Czas na wystawienie faktury – ile mamy dni na wystawienie faktury?

Jaki jest ogólny termin na wystawianie faktury VAT?

Odgórnie ustalony termin na wystawienie faktury VAT przypada na 15 dzień każdego miesiąca (następującego po miesiącu wykonania danej usługi lub dostarczenia towaru). Jednak od tej reguły są także przewidziane wyjątki w postaci:
do 30 dnia od dnia wykonania usługi: w przypadku usług budowlanych i budowlano-montażowych,
do 60 dnia od dnia dostarczenia towaru: w przypadku drukowanych książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz drukowanych gazet, czasopism i magazynów – jeżeli jednak umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, faktura powinna być wystawiona do 120 dnia od dnia dostarczenia towaru,
do 90 dnia od dnia wykonania czynności: w przypadku czynności polegających na drukowaniu książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz gazet, czasopism i magazynów,
do 7 dnia od określonego w umowie dnia zwrotu opakowania (w przypadku, gdy odbiorca towaru nie zwróci opakowania objętego kaucją) – jeżeli jednak w umowie nie określono terminu zwrotu opakowania, faktura powinna być wystawiona do 60 dnia od dnia wydania opakowania,
z upływem terminu płatności – w przypadku:

  • dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
  • usług: najmu i dzierżawy, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej, dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.

Co w przypadku faktury zaliczkowej?


Przedsiębiorca w momencie otrzymania zaliczki od swojego kontrahenta jest zobowiązany do wystawienia oddzielnej faktury, tzw. faktury zaliczkowej. Analogicznie jak w przypadku zwykłej faktury okres rozliczeniowy przypada w połowie miesiąca i z miesięcznym opóźnieniem od otrzymania zaliczki, czyli np. jeżeli otrzymaliśmy zaliczkę 15 maja, to fakturę zaliczkową musimy wystawić do 15 czerwca.

Co w przypadku, gdy chodzi o wystawienie faktury korygującej?

Fakturę korygującą wystawiamy w przypadku gdy dochodzi do:

  • obniżki ceny w formie rabatu,
  • upustu i obniżki ceny,
  • zwrotu towaru i opakowań,
  • zwrotu całości lub części zapłaty,
  • pomyłki w jakiejkolwiek pozycji na fakturze.

Ustawowo termin wystawienia takiej faktury nie został określony, dlatego naturalnym postępowaniem powinno być jak najszybsze zgłoszenie takiego rodzaju rozliczenia, tym bardziej, jeżeli dojdzie do popełnienia błędu, zwrotu towaru lub faktycznej obniżki cen towaru.

Polecane dla Ciebie

Co robić w przypadku braku kontaktu z niepłacącym klientem?

Skuteczna komunikacja jest podstawą nie tylko wewnątrz firmy, ale także pomaga w kontaktach biznesowych z klientami. Jednak czasem okazuje się, że ta dobra komunikacja kończy się z chwilą upływu terminu płatności faktury. Przykra rzeczywistość, która wcale nie musi mieć miejsca. Gdy termin spłaty zadłużenia minął, a my nie mamy pieniędzy, kontaktujemy się z dłużnikiem i […]

Czytaj dalej

Jak walczyć z nadmiernymi kosztami oraz dłużnikami?

Własny biznes dla wielu jest sposobem na wolność osobistą oraz zdobycie finansów. Dzięki niemu mamy możliwość decydować o sobie, układać swój kalendarz dni pracy i urlopu, wybierać sobie współpracowników czy podejmować, bądź odrzucać związane z biznesem obowiązki. Jednak oprócz pozytywnych stron biznes ma swoje ryzyka i zagrożenia. Do nich należą nadmierne koszty i niesolidni dłużnicy. […]

Czytaj dalej

Jak rozliczyć zagraniczną podróż służbową przedsiębiorcy?

Niektórzy pracownicy w ramach swoich obowiązków służbowych muszą odbywać mniej lub bardziej regularne wyjazdy służbowe. Odnosi się to zarówno do sektora publicznego, jak i prywatnego. Każda taka podróż związana jest z koniecznością poniesienia opłat np. za zakwaterowanie, jedzenie i transport. W takiej sytuacji pracownik może skorzystać z przysługującego mu prawa do otrzymania stosownej rekompensaty z […]

Czytaj dalej