Wybór między pilnym a ważnym
Przez całe życie nieustannie musimy wybierać pomiędzy rzeczami pilnymi a ważnymi. Często te pilne w perspektywie czasu nie mają jednak większego znaczenia i nie wnoszą zbyt dużo do życia. Rzeczy ważne natomiast w tej samej chwili nie przypominają, żeby się nimi zająć, ale skutki tego odczuje się po jakimś czasie.
Poczucie kontroli
Każdy człowiek w naturalny sposób boi się i unika zmian. Pragniemy, by rzeczy pozostawały takie same, lecz z drugiej strony zmieniały się na lepsze. Wszelki postęp oraz wzrost wymaga jednak zmian, których nie można uniknąć.
Metoda wyznaczania celów rocznych
Poniżej 12 punktów, które tworzą system tworzenia i osiągania celów:
- Wyznaczyć czas na planowanie i regularne przeglądy – Planowanie jest procesem i konkretną pracą wymagającą uwagi, skupienia i czasu, dlatego nie da się tego zrobić z doskoku.
- Spisać swoje cele na kartce – Samo myślenie o zrealizowaniu czegoś ważnego nie pomoże. Posiadamy ulotną pamięć i umysł wielokrotnie płata nam figle.
- Ustalić cele we wszystkich obszarach swojego życia – Najważniejsze to zacząć od samych podstaw, czyli ustalić hierarchię wartości.
- Zadbać o motywację i poznać swoje powody – Wspomniana hierarchia wartości pełni także funkcję wzbudzania i utrzymywania wysokiego poziomu motywacji do realizacji wyznaczonych celów.
- Sprawdzić, czy cele są zgodne z zasadą S.M.A.R.T. – Należy sprawdzić, czy to, co sobie zaplanowałem, spełnia podstawowe warunki i może być nazywane prawdziwym celem.
- Zastanowić się, jaki ma być skutek realizacji każdego celu – Na tym etapie pomocne jest proste ćwiczenie.
- Wyznaczyć terminy i zarezerwować czas potrzebny na realizację – Konieczne jest wyznaczenie terminów na realizację określonego celu.
- Opracować plan działania – Na tym etapie trzeba rozbić dany cel na konkretne działania i ustalić wstępny harmonogram prac.
- Pamiętanie o tym, że wykonanie pierwszego kroku jest kluczowe – Jeżeli zrealizowany zostanie pierwszy, choćby mały, maleńki krok w dowolnym obszarze życia to dużo łatwiej jest wykonać każdy kolejny i kolejny.
- Działanie wytrwałe – Samodyscyplina oraz samokontrola bardzo pomagają w realizacji wszelkiego rodzaju planów.
- Sprawdzać, na jakim jesteś etapie – Żeby wiedzieć, na jakim etapie realizacji swoich planów obecnie jesteśmy należy regularnie to sprawdzać.
- Wyciąganie wniosków i aktualizowanie planów – Dobrze jest na bieżąco wyciągać wnioski z tego, co się wydarzyło w ciągu dnia i tygodnia.