Czas na wystawienie faktury – ile mamy dni na wystawienie faktury?

Jaki jest ogólny termin wystawiania faktur VAT?

Odgórnie ustalony termin na wystawienie faktury VAT przypada na 15 dzień każdego miesiąca (następującego po miesiącu wykonania danej usługi lub dostarczenia towaru). Jednak od tej reguły są także przewidziane wyjątki w postaci:
do 30 dnia od dnia wykonania usługi: w przypadku usług budowlanych i budowlano-montażowych,
do 60 dnia od dnia dostarczenia towaru: w przypadku drukowanych książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz drukowanych gazet, czasopism i magazynów – jeżeli jednak umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, faktura powinna być wystawiona do 120 dnia od dnia dostarczenia towaru,
do 90 dnia od dnia wykonania czynności: w przypadku czynności polegających na drukowaniu książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz gazet, czasopism i magazynów,
do 7 dnia od określonego w umowie dnia zwrotu opakowania (w przypadku, gdy odbiorca towaru nie zwróci opakowania objętego kaucją) – jeżeli jednak w umowie nie określono terminu zwrotu opakowania, faktura powinna być wystawiona do 60 dnia od dnia wydania opakowania,
z upływem terminu płatności – w przypadku:
– dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
– usług: najmu i dzierżawy, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej, dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.

Co w przypadku faktury zaliczkowej?
Przedsiębiorca w momencie otrzymania zaliczki od swojego kontrahenta jest zobowiązany do wystawienia oddzielnej faktury, tzw. faktury zaliczkowej. Analogicznie jak w przypadku zwykłej faktury okres rozliczeniowy przypada w połowie miesiąca i z miesięcznym opóźnieniem od otrzymania zaliczki, czyli np. jeżeli otrzymaliśmy zaliczkę 15 maja, to fakturę zaliczkową musimy wystawić do 15 czerwca.

Co w przypadku faktury korygującej?
Fakturę korygującą wystawiamy w przypadku gdy dochodzi do:
obniżki ceny w formie rabatu,
upustu i obniżki ceny,
zwrotu towaru i opakowań,
zwrotu całości lub części zapłaty,
pomyłki w jakiejkolwiek pozycji na fakturze.
Ustawowo termin wystawienia takiej faktury nie został określony, dlatego naturalnym postępowaniem powinno być jak najszybsze zgłoszenie takiego rodzaju rozliczenia, tym bardziej, jeżeli dojdzie do popełnienia błędu, zwrotu towaru lub faktycznej obniżki cen towaru.

Polecane dla Ciebie

Jedna transakcja, a większe zyski

Marzeniem każdej firmy jest zarobić więcej, bez większego nakładu pracy. Aby zwiększyć dochody często zdobywa się nowych klientów. Tymczasem o wiele prostsze, tańsze, szybsze i efektywniejsze jest inne rozwiązanie – zachęcić klienta, by wydał więcej pieniędzy. Można to zrobić na 3 sposoby.Up-sellingPierwsza metoda polega na zwiększeniu efektywności sprzedaży. Up-selling to po prostu zaproponowanie klientowi kupienia […]

Czytaj dalej

ABC Faktoringu – co to jest faktoring?

ABC Faktoringu

Męczy Cię ciągłe czekanie na opłacanie faktur przez Twoich kontrahentów? W wielu przypadkach oczekiwanie na zapłatę faktur to nawet 60, 90 czy 120 dni. Opóźnienia w płatnościach od kontrahentów często powodują to zatory płatnicze. Pomysłem na rozwiązanie zatorów może być  faktoring który pozwoli pozyskiwać środki w sposób prosty, elastyczny i wyjątkowo przejrzysty. Nie wiesz, co […]

Czytaj dalej

Faktoring i płynność finansowa w firmie

Faktoring - Jak zadbać o płynność finansową firmy

Jeszcze nie tak dawno, wiele osób pytało „czym jest faktoring?”. Dziś to rozwiązanie, które jest nie tylko popularne, lecz przede wszystkim konkurencyjne. Dlaczego faktoring r zyskuje na popularności? Co sprawia, że firmy coraz chętniej wybierają to rozwiązanie? Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie czym jest faktoring, W dużym skrócie to sprzedaż wierzytelności handlowych w postaci faktury. […]

Czytaj dalej