Czas na wystawienie faktury – ile mamy dni na wystawienie faktury?

Jaki jest ogólny termin na wystawianie faktury VAT?

Odgórnie ustalony termin na wystawienie faktury VAT przypada na 15 dzień każdego miesiąca (następującego po miesiącu wykonania danej usługi lub dostarczenia towaru). Jednak od tej reguły są także przewidziane wyjątki w postaci:
do 30 dnia od dnia wykonania usługi: w przypadku usług budowlanych i budowlano-montażowych,
do 60 dnia od dnia dostarczenia towaru: w przypadku drukowanych książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz drukowanych gazet, czasopism i magazynów – jeżeli jednak umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, faktura powinna być wystawiona do 120 dnia od dnia dostarczenia towaru,
do 90 dnia od dnia wykonania czynności: w przypadku czynności polegających na drukowaniu książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz gazet, czasopism i magazynów,
do 7 dnia od określonego w umowie dnia zwrotu opakowania (w przypadku, gdy odbiorca towaru nie zwróci opakowania objętego kaucją) – jeżeli jednak w umowie nie określono terminu zwrotu opakowania, faktura powinna być wystawiona do 60 dnia od dnia wydania opakowania,
z upływem terminu płatności – w przypadku:

  • dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
  • usług: najmu i dzierżawy, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej, dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.

Co w przypadku faktury zaliczkowej?


Przedsiębiorca w momencie otrzymania zaliczki od swojego kontrahenta jest zobowiązany do wystawienia oddzielnej faktury, tzw. faktury zaliczkowej. Analogicznie jak w przypadku zwykłej faktury okres rozliczeniowy przypada w połowie miesiąca i z miesięcznym opóźnieniem od otrzymania zaliczki, czyli np. jeżeli otrzymaliśmy zaliczkę 15 maja, to fakturę zaliczkową musimy wystawić do 15 czerwca.

Co w przypadku, gdy chodzi o wystawienie faktury korygującej?

Fakturę korygującą wystawiamy w przypadku gdy dochodzi do:

  • obniżki ceny w formie rabatu,
  • upustu i obniżki ceny,
  • zwrotu towaru i opakowań,
  • zwrotu całości lub części zapłaty,
  • pomyłki w jakiejkolwiek pozycji na fakturze.

Ustawowo termin wystawienia takiej faktury nie został określony, dlatego naturalnym postępowaniem powinno być jak najszybsze zgłoszenie takiego rodzaju rozliczenia, tym bardziej, jeżeli dojdzie do popełnienia błędu, zwrotu towaru lub faktycznej obniżki cen towaru.

Polecane dla Ciebie

Optymalizacja kosztów w transporcie – sprawdzone metody

Rosnące koszty paliwa, utrzymania floty oraz wynagrodzeń stanowią coraz większe wyzwanie dla firm transportowych. Dlatego też optymalizacja kosztów staje się najwyższym priorytetem. W artykule przedstawimy sprawdzone metody, które mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu budżetem i zwiększeniu rentowności działalności. Optymalizacja tras Jednym z najbardziej oczywistych sposobów na obniżenie kosztów w transporcie jest optymalizowanie tras przejazdów. Tradycyjne podejście […]

Czytaj dalej

Jak przygotować firmę na wyzwania globalnego rynku w zakresie transportu międzynarodowego?

Przedsiębiorstwa, w tym firmy transportowe, muszą być gotowe na stawienie czoła wyzwaniom związanym z handlem międzynarodowym. Przedstawiamy najważniejsze aspekty, które należy uwzględnić, aby skutecznie zarządzać logistyką międzynarodową. Zrozumienie logistyki międzynarodowej Logistyka międzynarodowa to kompleksowy proces, który obejmuje zarządzanie przepływem dóbr, usług oraz informacji pomiędzy krajami. Wymaga to dokładnej znajomości przepisów celnych, regulacji prawnych, zasad transportu […]

Czytaj dalej

Jak radzić sobie z zakłóceniami łańcucha dostaw

Zakłócenia w łańcuchu dostaw mają poważne skutki dla firm zajmujących się transportem i produkcją, bez względu na ich wielkość czy rodzaj działalności. Niezależnie od tego, czy problemy wynikają z pandemii, klęsk żywiołowych, zmian politycznych czy innych niespodziewanych wydarzeń, przedsiębiorstwa muszą być gotowe do szybkiego działania i modyfikacji swoich planów awaryjnych. Stabilny łańcuch dostaw jest kluczowym […]

Czytaj dalej