Rezydencja podatkowa – co to jest i na czym polega?

Gdzie znajduje się rezydencja podatkowa

Co roku na przełomie kwietnia i maja, wszyscy muszą złożyć deklarację podatkową do urzędu skarbowego. Jednak pewną trudność mogą mieć firmy, które w danym roku pracowały na terenie kilku różnych krajów. W takiej sytuacji należy ustalić, gdzie znajduje się rezydencja podatkowa.

Na czym to polega?

Jak ustalić rezydencję ?

Należy rozpocząć od określenia obowiązku podatkowego. W tej kwestii ważna jest ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepisy w niej zawarte podają, że obowiązek podatkowy od całości dochodów odnosi się do każdej osoby fizycznej, która zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca wykonywania pracy i źródeł przychodów. Zwane jest to nieograniczonym obowiązkiem podatkowym.

Rezydencja podatkowa – kto ją ustala?

Przepisy prawne wskazują, że osoba, której miejscem zamieszkania jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to osoba fizyczna, przybywającą na tym terenie co najmniej 183 dni w roku podatkowym. Co ważne okres przebywania na terenie Polski może być przerwany, jednak musi wynieść łącznie 183 dni w ciągu roku podatkowego.
Druga sytuacja odnosi się do osoby, która posiada na tym terenie centrum interesów osobistych albo gospodarczych. Centrum interesów osobistych należy rozumieć jako działalność związaną z aktywnością społeczną, kulturalną, obywatelską, polityczną, lub np. przynależnością do różnego typu organizacji. Interes gospodarczy natomiast oznacza posiadanie inwestycji, polisy, ubezpieczeń, kredytów oraz wszelkie prowadzenie działalności zarobkowej. Osoba fizyczna spełniająca powyższe warunki staje się rezydentem podatkowym.
Jeżeli opisane warunki nie są spełnione, a co za tym idzie osoba fizyczna nie ma miejsca zamieszkania na terenie Polski, to podlega obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które zostały osiągnięte na terytorium Polski. Taki przypadek nazywany jest ograniczonym obowiązkiem podatkowym, a taka osoba fizyczna traktowana jako nierezydent.
Decydującym wskaźnikiem jest stałe miejsce zamieszkania podatnika. Jeżeli jest ono w obydwu państwach, wtedy należy odnieść się do ściślejszych powiązań osobistych i gospodarczych rezydenta – w którym kraju ma siedzibę firmy lub rodzinę.
Może zdarzyć się przypadek, że nie można jednoznacznie zdecydować o przynależności do miejsca, gdzie jest rezydencja podatkowa. Wtedy liczy się miejsce, w którym akurat podatnik przebywa oraz jego obywatelstwo. Gdy osoba posiada podwójne obywatelstwo, to kraje powinny między sobą ustalić, gdzie należy płacić podatki. Więcej szczegółów odnośnie obowiązku ustalania wszystkiego co ma związek z pojęciem rezydencja podatkowa znaleźć można na stronie Ministerstwa Finansów w Projekcie objaśnień podatkowych z 19 czerwca 2019 r.

Polecane dla Ciebie

Jak rozliczyć zagraniczną podróż służbową przedsiębiorcy?

Niektórzy pracownicy w ramach swoich obowiązków służbowych muszą odbywać mniej lub bardziej regularne wyjazdy służbowe. Odnosi się to zarówno do sektora publicznego, jak i prywatnego. Każda taka podróż związana jest z koniecznością poniesienia opłat np. za zakwaterowanie, jedzenie i transport. W takiej sytuacji pracownik może skorzystać z przysługującego mu prawa do otrzymania stosownej rekompensaty z […]

Czytaj dalej

Prowadzenie działalności gospodarczej przez osobę niepełnoletnią

Osoby niepełnoletnie, które ukończyły 13 rok życia mogą prowadzić działalność gospodarczą, jednak zgodę na to musi wyrazić rodzic lub opiekun prawny. Nastolatek może prowadzić firmę, choć w praktyce bywa to utrudnione, ale jest możliwe. Przepisy mówią bowiem, że przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna prowadząca działalność gospodarczą i posiadająca zdolność prawną. A zdolność […]

Czytaj dalej

Kilka słów o lejku sprzedażowym w firmie

Lejek sprzedażowy jest metaforą ułatwiającą proces sprzedaży na każdym jej poziomie. Gdy stworzymy go i dopasujemy odpowiednie działania promocyjno-sprzedażowe, możemy mieć pewność większej liczby transakcji przy podobnych, a może nawet niższych niż do tej pory nakładach pracy. Lejek można wykorzystać w działaniach B2B oraz B2C, a jego odpowiednia analiza wpływa na zwiększenie sprzedaży. Wygląd typowego […]

Czytaj dalej