Networking – co to jest i jak zacząć?

Networking – o co chodzi?

Wiele aspektów w naszym życiu zależy od innych ludzi, kariera, samorozwój i udane życie prywatne. Jednak nawiązywanie relacji w XXI wieku nie przebiega już tak samo jak miało to miejsce jeszcze kilka dekad temu. Czy znajomości z okresu licealnego, ze studiów muszą być dla nas niekomfortowe po kilku latach? Brak trwałych więzi sprawia, że po już kilku miesiącach po zakończeniu danej znajomości nie znajdujemy wspólnych tematów do rozmów i każde przypadkowe spotkanie stanowi dla nas dyskomfort i niepotrzebne poczucie zażenowania. Czy można to zmienić? Otóż dzięki korzystaniu z social mediów, chociażby poprzez sam fakt posiadania niegdysiejszych przyjaciół w gronie swoich znajomych torujemy sobie drogę do prostszego odnowienia starych znajomości i utrzymania lepszych kontaktów z innymi ludźmi.

Kapitał społeczny

Osiąganie sukcesów zawodowych i osobistych może się dokonać poprzez korzystne relacje społeczne. Aby te mogły powstać musi zostać spełniony warunek integracji wewnątrzgrupowej, która z upływem czasu wpływie na większe zaufanie i obranie wspólnego celu działania. To właśnie kontakt z nowo poznanymi osobami może odcisnąć olbrzymie piętno na naszym życiu. Za przykład może tu posłużyć mecz piłki nożnej, czy drużyna, która będzie się składać z losowych osób, które nigdy wcześniej się nie znały może skutecznie konkurować ze zgranym zespołem grającym w swoim gronie od dłuższego czasu? Dopiero wypracowywanie wspólnej taktyki może doprowadzić wszystkich członków drużyny do wspólnego celu jakim jest zwycięstwo. Właśnie to zgromadzone doświadczenie nazywamy kapitałem społecznym.

Budowanie sieci kontaktów

W największym skrócie polega na poszerzaniu grona znajomych o przyjaciół swoich przyjaciół. Trafność tego sformułowania wynika z pewnego wzorca zachowania, dobre relacje z naszymi aktualnymi znajomymi wynikają z odpowiednich (tych samych) upodobań i cech charakteru. Możemy w ten sposób dojść do wniosku, że najprostszym sposobem na odnalezienie nowych i ciekawych relacji z osobami o podobnych zainteresowaniach jest poznanie znajomych naszych znajomych. Takie postępowanie zaoszczędzi nam dużo czasu i sprawi, że akceptacja obustronna nastąpi o wiele szybciej.

Networking – zalety

Podobno nasze zachowanie, zainteresowania i pasje są wypadkową 5 osób z naszego najbliższego otoczenia. Warto mieć zatem świadomie ułożone relacje z naszymi znajomymi i otaczać się najlepszymi z najlepszych. Dobre samopoczucie przy kontaktach, wzajemne motywowanie i wspieranie się w trudnych momentach sprawi, że nasze własne życie bardzo na tym skorzysta. Warto w tym względzie potraktować networking nie tylko jako narzędzie, ale przede wszystkim inwestycję.

Networking – jaka postawa daje efekty?

Należy mieć na uwadze, że możemy zostać wystawieni na ciężką próbę w każdym momencie naszego życia i to właśnie wtedy możemy zostać skazani na pomoc najbliższego otoczenia. Warto zatem nie zamykać się na nowo poznane osoby i zawsze z optymizmem podchodzić do nowych relacji, ponieważ nigdy nie wiemy, kiedy i w jakim stopniu pomogą nam one w naszym życiu. Każda wartościowa osoba jaką poznamy stanowi swojego rodzaju kolejną “cegiełkę” w budowaniu szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.

Jak budować udaną sieć kontaktów?

W pierwszej kolejności należy być nakierowanym na chęć dania “czegoś” od siebie, a nie tylko brania od innych. To właśnie postawa otwartości, empatii i inicjatywy jest najlepszym wstępem do budowania efektywnej i świadomej sieci kontaktów. Każdy jeden kontakt może nam otworzyć wiele dróg rozwoju i ścieżek kariery, czy nie warto zatem zadbać o jak najwięcej takich znajomości? Należy być przygotowanym mentalnie do budowania coraz to nowych mostów, a nie do niszczenia już istniejących.

Polecane dla Ciebie

Sukcesy, wyzwania i przyszłość transportu i logistyki w Polsce

Sektor TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) to jeden z najważniejszych filarów polskiej gospodarki. Polskie firmy transportowe, głównie za sprawą strategicznego położenia naszego kraju, stały się europejskimi liderami w przewozach drogowych, obsługując 25% handlu na Starym Kontynencie. Sukces oraz ogromna złożoność europejskich łańcuchów dostaw oraz uregulowań prawnych niesie za sobą także wyzwania i problemy. Polskie firmy transportowe […]

Czytaj dalej

1,4 miliarda długu w branży transportowej – co to oznacza dla sektora TSL?

Branża transportowa, będąca jednym z filarów polskiej gospodarki, stoi w obliczu poważnych wyzwań finansowych. Według najnowszych danych zadłużenie sektora TSL wynosi aż 1,4 miliarda złotych. Jest to jeden z najwyższych poziomów zadłużenia w polskiej gospodarce, co budzi poważne obawy o przyszłość wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza tych z segmentu małych i średnich firm. Skala zadłużenia pokazuje, że […]

Czytaj dalej

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej