Faktura na ponad 15 000 zł od podatnika zwolnionego z VAT a biała lista

Biała lista


Wedle przepisów, gdy otrzymamy fakturę na ponad 15 000 zł musimy ją opłacić z rachunku bankowego, w przypadku transakcji między firmami, na rachunek bankowy, który znajduje się na białej liście, a także metodą podzielonej płatności dot. towarów i usług z zał. 15 ustawy o VAT. Biała lista – z tego tekstu dowiecie się co to jest i do czego służy.


Co znajduje się na białej liście?
Biała lista – tam można podatników zarejestrowanych, niezarejestrowanych (wyłącznie tych, którzy zwolnienie z VAT zgłosili przez VAT-R) oraz wykreślonych i przywróconych do VAT.
Wykaz podatników można znaleźć używając wyszukiwarki KAS na stronie internetowej. Kontrahenta wyszukamy po wpisaniu: numeru rachunku, NIP, REGON lub po prostu nazwy kontrahenta.


Co zrobić, gdy faktura została opłacona, a nie sprawdzono rachunku na białej liście?
W takiej sytuacji faktura nie będzie wliczona w koszty uzyskania przychodu, w takiej wartości, jaki był przelew, ponadto ponosimy ryzyko odpowiedzialności solidarnej, że nasz kontrahent nie opłaci podatku VAT od tej transakcji.
Na szczęście możemy uniknąć konsekwencji, gdy opłacimy fakturę mechanizmem podzielonej płatności, bądź jeżeli zapłaciliśmy na rachunek banku, spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej albo złożone zostało pismo do naczelnika urzędu skarbowego (ZAW-NR)

Wybierz polecany program do faktur


Co w sytuacji, gdy podatnik jest zwolniony z VAT?
Transakcję o dowolnej wartości można uregulować płatnością na rachunek bankowy, bez względu na to, czy znajduje się on na białej liście. Powyższe konsekwencje wtedy nie będą nas dotyczyły.

Polecane dla Ciebie

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej

Transport a klient – jak poprawić jakość obsługi i satysfakcję klientów?

Transport towarów to podstawa w łańcuchu dostaw prawie wszystkich firm, obracających fizycznymi produktami. Jednak to nie tylko szybki i bezpieczny przewóz towarów, ale przede wszystkim obsługa klienta decyduje o sukcesie w branży. W artykule przedstawiamy sprawdzone metody, które pomogą poprawić jakość obsługi oraz zadowolenie klientów. Dowiedz się, jak skuteczna komunikacja, szkolenia pracowników, nowe technologie oraz […]

Czytaj dalej

Optymalizacja kosztów w transporcie – sprawdzone metody

Rosnące koszty paliwa, utrzymania floty oraz wynagrodzeń stanowią coraz większe wyzwanie dla firm transportowych. Dlatego też optymalizacja kosztów staje się najwyższym priorytetem. W artykule przedstawimy sprawdzone metody, które mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu budżetem i zwiększeniu rentowności działalności. Optymalizacja tras Jednym z najbardziej oczywistych sposobów na obniżenie kosztów w transporcie jest optymalizowanie tras przejazdów. Tradycyjne podejście […]

Czytaj dalej