Jak otworzyć firmę w czasie spowolnienia?

Pora otworzyć firmę

Czy okres kryzysu jest dobrym czasem, żeby otworzyć firmę? Który z nich jest najbardziej opłacalny? Co przyniesie dochód po kryzysie? To najczęściej zadawane pytania w ostatnim czasie.

Pandemia koronawirusa znacząco wpłynęła na biznes. Zatrzymanie gospodarki wiosną, a teraz ograniczenia działalności wielu branż są dużym utrudnieniem dla przedsiębiorców. Zadają pytania, w jaki sposób prowadzić biznes w dobie koronawirusa, a ci, którzy jeszcze biznesu nie prowadzą, zastanawiają się, czy warto otwierać firmę w czasach COVID?

Wielu ekspertów ekonomicznych zaznacza, że czasy kryzysowe są najlepszą szkołą biznesu. Właśnie wtedy rodzą się ciekawe inicjatywy i tworzą się firmy, które po minięciu gorszych chwil pozwalają swoim właścicielom zarabiać krocie.

Ciekawym przykładem jest firma General Motors powstała w 1908 roku, gdy gospodarka USA borykała się z kryzysem finansowym wywołanym „paniką 1907 roku”. Burger King także rozwijał się podczas recesji, a Airbnb czy Uber powstawały w dobie kryzysu finansowego 2007-2009. Start firmy w trudnych czasach wpływa na to, że przedsiębiorstwa są bardziej odporne na dalsze kryzysy.

Czy warto otworzyć firmę w czasie pandemii?


Okres światowej pandemii nie jest czasem typowego kryzysu. Nawet w czasie wojny nie zatrzymywano gospodarki. Dodatkowo rządzący pobudzali ją, by stworzyć możliwość rozwoju dla wielu firm. Obecnie niepewność przepisów, które mogą być wprowadzone powoduje, że to szczególnie ryzykowne dla nowych firm. Czy w związku z tym warto zakładać nową firmę w czasie COVID? Jeśli posiadasz dobry pomysł biznesowy i wiesz, jak zdobyć klientów w pierwszych miesiącach działalności, to warto próbować. Pamiętać trzeba jednak o ryzyku zamknięcia gospodarki. Wtedy mogą być znaczące problemy z uzyskaniem dodatkowego finansowania. Wszystko to wpływa na to, że do biznesu trzeba być przygotowanym jak nigdy wcześniej. Przede wszystkim pod względem finansowym.

Najlepszy czas, żeby otworzyć firmę


Dane ekonomiczne pokazują, że przyrost nowych małych firm pojawia się w momencie rosnącego bezrobocia. Wiele osób wtedy zakłada firmy z konieczności. Są jednak biznesy mające większe szanse powodzenia i to niezależnie od cyklu koniunkturalnego. Wiele małych firm radzi sobie dobrze nawet w trudnej gospodarce. Takie biznesy można nazwać antycyklicznymi. Działają one także w czasie kryzysu. Handel spożywczy czy sprzedaż produktów pierwszej potrzeby są dziedzinami notującymi wzrosty. Wiele obecnie działających firm zmieniło sposób zarabiania, próbując przetrwać w tych trudnych czasach. Co jednak powinni zrobić, myślący o rozkręceniu biznesu? Na pewno nie poddawać się i jeszcze lepiej przygotować się do otwarcia biznesu. Każdy czas na uruchomienie firmy jest dobry.


Finansowanie działalności


Firmy, które rozpoczynają swoją działalność w czasach kryzysowych potrzebują jeszcze więcej pieniędzy niż w czasie prosperity. Trzeba bardzo dobrze przygotować się finansowo do biznesu. Kontrahenci zapewne będą szukali firm wypłacalnych. Pamiętać jednak należy o tym, by nie wchodzić w biznes, gdy finanse domowe nie są stabilne. Biznes wymaga pełnego zaangażowania, dlatego jeśli będziesz skupiony na tym, jak zarobić pieniądze na bieżące opłaty, to lepiej przełożyć decyzję o biznesie na później.

Korzyści biznesu w czasie kryzysu


Wiele firm ogranicza koszty. Zwiększeniem szans na sukces jest rozpoczęcie świadczenia usług lub sprzedawać produkty taniej niż konkurencja. Można realizować coś taniej, mając np. niższe koszty stałe. Trzeba uważać jednak, by nie realizować sprzedaży zbyt tanio. Bez wątpienia należy też zauważyć, że biznes przynoszący dochody zbudowany w czasach kryzysu, daje pewność, że także po zakończeniu okresu pandemii będzie rozwijał się. Najprawdopodobniej jego zyski jeszcze wzrosną w porównaniu do innych biznesów, ponieważ został zbudowany na zdrowych zasadach i fundamentach. W sytuacji kryzysu światowego szczególnie musiał zwracać uwagę na koszty, więc warto zainwestować w taki biznes.

Oto kilka przykładów na konkretne biznesy w czasie kryzysu:

  • Branża IT/Nowe Technologie
    Ciekawym pomysłem jest otwarcie firmy zajmującej się branżą IT lub nowymi technologiami, szczególnie ułatwiające procesy lub pozwalające oszczędzić pieniądze, zarówno dla B2C jak i B2B.
    Wsparcie IT przy pracy w domu – usługi dla ludności ze szczególnym uwzględnieniem osób, będących na home office
  • Logistyka / Transport
    10 000 uruchomiony paczkomat w naszym kraju. Szybka rozwój e-commerce napędza branżę związaną z dostawami towarów kupionych w internetowych sklepach.
  • Szkolnictwo
    Zajęcia kreatywne dla dzieci i młodzieży online, żeby pobudzić ich kreatywność oraz zająć czas.
  • Biuro księgowe, kancelaria podatkowa
    W czasie kryzysu wiele firm potrzebuje pomocy w zakresie optymalizacji podatkowej, a także tańszych usług rachunkowych. Powstaje również wiele małych, jednoosobowych przedsiębiorstw, które potrzebują dobrego księgowego
  • Branża spożywcza
    Ludzie zawsze będą potrzebowali jedzenia. Dlatego pomysł na biznes w czasie kryzysu może być zrealizowany uruchamiając sprzedaż jedzenia. Warto zaproponować dowóz produktów do domu. Nie trzeba otwierać delikatesów i płacić za wynajem. Wystarczy magazyn do przechowywania produktów.
  • Firma windykacyjna
    Sporym zainteresowaniem cieszą się usługi firm windykacyjnych, gdyż większy kryzys powoduje większe opóźnienia w płatnościach.
  • Lombard z przyjmowaniem zastawów (produktów pod zastaw) online
    Kryzys powoduje duże zainteresowanie pożyczkami pod zastaw. Można spróbować odbioru towarów pod zastaw w formie online.

Polecane dla Ciebie

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej

Przygotowania do wzrostu zamówień w branży logistycznej przed świętami – co warto wiedzieć?

Dla firm z branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) nadchodzące miesiące oznaczają wzmożoną aktywność. Zbliżające się Boże Narodzenie niesie za sobą dynamiczny wzrost zamówień, który wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto już teraz zacząć działać, aby uniknąć problemów związanych z przeciążeniem logistycznym oraz niedoborem kadry pracowniczej. Jakie kroki warto podjąć? Rekrutacja i zatrudnienie sezonowe Wzrost zapotrzebowania na […]

Czytaj dalej

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej