Odgórnie ustalony termin na wystawienie faktury VAT przypada na 15 dzień każdego miesiąca (następującego po miesiącu wykonania danej usługi lub dostarczenia towaru). Jednak od tej reguły są także przewidziane wyjątki w postaci:
do 30 dnia od dnia wykonania usługi: w przypadku usług budowlanych i budowlano-montażowych,
do 60 dnia od dnia dostarczenia towaru: w przypadku drukowanych książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz drukowanych gazet, czasopism i magazynów – jeżeli jednak umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, faktura powinna być wystawiona do 120 dnia od dnia dostarczenia towaru,
do 90 dnia od dnia wykonania czynności: w przypadku czynności polegających na drukowaniu książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz gazet, czasopism i magazynów,
do 7 dnia od określonego w umowie dnia zwrotu opakowania (w przypadku, gdy odbiorca towaru nie zwróci opakowania objętego kaucją) – jeżeli jednak w umowie nie określono terminu zwrotu opakowania, faktura powinna być wystawiona do 60 dnia od dnia wydania opakowania,
z upływem terminu płatności – w przypadku:
- dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
- usług: najmu i dzierżawy, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej, dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.
Co w przypadku faktury zaliczkowej?
Przedsiębiorca w momencie otrzymania zaliczki od swojego kontrahenta jest zobowiązany do wystawienia oddzielnej faktury, tzw. faktury zaliczkowej. Analogicznie jak w przypadku zwykłej faktury okres rozliczeniowy przypada w połowie miesiąca i z miesięcznym opóźnieniem od otrzymania zaliczki, czyli np. jeżeli otrzymaliśmy zaliczkę 15 maja, to fakturę zaliczkową musimy wystawić do 15 czerwca.
Program do faktur, któremu możesz zaufać
Co w przypadku, gdy chodzi o wystawienie faktury korygującej?
Fakturę korygującą wystawiamy w przypadku gdy dochodzi do:
- obniżki ceny w formie rabatu,
- upustu i obniżki ceny,
- zwrotu towaru i opakowań,
- zwrotu całości lub części zapłaty,
- pomyłki w jakiejkolwiek pozycji na fakturze.
Ustawowo termin wystawienia takiej faktury nie został określony, dlatego naturalnym postępowaniem powinno być jak najszybsze zgłoszenie takiego rodzaju rozliczenia, tym bardziej, jeżeli dojdzie do popełnienia błędu, zwrotu towaru lub faktycznej obniżki cen towaru.