Savoir vivre w biznesie

Savoir-vivre jest zbiorem dobrych manier oraz zwyczajów obowiązujących w różnych życiowych sytuacjach, kontekstach czy miejscach. Również praca w biznesie wiąże się z przestrzeganiem pewnych zasad. Wtedy będziemy uznawani za osobę dobrze wychowaną i kulturalną. Oto kilka zasad savoir-vivre w biznesie.

Odpowiedni dress code
Etykieta ubioru stanowi jedną z głównych zasad w biznesie. Najbardziej właściwy jest elegancki, prosty i schludny strój. Ubiór męski powinien składać się z:
– eleganckich spodni materiałowych bądź ciemnych dżinsów,
– koszuli z kołnierzykiem,
– marynarki,
– krawata,
– skórzanych butów.

Kobiecy dress code obejmuje:
– biznesowy top z rękawem, który zakrywa łokieć,
– cielistą bieliznę pod białą bluzką,
– spódnicę lub sukienkę do kolan,
– nie za wysoki obcas, dopasowany do sylwetki,
– średniej wielkości torebkę z dyskretnym logo producenta.

Oczywiście cały strój kobiecy, jak i męski musi być czysty, uprasowany, w stonowanych odcieniach, bez rzucających się w oczy wzorów, nadruków, napisów itp. Warto podkreślić, że trochę mniej restrykcyjny dress code stosuje się w branżach kreatywnych.

Etykieta powitania
Bardzo ważnym momentem na spotkaniach biznesowych jest sam moment powitania. Czasem pojawia się stres u uczestników związany z tym, kto powinien przywitać się pierwszy. Zasady podają, że powitanie rozpoczyna osoba zajmująca wyższe stanowisko. Trzeba poczekać na jej reakcję – czy poda rękę, rozpocznie rozmowę czy wskaże miejsce do siedzenia. Bez konkretnego sygnału nie należy niczego robić.
Gdy spotkanie odbywa się w sali i wchodzi osoba wyższa rangą, wtedy znajdujący się w pomieszczeniu powinni przywitać ją w postawie stojącej. Przy osobach z tą samą rangą witającym się powinien być ten, kto wchodzi do sali. Przypomnieć należy, że nie podaje się dłoni przez biurko czy stół.
W przypadku powitania z kobietami, to one decydują, czy chcą przywitać się uściskiem dłoni czy też nie. W hierarchii towarzyskiej kobiety uznawane są za stojące wyżej. Przekłada się to również na ich prawa podczas spotkań biznesowych. Jeżeli w spotkaniu bierze udział więcej niż jedna kobiet i pierwsza zdecyduje się na uścisk dłoni, to pozostałe również powinny tak się przywitać. Przywitanie jedynie słowne z paniami, bez podawania ręki, jeśli sobie tego nie życzą, a potem uściśnięcie dłoni mężczyznom jest uznawane za jak najbardziej zgodne z biznesowym savoir-vivrem.

Punktualność
Na spotkania biznesowe nie należy się spóźniać. Lepiej jest być przed czasem i poczekać. Gdy spóźnienie się jest nieuniknione, wtedy trzeba telefonicznie o nim powiadomić. Jeżeli spóźnisz się na spotkanie, na którym Ciebie oczekiwano, to podaj powody spóźnienia oraz przeproś. Natomiast gdy wchodzisz spóźniony na większą naradę już rozpoczętą, dyskretnie usiądź, a w czasie przerwy wyjaśnij powody swojego spóźnienia.

Zachowanie podczas spotkania
Przypomnieć należy, że podczas spotkań biznesowych nie powinno się odbierać telefonu, pisać SMS-ów czy przeglądać social mediów. To oznaka dużej arogancji i braku wychowania. Najlepiej jest także wyciszyć telefon.

Zakończenie spotkania
Na końcu spotkania biznesowego można wręczyć wizytówkę, jak również poprosić o nią rozmówcę. Taka prośba jest w dobrym tonie tylko jeśli samemu wpierw da się swoją. Natomiast osób piastujących wyższe stanowiska powinno się pytać o wizytówkę.

Polecane dla Ciebie

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej

Przygotowania do wzrostu zamówień w branży logistycznej przed świętami – co warto wiedzieć?

Dla firm z branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) nadchodzące miesiące oznaczają wzmożoną aktywność. Zbliżające się Boże Narodzenie niesie za sobą dynamiczny wzrost zamówień, który wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto już teraz zacząć działać, aby uniknąć problemów związanych z przeciążeniem logistycznym oraz niedoborem kadry pracowniczej. Jakie kroki warto podjąć? Rekrutacja i zatrudnienie sezonowe Wzrost zapotrzebowania na […]

Czytaj dalej

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej