąż nie istnieje definicja, która określiłaby chwilę wykonania usługi.
Dlatego za moment wykonania usługi zazwyczaj uznaje się dzień, gdy zrealizowane już są konkretne elementy umowy. To strony umowy zatem same ustalają, w jaki sposób dojdzie do zrealizowania zadania, a także kiedy można już mówić o ukończeniu usługi np. przygotowanie i podpisanie odpowiedniego protokołu odbioru czy przesłanie dokumentów odnośnie zlecenia, a także wiele innych. To charakter usługi zdecydowanie wpływa na to, czy dana usługa została zrealizowana.

Usługa pomiędzy wykonawcą a zleceniodawcą
Najpierw trzeba sprawdzić w umowie, jak zostało to ujęte między obiema stronami. Powinny tam się znajdować konkretne warunki określające, kiedy można mówić o wykonaniu usługi, której dotyczy umowa.
Zdarza się jednak czasem, że nie została podpisana żadna umowa. W takiej sytuacji usługę uważa się za wykonaną, gdy okoliczności potwierdzają to, np. odebrana została przez klienta przesyłka.
Gdy umowa została zawarta na dłuższy czas, wtedy usługa jest świadczona cały czas bez przerwy. Jest to tzw. tryb ciągły. Dotyczy to takich usług jak: stałe doradztwo czy usługi sprzątania danego obiektu. Wtedy zazwyczaj za datę powstania przychodu, a także wystawienia faktury uważa się ostatni dzień okresu rozliczeniowego, który został wymieniony w umowie lub fakturze. Jednak nie może to być rzadziej niż raz na rok.

Kiedy usługę uznać za wykonaną?
Zazwyczaj usługodawca musi zrealizować wszystkie czynności związane z danym rodzajem usługi. Może pojawić się czasami wymóg zaakceptowania efektów usługi przez wykonawcę. Jest to element niezbędny do uznania usługi za wykonaną.

Oto dwa przykłady.
Firma A wynajęła lokal od firmy B. Umowę zawarto na czas nieokreślony i zastrzeżono miesięczny okres wypowiedzenia. Okres rozliczeniowy był liczony miesięcznie, a pieniądze za wynajem przekazywano zawsze na początku miesiąca za rozpoczynający się miesiąc.
W tym przypadku na fakturach będą zawsze wpisywane daty pierwszego dnia miesiąca.

Sprawdź polecany program do faktur

W drugim przykładzie firma A poprosiła firmę B o zaprojektowanie ogrodu letniego. Najpierw przygotowano wizualizację tego miejsca. Określono termin ukończenia tworzenia projektu przez firmę. Prace postępowały zgodnie z harmonogramem i w ustalonym dniu nabywca mógł obejrzeć gotowy ogród. Lecz efekt trochę różnił się od ustalonych założeń.
W takim przypadku usługodawca nie przyjął wykonanej pracy, ponieważ nie spełniała wcześniejszych ustaleń. Wynika z tego, że choć projekt zrealizowano, to dla celów podatkowych usługa pozostała nie wykonana.

Polecane dla Ciebie

Sukcesy, wyzwania i przyszłość transportu i logistyki w Polsce

Sektor TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) to jeden z najważniejszych filarów polskiej gospodarki. Polskie firmy transportowe, głównie za sprawą strategicznego położenia naszego kraju, stały się europejskimi liderami w przewozach drogowych, obsługując 25% handlu na Starym Kontynencie. Sukces oraz ogromna złożoność europejskich łańcuchów dostaw oraz uregulowań prawnych niesie za sobą także wyzwania i problemy. Polskie firmy transportowe […]

Czytaj dalej

1,4 miliarda długu w branży transportowej – co to oznacza dla sektora TSL?

Branża transportowa, będąca jednym z filarów polskiej gospodarki, stoi w obliczu poważnych wyzwań finansowych. Według najnowszych danych zadłużenie sektora TSL wynosi aż 1,4 miliarda złotych. Jest to jeden z najwyższych poziomów zadłużenia w polskiej gospodarce, co budzi poważne obawy o przyszłość wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza tych z segmentu małych i średnich firm. Skala zadłużenia pokazuje, że […]

Czytaj dalej

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej