Czym jest startup? Czy każda firma to startup?

Liczba startupów na polskim rynku rośnie. Zakładają je osoby w różnym wieku, prowadząc najróżniejsze biznesy. Czym właściwie charakteryzuje się nowy model biznesowy, startup?


Startup to niezależne przedsięwzięcie biznesowe, które bazuje na innowacji. Jego celem jest dynamiczny rozwój opierający się na stworzeniu nowego produktu, rozwiązania, czy pewnej usługi. Funkcjonuje on w niepewności zarówno do czynników wewnętrznych jak i zewnętrznych. Ten model biznesowy rozwija się bez wsparcia inwestora. W tym przypadku wykorzystuje się bootstrapping. Jest to metoda polegająca na budowaniu firmy wyłącznie w oparciu o zasoby przedsiębiorcy. Bootstrapping wykorzystały firmy takie jak: Apple, Microsoft, czy Dell.
Startup musi być uznany za firmę
Aby móc dany biznes rozwijać jako startup musi być on uznany za firmę. Co to oznacza? To przedsięwzięcie musi być już w takiej fazie rozwoju, że niezbędne będzie jego sformalizowanie. Jest ono wymogiem struktury udziałowej (capitalization table), która przedstawia liczbę wspólników startupu wraz z liczbą udziałów.
Kiedy możemy mówić o startupie?

  1. O startupie możemy mówić wtedy, gdy jej założycielem nie jest korporacja.
  2. Startup wiąże się z tym, że rola inwestora w całym przedsięwzięciu jest bierna.
  3. Jego założycielami są osoby fizyczne, mające wpływ na strategię firmy i jej działania biznesowe, w tym działalność operacyjną, inwestycyjną, ale także finansową. Są oni realnymi kreatorami nowego biznesu.
  4. Za startup można uznać jednoosobową działalność gospodarczą.
  5. Musi opierać się na innowacji. Usługa, jaką proponuje założyciel startupu, musi się wyróżniać, to nie może być coś, czego na rynku jest wystarczająco. Celem startupu jest rozwiązywanie problemów, a zatem zaopatrzenie rynek w usługę, jakiej dotychczas nie było. Jest to możliwe dzięki przygotowaniu odpowiedniego biznesplanu przed rozpoczęciem inwestycji. Wybranie grupy docelowej i znalezienie jej potrzeb jest jednym z podstawowych kroków podczas zakładania startupu.

Kiedy działalność nie jest startupem?
W sytuacji gdy przedsiębiorcą jest spółka z o.o., która posiada cap table, ale nie prowadzi jeszcze działań biznesowych nie możemy mówić o startupie. Jest to wynikiem tego, że z powstaniem podmiotu nie wiążą się żadne działania biznesowe.
3 cechy, które charakteryzują startup to: innowacja, skalowalność, niezależność.
Innowacyjność może polegać na tym, że stworzono nowy sposób wytwarzania usługi albo nowy sposób docierania do klientów, np. poprzez social media. Może być to również wejście na rynek z istniejącymi już produktami, lecz bazując na innowacyjnych metodach wdrażania, np. wykorzystując e-commerce.
Skalowanie biznesu
Jest to jeden z głównych czynników, który warunkuje szanse na odniesienie sukcesu przez firmę. O jednym z aspektów skalowalności już wspomnieliśmy, jest to oferowanie usług, które rzadko występują na rynku. Po drugie, założyciele muszą zaplanować zwiększenie skali działania przedsięwzięcia. Aby dany biznes mógł osiągnąć sukces musi mieć on możliwości rozrastania się na wielu płaszczyznach. W tym celu już na starcie przygotuj plan, w którym uwzględnisz potencjalny rozwój.
Niezależność i niepewność
Eric Ries w książce „The Lean Startup” pisze o startupach, że są to “przedsięwzięcia, które stworzono w celu wykreowania nowego produktu bądź usługi w warunkach ryzykownych, braku pewności”.
Każdy startup charakteryzuje niezależność i niepewność tego, czy dana usługa dobrze przyjmie się na rynku, czy okaże się porażką. Niepewność jest wynikiem tego, że na rynku nie ma podobnego biznesu, na podstawie którego można byłoby przewidzieć powodzenie przedsięwzięcia, reakcję popytową, czy inne warunki. Niemniej jednak wcielenie w biznes kilku podstawowych zasad, o których wspomnieliśmy wyżej na pewno pomóc w rozwinięciu firmy.
Nie każda firma to startup
Wiele osób żyje w błędzie, że wszystkie nowe przedsiębiorstwa biznesowe są startupami. Nie jest to jednak prawdą, gdyż nie każda firma wprowadza na rynek coś nowego. Poza tym nie możemy nazwać małego biznesu startupem, a tylko i wyłącznie te, które rozpoczynając swoją działalność, zgodnie z definicją startupu według Erica Riesa, ponoszą ryzyko.

Polecane dla Ciebie

Social gifting – innowacyjna aplikacja dla e-commerce

Social gifting to potrzeba społecznego obdarowywania. Nabiera ona wciąż na znaczeniu wśród internetowych użytkowników. Dlaczego warto praktykować nową modę social giftingu? Pewnie nie raz zdarzyło Wam się zapomnieć o urodzinach bliskiej nam osoby i w ostatniej chwili kupowaliście prezent. Takie sytuacje przydarzają się każdemu z nas. Aby temu zapobiec powstał trend social gifting, który umożliwia […]

Czytaj dalej

Prosta Spółka Akcyjna – od kiedy i dla kogo?

Ponad 80% osób zakładających start up wybiera spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Jak się okazuje, Prosta Spółka Akcyjna to okazja dla startupów. Dlaczego ten model dziania wybiera znaczna część osób? Kto może do niej przystąpić? Prosta Spółka Akcyjna (PSA) to forma prawna przedsiębiorstwa utworzonego przez jedną lub więcej osób, którzy odpowiadają za zobowiązania przedsiębiorstwa w ograniczonym […]

Czytaj dalej

Jaki jest ogólny termin wystawiania faktur VAT?

Odgórnie ustalony termin na wystawienie faktury VAT przypada na 15 dzień każdego miesiąca (następującego po miesiącu wykonania danej usługi lub dostarczenia towaru). Jednak od tej reguły są także przewidziane wyjątki w postaci:do 30 dnia od dnia wykonania usługi: w przypadku usług budowlanych i budowlano-montażowych,do 60 dnia od dnia dostarczenia towaru: w przypadku drukowanych książek (z […]

Czytaj dalej