Jaki jest ogólny termin wystawiania faktur VAT?

Odgórnie ustalony termin na wystawienie faktury VAT przypada na 15 dzień każdego miesiąca (następującego po miesiącu wykonania danej usługi lub dostarczenia towaru). Jednak od tej reguły są także przewidziane wyjątki w postaci:
do 30 dnia od dnia wykonania usługi: w przypadku usług budowlanych i budowlano-montażowych,
do 60 dnia od dnia dostarczenia towaru: w przypadku drukowanych książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz drukowanych gazet, czasopism i magazynów – jeżeli jednak umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, faktura powinna być wystawiona do 120 dnia od dnia dostarczenia towaru,
do 90 dnia od dnia wykonania czynności: w przypadku czynności polegających na drukowaniu książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz gazet, czasopism i magazynów,
do 7 dnia od określonego w umowie dnia zwrotu opakowania (w przypadku, gdy odbiorca towaru nie zwróci opakowania objętego kaucją) – jeżeli jednak w umowie nie określono terminu zwrotu opakowania, faktura powinna być wystawiona do 60 dnia od dnia wydania opakowania,
z upływem terminu płatności – w przypadku:
– dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
– usług: najmu i dzierżawy, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej, dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.

Co w przypadku faktury zaliczkowej?
Przedsiębiorca w momencie otrzymania zaliczki od swojego kontrahenta jest zobowiązany do wystawienia oddzielnej faktury, tzw. faktury zaliczkowej. Analogicznie jak w przypadku zwykłej faktury okres rozliczeniowy przypada w połowie miesiąca i z miesięcznym opóźnieniem od otrzymania zaliczki, czyli np. jeżeli otrzymaliśmy zaliczkę 15 maja, to fakturę zaliczkową musimy wystawić do 15 czerwca.

Co w przypadku faktury korygującej?
Fakturę korygującą wystawiamy w przypadku gdy dochodzi do:
obniżki ceny w formie rabatu,
upustu i obniżki ceny,
zwrotu towaru i opakowań,
zwrotu całości lub części zapłaty,
pomyłki w jakiejkolwiek pozycji na fakturze.
Ustawowo termin wystawienia takiej faktury nie został określony, dlatego naturalnym postępowaniem powinno być jak najszybsze zgłoszenie takiego rodzaju rozliczenia, tym bardziej, jeżeli dojdzie do popełnienia błędu, zwrotu towaru lub faktycznej obniżki cen towaru.

Polecane dla Ciebie

Czym grozi trzymanie pieniędzy „w skarpecie”?

Czy warto trzymać pieniądze „w skarpecie”? Próbując podsumować to co działo się na rynkach finansowych w ostatnich miesiącach epidemii można zauważyć, że szczególnie marzec przejdzie do historii. Wielu inwestorów sprzedało swoje walory, a rynki utraciły około 30%. Chwilę później wielu z nich zaczęło inwestować, przez co rynki zaczęły gwałtownie rosnąć. Oprócz ruchów na giełdzie zauważyć […]

Czytaj dalej

Wszystko o CASH FLOW

Cash flow jest jednym z elementów sprawozdania finansowego czyli dokumentu z przepływu środków pieniężnych lub z przepływów finansowych. Stwarza on możliwość szybkiej oceny potencjału przedsiębiorstwa i jego kondycji. Innymi słowy jest to dokument podsumowujący przepływ środków pieniężnych w danej firmie ukazujący źródła tych środków oraz sposoby ich wykorzystania. Cash flow prezentuje dane pozwalające ocenić stopień płynności […]

Czytaj dalej

10 narzędzi wspierających content marketing

Content marketing wykorzystywany przez firmy jest niezbędną częścią każdej strategii biznesowej obejmującej promocję firmy oraz budowanie relacji z klientami. W tym szerokim zagadnieniu zawierają się m.in. informacje do mediów, treści na stronę internetową i kanały społecznościowe, blogi, ulotki, broszury a nawet opakowania produktów. Dzięki coraz większemu rozwojowi technologii powstają ciekawe narzędzia do content marketingu. Poniżej […]

Czytaj dalej