Co musisz wiedzieć o OC przewoźnika drogowego?

Przewoźnik podejmujący się na zlecenie klienta przewozu towaru musi wziąć za niego pełną odpowiedzialność. Niektórzy decydują się na wykupienie odpowiedniej polisy ubezpieczeniowej chroniącej przewoźnika w sytuacji pojawienia się nieprzewidzianych okoliczności typu uszkodzenia ładunku itp.

Odpowiedzialność za ładunek
Przewoźnik drogowy gwarantuje klientom przede wszystkim dostarczenie ładunku w stanie nienaruszonym, ale również wykonanie tej usługi w określonym czasie. Ponieważ na trasie przewozu mogą pojawić się różne nieprzewidziane okoliczności, przewoźnicy decydują się zaopatrzyć w OCP.

Czym jest OCP?
Z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego korzystają osoby zawodowo zajmujące się transportem towarów. Polisę taką nabyć można na okres 12 miesięcy. Przewoźnik pracujący jedynie na terenie kraju skorzysta z OCP dla transportu krajowego. Natomiast, jeżeli firma realizuje przewóz poza granicami Polski, powinna wykupić OCP dla transportu międzynarodowego. Zakres ubezpieczenia OCP może różnić się w zależności od firmy ubezpieczeniowej, ale zawsze wykracza poza zwykłą, obowiązkową polisę OC.

Zakres ubezpieczenia OC przewoźnika
Ubezpieczenie OCP odnosi się do przewożonego towaru i gwarantuje ochronę, jeżeli towar zostanie uszkodzony, całkowicie zniszczony, nastąpi kradzież ładunku lub pojazdu, będzie klęska żywiołowa, taka jak pożar, powódź czy trzęsienie ziemi, a także gdy nastąpi opóźnienie w dostawie towaru spowodowane czynnikami zewnętrznymi. Trzeba pamiętać, że zakres ubezpieczenia zależy od rodzaju przewożonych towarów.

Wyłączenia z polisy OCP
Wyłączenia są sytuacjami, w których ubezpieczenie nie zadziała (np. jeżeli kierowca był pod wpływem alkoholu) albo zadziała jedynie częściowo. Zanim umowa zostanie zawarta trzeba przestudiować ujęte w niej wyłączenia.
Sytuacje odmowy wypłacenia odszkodowania:
– uszkodzenie ładunku z powodu przekroczenia przepisów ruchu drogowego przez kierowcę pojazdu,
– kierujący pojazdem nie posiadał wymaganych uprawnień,
– ładunek nie był prawidłowo zabezpieczony,
– czas pracy kierowcy był przekroczony,
– stan techniczny pojazdu nie był prawidłowy.
W większości umów ubezpieczeniowych można znaleźć również zapis mówiący o obowiązku zapobiegania powstaniu szkody.

Dodatkowa ochrona w polisie OCP przewoźnika drogowego
Oprócz podstawowej ochrony zapewnionej przez niemal wszystkie warianty polisy odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego, niektóre firmy gwarantują dodatkowe ubezpieczenie od:
– szkód, które powstały podczas załadunku lub rozładunku towaru,
– szkód, powstałych przez nieprawidłowe obchodzenie się z ładunkiem przez podwykonawców,
– szkód powstałych podczas zabezpieczenia towaru,
– szkód wyrządzonych w czasie postoju pojazdu poza terenem parkingu strzeżonego.
Ponadto można spotkać ofertę zwrotu kosztów holowania pojazdu, podniesienia lub wyciągnięcia pojazdu w sytuacji jego unieruchomienia, jak również usunięcia pozostałości po powstałej szkodzie.

Klauzule ponadstandardowe w ubezpieczeniu OCP
Dalsze poszerzenie zakresu ubezpieczenia w wielu przypadkach nie stanowi problemu, wiąże się jednak z wyraźnym podniesieniem kosztów polisy. Ubezpieczenie OCP może obejmować także inne przypadki, jak:
– nieposiadanie badań technicznych pojazdu,
– brak potrzebnych dokumentów,
– wypadek, który powstał z winy osoby trzeciej,
– przekroczenie przepisów ruchu drogowego,
– utrata albo uszkodzenie dokumentów przewozowych.

Koszt ubezpieczenia OCP
Na cenę ubezpieczenia OCP wpływa nie tylko jego zakres, ale także szereg innych czynników, np. rodzaj przewożonych towarów lub rozróżnienie na przewóz krajowy i zagraniczny.
Ważną sprawą jest także suma gwarancyjna, czyli maksymalna kwota wypłaty ubezpieczenia. Na finalny koszt polisy wpływ może mieć również poziom przychodów przewoźnika – najczęściej bierze się pod uwagę średni roczny przychód. Ostatnią sprawą, którą towarzystwo ubezpieczeniowe z pewnością uwzględni, jest liczba ubezpieczonych pojazdów. Przewoźnik wykupujący polisę OCP dla wielu pojazdów na pewno może liczyć na zniżki.

Polecane dla Ciebie

Dlaczego monitorowanie płatności to podstawa w biznesie?

Każdy polski przedsiębiorca zna to uczucie: produkt został dostarczony, usługa wykonana, a faktura wysłana. W idealnym świecie na tym kończyłaby się transakcja. Jednak w realiach polskiej gospodarki jest to często dopiero początek okresu niepewności – nerwowego oczekiwania na wpływ, który decyduje o zdolności firmy do opłacenia własnych zobowiązań. To nie jest odosobniony problem, lecz systemowa […]

Czytaj dalej

Jak sprawdzić kontrahenta przed podpisaniem umowy?

W polskim biznesie przez lata dominowała kultura oparta na zaufaniu i ustnych ustaleniach. Dziś jednak, w obliczu rosnącej fali zatorów płatniczych i upadłości, takie podejście staje się receptą na katastrofę. Wiele przedsiębiorstw przyznaje, że ma kontrahentów regularnie płacących po terminie, a taka sytuacja tworzy niebezpieczny efekt domina, w którym nawet solidna firma może utracić płynność […]

Czytaj dalej

Spowolnienie gospodarcze w Polsce – jak zabezpieczyć płynność finansową firmy?

Wśród polskich przedsiębiorców w 2025 roku panuje atmosfera paradoksu. Z jednej strony, oficjalne prognozy makroekonomiczne malują obraz solidnego ożywienia i dynamicznego wzrostu. Z drugiej, w wielu sektorach odczuwalne jest napięcie, niepewność i realne poczucie spowolnienia.   Taka sytuacja nie jest wynikiem błędnej percepcji, lecz odzwierciedleniem złożonej natury obecnej koniunktury. Polska gospodarka nie doświadcza bowiem jednolitego […]

Czytaj dalej