Faktura dla firmy zagranicznej – co musisz wiedzieć?

Faktura dla firmy zagranicznej - otwórz się na świat!

Coraz więcej polskich przedsiębiorców szukając możliwości poszerzenia bazy klientów i powiększenia dochodów podejmuje decyzje o sprzedaży towarów i usług za granicę. Jest to dobra inicjatywa, która może wpłynąć na pozytywną zmianę dla firmy, a także przyczynić się do zwiększenia możliwości biznesowych. Przed rozpoczęciem współpracy z zagranicznymi kontrahentami należy wiedzieć, że faktura dla firmy zagranicznej nie jest taka sama, jak typowe faktury sprzedaży wystawiane na co dzień. Jakie są więc różnice? Jak wystawić fakturę za granicę? Jak wyglądać powinny faktury dla kontrahentów spoza Unii Europejskiej?

Faktury dla firmy zagranicznej – niezbędne wiadomości


Przy prawidłowym wystawianiu dokumentu sprzedaży należy pamiętać o następujących sprawach:
• Kiedy należy wystawić fakturę dla zagranicznego kontrahenta? W każdej sytuacji, gdy zawierana jest transakcja z firmą zagraniczną. Należy jednak pamiętać, że faktura dla firmy zagranicznej wygląda nieco inaczej niż standardowa faktura VAT i na jej kształt wpływa wiele czynników.
• Jaki jest termin wystawienia faktury zagranicznej? Podobnie jak w przypadku sprzedaży dla odbiorcy w Polsce – nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu realizacji usługi. Jest także możliwość wystawienia faktury VAT z wyprzedzeniem – najwcześniej 30 dni przed realizacją usługi.
• Gdzie znajdują się przepisy mówiące o wystawianiu faktur dla kontrahentów zagranicznych? Wszystko na ten temat znajduje się w Ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Miejsce świadczenia usług a faktura sprzedaży dla kontrahenta zagranicznego

Faktura dla firmy zagranicznej przy wystawianiu jest specyficznym dokumentem. Bardzo ważne jest prawidłowe oznaczenie miejsca świadczenia usług (czyli miejsca opodatkowania). Umożliwi to poprawne rozliczenie należnego podatku VAT. Zasada ogólna odnosząca się do transakcji zawartych między kontrahentami z państw UE podaje, że miejsce świadczenia usług to po prostu siedziba kontrahenta. Sytuacja taka opisana jest w art. 28b ww. ustawy o VAT. Artykuł ten jest tożsamy z art. 44 unijnej dyrektywy VAT. Należy jednak pamiętać, że od wspomnianej zasady ogólnej są pewne wyjątki, o których mówią dalsze punkty art. 28 ustawy o VAT (art. 28b ust. 2-4, art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2, art. 28n).
Do najpopularniejszych odstępstw od zasady ogólnej należą sytuacje:
• gdy stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy nie jest siedziba działalności, wtedy miejsce świadczenia usług to stałe miejsce prowadzenia działalności.
• gdy usługobiorca nie ma siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, wtedy miejscem świadczenia usług staje się stałe miejsce zamieszkania bądź pobytu.
W sytuacji, gdy usługa świadczona jest przez polskiego przedsiębiorcę na rzecz kontrahenta z innego państwa Unii Europejskiej, będzie opodatkowana w kraju siedziby nabywcy. Jest to jednoznaczne z tym, że sprzedawca z Polski nie musi obliczać kwoty podatku, a ma obowiązek jedynie do tego, by wykazać w deklaracji VAT-7, że świadczy on usługi podlegające opodatkowaniu poza krajem.

Skorzystaj ze sprawdzonego programu do faktur

Jak wystawić fakturę VAT dla klienta zagranicznego?


Każda transakcja musi być poświadczona dokumentem sprzedaży – jednak w przypadku transakcji z kontrahentem zagranicznym należy uwzględnić pewne różnice:
• język faktury – może być ona wystawiona w języku nabywcy. Jednak o wiele częściej spotkać się można z fakturą pisaną w języku angielskim. Warto także posiadać polskie odpowiedniki anglojęzycznych dokumentów na wypadek kontroli z urzędu skarbowego.
• waluta transakcji – jeżeli faktura wystawiona jest w euro lub innej walucie obcej, trzeba pamiętać o tym, żeby w Księdze Przychodów i Rozchodów zapisane były odpowiednie kwoty wyrażone w złotówkach, przeliczone według kursu NBP.
Jak przeliczyć kurs? W sytuacji wystawienia faktury przed wykonaniem usługi, przyjąć należy średni kurs danej waluty podany przez Narodowy Bank Polski na dzień przed wystawieniem faktury. Natomiast, gdy dokument wystawiony jest po wykonaniu usługi, uwzględnić trzeba kurs ogłoszony na dzień przed wykonaniem usługi.

Polecane dla Ciebie

Ryzyka i pułapki kosztowe w czwartym kwartale – jak ich uniknąć

Intensywność końcówki roku sprawia, że drobne błędy w planowaniu czy niedociągnięcia w logistyce, które w innych kwartałach przeszłyby bez echa, w ostatnich miesiącach urastają do rangi strategicznych zagrożeń. Sukces na ostatniej prostej roku 2025 nie będzie zależał od umiejętności płynięcia z prądem wzmożonego popytu, lecz od zdolności do precyzyjnego nawigowania między szansą a ryzykiem. To […]

Czytaj dalej

Jak przygotować firmę na wzrost zamówień przedświątecznych – planowanie przepływów finansowych w czwartym kwartale

Czwarty kwartał w kalendarzu przedsiębiorcy to okres pełen paradoksów. Z jednej strony to apogeum rocznej sprzedaży, a z drugiej strony pole minowe, na którym nawet doświadczone firmy mogą stracić finansową stabilność. Sukces w tym kwartale nie jest mierzony wyłącznie rekordowymi przychodami, ale przede wszystkim zdolnością do odpowiedniego zarządzania przepływami pieniężnymi, które za tymi przychodami stoją. […]

Czytaj dalej

Dlaczego monitorowanie płatności to podstawa w biznesie?

Każdy polski przedsiębiorca zna to uczucie: produkt został dostarczony, usługa wykonana, a faktura wysłana. W idealnym świecie na tym kończyłaby się transakcja. Jednak w realiach polskiej gospodarki jest to często dopiero początek okresu niepewności – nerwowego oczekiwania na wpływ, który decyduje o zdolności firmy do opłacenia własnych zobowiązań. To nie jest odosobniony problem, lecz systemowa […]

Czytaj dalej