Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich.
- Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju
Od stycznia 2025 roku duże firmy, w tym wiele przedsiębiorstw logistycznych, będą musiały spełniać wymogi nowej Dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Ta regulacja nałoży obowiązek raportowania niefinansowych danych dotyczących m.in. wpływu na środowisko, społeczeństwo oraz zarządzanie (ESG). Raporty te obejmą dane za 2024 rok, a ich składanie rozpocznie się na początku 2025 roku. Szacuje się, że w Polsce około 3,5 tysiąca firm będzie objętych tym obowiązkiem.
- Pakiet Mobilności: zmiany w powrotach pojazdów
Znacząca zmiana dotyczy także Pakietu Mobilności. Od 2025 roku zniknie kontrowersyjny przepis nakazujący powrót pojazdów ciężarowych co osiem tygodni do kraju siedziby przewoźnika. Decyzja Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o uchyleniu tego obowiązku umożliwi przedsiębiorcom elastyczniejsze planowanie tras i operacji logistycznych. Zmiana ta pozwoli na lepsze wykorzystanie floty oraz obniżenie kosztów operacyjnych związanych z koniecznością powrotu pojazdów.
- System SENT: obowiązkowa rejestracja przewozów
Od stycznia 2025 roku zagraniczni przewoźnicy wykonujący transport drogowy na terytorium Polski będą musieli zarejestrować każdy przewóz w systemie SENT (cześć przepisów weszła w życie już 1 lipca br.). Dotychczas obowiązek ten obejmował tylko przewozy tzw. towarów wrażliwych, jednak nowe regulacje rozszerzają go na wszystkie towary. Przewoźnicy będą musieli także przekazywać dane GPS pojazdów. Brak spełnienia tych wymogów będzie wiązał się z wysokimi karami finansowymi – od 10 000 zł za nieprzekazanie danych GPS do 20 000 zł za niestawienie się do kontroli.
- Nowe wymogi dotyczące tachografów
W związku z nowymi przepisami dotyczącymi tachografów, które w pełni wejdą w życie w 2025 roku, firmy transportowe będą musiały zaktualizować swoje systemy monitorowania czasu pracy kierowców. Nowe, bardziej zaawansowane technologicznie tachografy mają na celu dokładniejszą kontrolę, co może wpłynąć na organizację pracy kierowców i planowanie tras.
- Deregulacja przepisów gospodarczych w Polsce
Od stycznia 2025 roku firmy transportowe w Polsce mogą skorzystać na deregulacjach, które mają uprościć prowadzenie działalności gospodarczej. Nowe przepisy zredukują biurokrację, w tym ułatwienia w zakresie rejestracji działalności oraz uproszczenia w zatrudnianiu cudzoziemców. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mogli szybciej i łatwiej zatrudniać kierowców spoza Unii Europejskiej, co może pomóc w redukcji kosztów i zwiększeniu elastyczności operacyjnej w branży transportowej.
Dostosowanie się do nowych przepisów wiąże się z dodatkowymi kosztami, zwłaszcza w zakresie raportowania ESG oraz implementacji nowoczesnych systemów tachografów. Jednak zmiany w Pakiecie Mobilności mogą przynieść oszczędności, eliminując konieczność powrotu pojazdów do kraju bazowego co osiem tygodni. Przedsiębiorcy powinni więc już teraz zacząć przygotowywać się do tych zmian, aby płynnie dostosować się do nowych wymogów prawnych i uniknąć kar finansowych. Warto również zwrócić uwagę na zbliżające się zmiany w politykach unijnych związanych z transportem oraz zieloną transformacją, które będą kluczowe dla przyszłego funkcjonowania branży logistycznej.
Źródła:
https://legal-intermodal.pl/pakiet-mobilnosci-wazne-zmiany-dla-przewoznikow-w-2022-2026-r/
https://www.timocom.pl/blog/zmiany-w-transporcie-lipiec-2024-r-610672
https://www.trade.gov.pl/aktualnosci/jaki-bedzie-rok-2024-w-branzy-transportu-spedycji-i-logistyki/