Czym jest Krajowy System e-Faktur?

Z Krajowego Systemu e-Faktur korzyści mają czerpać zarówno przedsiębiorcy, jak i organy państwowe. Wdrożenie usługi e-faktur ma m.in. przyczynić się do szybkiego wykrywania przestępstw podatkowych i obniżenia luki VAT.

Krajowy System e-Faktur jest systemem teleinformatycznym.
Z podobnych systemów korzystają już m.in Portugalia, Hiszpania i Włochy. Podatnicy będą mogli korzystać z szybkiego, bezpiecznego i łatwego w obsłudze narzędzia, które przyczyni się do polepszenia i unowocześnienia prowadzenia działalności gospodarczej.

Czym jest Krajowy System e-Faktur?
W dniu 1 stycznia 2022 r. weszły w życie przepisy regulujące funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur na podstawie Ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych usług. Określenie ,,e-faktura” odnosi się do faktury wystawionej przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. System ma służyć do otrzymywania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych.
Krajowy System e-Faktur jest nowym rejestrem dokumentów, który prowadzi szef Krajowej Administracji Skarbowej, będący zarazem administratorem danych w nim zawartych.

Zgodnie z ustawą Krajowy System e-Faktur ma pomóc w:

  • nadawaniu, zmianie lub odbieraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur oraz powiadamianiu podmiotów wyszczególnionych w art. 106nb (ustawa o podatku od towarów i usług) o tym, a także uwierzytelnianiu i weryfikacji uprawnień tych podmiotów;
  • wystawianiu faktur ustrukturyzowanych;
  • dostępie do faktur ustrukturyzowanych;
  • otrzymywaniu i przechowywaniu faktur ustrukturyzowanych;
  • oznaczaniu faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym, który przydzielony został w Krajowym Systemie e-Faktur;
  • analizie i kontroli prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych.
    Dodatkowo, system będzie informował podmioty wymienione w art. 106nb o dacie i czasie wystawienia faktury ustrukturyzowanej, a także nadanym numerze identyfikującym fakturze, dacie i czasie odrzucenia faktury w sytuacji jej niezgodności ze wzorem, niemożliwości wystawienia faktury z powodu braku uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.
    W jaki sposób działa Krajowy System e-faktur?
    Korzystanie z Krajowego Systemu e-faktur bazuje na wystawianiu faktur elektronicznych w specjalnym rejestrze i ich elektronicznym przekazywaniu odbiorcom. Podatnicy mogą pobierać faktury, które zostały im wystawione przez inne podmioty w formie ustrukturyzowanej. Uznaje się, że faktura jest wystawiona i doręczona w dniu, w którym system przydzieli dokumentowi numer identyfikacyjny.

    Centralny rejestr faktur został stworzony, by ułatwić wystawianie faktur VAT przez przedsiębiorców i inne podmioty. Znajdziemy w nim wszystkie faktury wystawione w sposób ustandaryzowany, czyli według przyjętego wzoru. Ma to zmniejszyć ryzyko pomyłek, a także uprościć wystawianie faktur, dzięki czemu trafią one szybciej do odbiorcy. Podatnik nie będzie już musiał archiwizować papierowych dokumentów. Faktury będą przechowywane w systemie przez dziesięć lat. Nie będzie również konieczności wystawiania duplikatów faktur. Oryginalne dokumenty znaleźć będzie można w bazie przez cały czas i obie strony transakcji będą miały do nich dostęp. Nie trzeba będzie też przesyłać pliku JPK_FA, ponieważ organy skarbowe będą miały cały czas dostęp do wystawionych faktur. Zewnętrzne systemy księgowe będą mogły odczytywać i zaciągać faktury ustrukturyzowane, co wpłynie na zwiększenie efektywności pracy. Zgodnie z zapowiedziami od 1 stycznia 2022 r. wystawianie e-faktur (faktur ustrukturyzowanych) jest dobrowolne. Podatnicy mogą wystawić e-fakturę, fakturę standardową (papierową) lub elektroniczną. Dużym plusem korzystania z systemu ma być szybszy zwrot podatku VAT (40 dni). Natomiast od 1 stycznia 2023 r. z korzystanie z systemu e-faktur ma być obowiązkowe.

Polecane dla Ciebie

Jak anulować fakturę?

Co zrobić w sytuacji, gdy popełniłeś błąd w czasie wystawiania faktury? Albo jak postąpić, jeżeli Twój kontrahent nie odebrał dokumentu, bądź dokonał jego zwrotu – czy można to anulować? Zapraszamy do zapoznania się z sytuacjami, gdy możliwe jest anulowanie faktury oraz z instrukcją, jak to zrobić! W jakich przypadkach można anulować faktury? Istnieją dwa konkretne […]

Czytaj dalej

Faktoring nigdy nie rósł tak szybko

Coraz częściej usłyszeć można o problemach finansowych polskich firm. Zmniejsza się sprzedaż kredytów, co wpływa na ograniczenie rozwoju. Statystyki wskazują na wyższą liczbę upadłości i postępowań restrukturyzacyjnych. Oprócz tego pojawia się rekordowa sprzedaż faktoringu. Pieniądze przekazane przez rząd w sektor gospodarczy w czasie koronakryzysu (biznes otrzymał prawie 200 mld zł wsparcia) przyczyniły się do poprawienia […]

Czytaj dalej

Czym jest Indywidualny Rachunek Podatkowy?

Osoby, które w niedawnym czasie założyły działalność gospodarczą na pewno będą potrzebować Indywidualnego Rachunku Podatkowego do zapłacenie pierwszych podatków. Jego posiadanie jest niezbędne. Do czego służy Indywidualny Rachunek Podatkowy?Indywidualny Rachunek Podatkowy, inaczej mówiąc mikrorachunek podatkowy, jest nowym rozwiązaniem funkcjonującym w Polsce od 1 stycznia 2020 roku. Powstał on do opłacania podatków, takich jak PIT, CIT […]

Czytaj dalej