Czas na wystawienie faktury – ile mamy dni na wystawienie faktury?

Jaki jest ogólny termin na wystawianie faktury VAT?

Odgórnie ustalony termin na wystawienie faktury VAT przypada na 15 dzień każdego miesiąca (następującego po miesiącu wykonania danej usługi lub dostarczenia towaru). Jednak od tej reguły są także przewidziane wyjątki w postaci:
do 30 dnia od dnia wykonania usługi: w przypadku usług budowlanych i budowlano-montażowych,
do 60 dnia od dnia dostarczenia towaru: w przypadku drukowanych książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz drukowanych gazet, czasopism i magazynów – jeżeli jednak umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, faktura powinna być wystawiona do 120 dnia od dnia dostarczenia towaru,
do 90 dnia od dnia wykonania czynności: w przypadku czynności polegających na drukowaniu książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz gazet, czasopism i magazynów,
do 7 dnia od określonego w umowie dnia zwrotu opakowania (w przypadku, gdy odbiorca towaru nie zwróci opakowania objętego kaucją) – jeżeli jednak w umowie nie określono terminu zwrotu opakowania, faktura powinna być wystawiona do 60 dnia od dnia wydania opakowania,
z upływem terminu płatności – w przypadku:

  • dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
  • usług: najmu i dzierżawy, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej, dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.

Co w przypadku faktury zaliczkowej?


Przedsiębiorca w momencie otrzymania zaliczki od swojego kontrahenta jest zobowiązany do wystawienia oddzielnej faktury, tzw. faktury zaliczkowej. Analogicznie jak w przypadku zwykłej faktury okres rozliczeniowy przypada w połowie miesiąca i z miesięcznym opóźnieniem od otrzymania zaliczki, czyli np. jeżeli otrzymaliśmy zaliczkę 15 maja, to fakturę zaliczkową musimy wystawić do 15 czerwca.

Co w przypadku, gdy chodzi o wystawienie faktury korygującej?

Fakturę korygującą wystawiamy w przypadku gdy dochodzi do:

  • obniżki ceny w formie rabatu,
  • upustu i obniżki ceny,
  • zwrotu towaru i opakowań,
  • zwrotu całości lub części zapłaty,
  • pomyłki w jakiejkolwiek pozycji na fakturze.

Ustawowo termin wystawienia takiej faktury nie został określony, dlatego naturalnym postępowaniem powinno być jak najszybsze zgłoszenie takiego rodzaju rozliczenia, tym bardziej, jeżeli dojdzie do popełnienia błędu, zwrotu towaru lub faktycznej obniżki cen towaru.

Polecane dla Ciebie

Faktura dla firmy zagranicznej – co musisz wiedzieć?

Faktura dla firmy zagranicznej - otwórz się na świat!

Coraz więcej polskich przedsiębiorców szukając możliwości poszerzenia bazy klientów i powiększenia dochodów podejmuje decyzje o sprzedaży towarów i usług za granicę. Jest to dobra inicjatywa, która może wpłynąć na pozytywną zmianę dla firmy, a także przyczynić się do zwiększenia możliwości biznesowych. Przed rozpoczęciem współpracy z zagranicznymi kontrahentami należy wiedzieć, że faktura dla firmy zagranicznej nie […]

Czytaj dalej

Monit – co to jest i czym się różni od przedsądowego wezwania?

monit to nie jest przedsądowe wezwanie do zapłaty

Monit to wiadomość wysyłana przez wierzyciela do dłużnika. Zawiera zazwyczaj informacje o upłynięciu terminu płatności zobowiązania oraz prośbę, o jak najszybsze uregulowanie należności. Co jeszcze trzeba wiedzieć o monitach? Czym różnią się monit i przedsądowe wezwanie do zapłaty? Monit – co to jest? Monit wysyła się w sytuacji, gdy kontrahent zbliża się do terminu zapłaty […]

Czytaj dalej

Finansowanie faktur a windykacja – różnice, przykłady

finansowanie faktur to nie jest windykacja

Osoby prowadzące biznes często muszą mierzyć się z różnymi problemami związanymi ze znanym tematem, jakim jest finansowanie faktur. Niestety może to mieć bezpośredni wpływ na kondycję firmy, jej płynność finansową, a także cashflow. Aktualna sytuacja epidemiczna niestety negatywnie wpływa na terminowe regulowanie należności, a już wcześniej zdarzało się, że kontrahenci bardzo często zwlekali do ostatniego […]

Czytaj dalej