Wniosek o odroczenie składki ZUS – ważne wskazówki

Wniosek o odroczenie składki ZUS

Prowadząc działalność gospodarczą można napotkać na wiele problemów – niezbędne są inwestycje w rozwój firmy, nieustanna walka o nowych jak i obecnych klientów, a czasami również podjęcie ryzyka w decyzjach biznesowych. Może się okazać, że nietrafiona inwestycja lub opóźnienia płatności ze strony kontrahentów spowodują niemożność opłacenia składek ZUS. Warto zatem już wcześniej dowiedzieć się, jak wprowadzić w życie odroczenie składki ZUS, by nie spotkały nas przykre konsekwencje.
Wniosek o odroczenie składki ZUS
Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych daje możliwość przesunięcia obowiązku zapłaty składek za ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych czy Fundusz Emerytur Pomostowych. W takiej sytuacji niezbędne jest złożenie odpowiedniego wniosku. Trzeba jednak spełnić kilka warunków.
Po pierwsze: termin
Wniosek do ZUS o odroczenie składek można składać najpóźniej w dzień upływu terminu płatności. Jednak wiąże się z tym pewne ryzyko. Gdy odpowiedź ZUS będzie odmowna, trzeba opłacić składki od razu wraz z odsetkami wynikającymi z opóźnienia.
Po drugie: złożenie wniosku
Wzór omawianego wniosku pobierać można ze strony ZUS. Trzeba w nim wpisać wszystkie niezbędne dane:

  • numer NIP, REGON lub PESEL w przypadku osób fizycznych;
  • dane adresowe i kontaktowe;
  • podać, na jaki okres chcemy odroczyć termin zapłaty składek oraz obliczoną kwotę składek, jaką chcemy odroczyć;
  • forma opodatkowania firmy w roku bieżącym i trzech poprzednich latach.
    Najważniejszą jednak częścią wniosku jest szczegółowe uzasadnienie, które przesądzi o decyzji pracownika ZUS. Dopuszczalny termin rozpatrzenia wniosku RSO to nie później niż 2 miesiące od daty złożenia wniosku, jednak powinien być on rozpatrzony jak najszybciej.
    Co daje odroczenie płatności ZUS?
    Poza możliwością opłacenia składek ZUS w późniejszym ustalonym z ZUS terminie, uzyskanie pozytywnej oceny wniosku RSO jest równoznaczne z brakiem konieczności opłacania odsetek. Jednak trzeba wiedzieć o tym, że przedsiębiorca korzystający z odroczenia będzie musiał uiścić opłatę prolongacyjną. Wynosi ona 50% stawki odsetek za zwłokę. Naliczana jest stawka obowiązująca w dniu podpisania umowy.
    Możliwe komplikacje
    Może się jednak zdarzyć, że nasz wniosek zostanie odrzucony. Warto wiedzieć, w jakich sytuacjach dobrze jest złożyć wniosek RSO ponownie. Gdy:
  • prośba o odroczenie została odrzucona, wtedy można ponownie próbować złożyć wniosek, jednak należy przygotować odpowiednią argumentację;
  • zaproponowane warunki nie są satysfakcjonujące, np. firma wnioskowała o odroczenie płatności na pół roku, a odroczono składki jedynie na kwartał.
  • nie dotrzymywane są warunki umowy, np. w sytuacji pogorszenia się sytuacji finansowej firmy, można złożyć wniosek jeszcze raz, by utrzymać jej zapisy w mocy (i wynegocjować zmianę warunków).
    Odroczenie składek a pandemia
    W obecnym czasie pandemii koronawirusa ZUS wprowadził możliwość skorzystania z dodatkowych ulg w opłacaniu składek.
    Jeżeli firmę dotknęły trudności wynikające z obecnej sytuacji, składki ZUS można rozłożyć na raty lub spróbować je odroczyć. Do tego potrzebne będzie złożenie wniosku RDU przez Profil Zaufany bądź korzystając z e-dowodu.
    Przed złożeniem wniosku RDU warto sprawdź, czy kwalifikujesz się do skorzystania z ulgi. W internecie na jednej ze stron rządowych uzupełnić można krótki kwestionariusz, który pozwoli rozwiać wątpliwości na początkowym etapie.

Polecane dla Ciebie

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej

Przygotowania do wzrostu zamówień w branży logistycznej przed świętami – co warto wiedzieć?

Dla firm z branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) nadchodzące miesiące oznaczają wzmożoną aktywność. Zbliżające się Boże Narodzenie niesie za sobą dynamiczny wzrost zamówień, który wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto już teraz zacząć działać, aby uniknąć problemów związanych z przeciążeniem logistycznym oraz niedoborem kadry pracowniczej. Jakie kroki warto podjąć? Rekrutacja i zatrudnienie sezonowe Wzrost zapotrzebowania na […]

Czytaj dalej

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej