Co to jest faktura korygująca? Poradnik i wzór

Wzór faktury korygującej

Do głównych dokumentów, o których musi pamiętać każdy przedsiębiorca należy faktura korygująca. Należy ją wystawić w szczegółowo określonych sytuacjach, a w czasie jej sporządzania niezbędne jest wpisanie wszystkich wymaganych informacjach, jakie muszą się na fakturze korygującej znaleźć. Więc kiedy i jak wystawić fakturę korygującą


Faktura korygująca – sytuacje, w których należy ją wystawić

Dla każdego przedsiębiorcy wystawianie faktur to chleb powszedni. Powody wymagające wystawienia faktury korygującej znaleźć można w ustawie o VAT, a konkretnie art. 106j ust. 1. Można ją wystawić, jeżeli kupującemu przyznany był rabat lub upust – na przykład kontrahentowi udało się wynegocjować zniżkę już po zawarciu transakcji. Również, gdy dokonany był zwrot towaru, opakowań lub zapłaty (a nawet jej części) faktura taka powinna być wystawiona. Ostatnią przesłanką wymienioną w ustawie jest sytuacja, w której podwyższona została cena (analogicznie do zastosowania rabatu) lub skorygować należy pomyłkę w cenie sprzedawanego produktu bądź usługi.

Wzór – faktura korygująca

Osoba wystawiająca fakturę korygującą musi zastosować się do kilku zasad oraz zawrzeć wszystkie kluczowe informacje zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy o VAT.

O czym nie można zapomnieć?

Na górze dokumentu musi pojawić się tytuł: „Faktura korygująca” lub „Korekta”. Należy podać dane faktury, która będzie poddana korekcie. Dobrze byłoby sporządzić dwie osobne tabele: jedna ukazująca dane przed korektą, a druga z danymi po zmianie. Na pewno będzie to jasne i czytelne dla każdej ze stron i nie pozostawimy miejsca na domysły. Na fakturze korygującej muszą znaleźć się:

  • tytuł, numer i data wystawienia faktury korygującej;
  • numer i data faktury, której będzie poddana korekcie;
  • dane sprzedawcy i nabywcy, czyli imię, nazwisko i PESEL w przypadku osoby fizycznej, nazwa i NIP firmy, gdy chodzi o przedsiębiorstwa, adres zamieszkania lub siedziby);
  • data dostarczenia towarów lub wykonania usługi, jak również data otrzymania zapłaty, w sytuacji gdy jest inna niż data dostawy towarów lub wykonania usługi;
  • lista towarów i usług, które zostały objęte korektą;
  • powód korekty;
  • podanie kwoty korekty dla podstawy opodatkowania lub podatku należnego (jeżeli dotyczy);
  • okres, w którym dokonano rabatu lub upust (jeżeli dotyczy).

Rozpocznij fakturowanie z intuicyjnym programem do faktur

Zmiany od 2021 r. – faktura korygująca


W dniu 1 stycznia 2021 wprowadzone zostały zmiany odnoszące się do faktur korygujących w ramach pakietu Slim VAT. Do tej pory konieczne było potwierdzenie odbioru korekty przez nabywcę w każdej sytuacji, bez względu na to, czy korekta była „in plus” (podstawa opodatkowania zwiększa się) czy „in minus” (podstawa opodatkowania zmniejszyła się). Aktualnie potwierdzenie odbioru przy korekcie in minus nie jest już wymagane – wystarczy mieć dokumentację potwierdzającą w jednoznaczny sposób fakt ustalenia warunków korygowania faktur przez strony transakcji. Zmiany te podaje art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.

Faktura korygująca – jak wykonać korektę?

Oprócz wystawienia faktury korygującej niezbędne jest również właściwe ujęcie jej w deklaracji podatkowej.

Korekta in minus

Korektę sprzedaży in minus zaksięgować można dwojako – zależnie od jej powodu.
Gdy korygujemy sprzedaż, której przyczyną był błąd rachunkowy lub oczywista pomyłka, zapis korygujący w KPiR musi pojawić się pod datą wydarzenia, które korygujemy.
W sytuacji jednak, gdy powodem jest udzielenie rabatu, zwrot towaru lub jakaś inna dowolna przyczyna wyszczególniona w ustawie o VAT, wtedy zmianę trzeba zaksięgować w dacie wystawienia faktury korygującej, pomniejszając przychód albo zwiększając koszt w zależności od sytuacji.

Korekta in plus

Ponieważ reguł księgowania korekty in plus jednoznacznie nie podano, należy zastosować zasadę analogii. Korektę in plus księgujemy tak samo, co korektę in minus.

Polecane dla Ciebie

Automatyzacja płatności w transporcie i logistyce – jak zyskać płynność finansową bez czekania na kontrahentów

Branża transportu, spedycji i logistyki to sektor w dużym stopniu narażony na problemy z płynnością finansową. Firmy transportowe często są zmuszone oczekiwać tygodniami, a nawet miesiącami, na zapłatę za zrealizowane usługi, podczas gdy same muszą przecież na bieżąco regulować liczne zobowiązania – od kosztów paliwa i leasingu pojazdów, po wynagrodzenia dla kierowców. Utrzymanie płynności finansowej […]

Czytaj dalej

Sztuczna inteligencja w logistyce – jak mikrofirmy mogą wykorzystać AI do optymalizacji tras i redukcji kosztów

Sztuczna inteligencja już od jakiegoś czasu – tyle że dziś już o wiele bardziej intensywnie – przekształca globalny sektor logistyczny. Można śmiało stwierdzić, że AI jest kluczowym czynnikiem optymalizacji oraz innowacji. Co ważne, rozwiązania tego typu nie są już zarezerwowane wyłącznie dla korporacji – jej potencjał coraz śmielej mogą wykorzystywać również najmniejsi gracze na rynku. […]

Czytaj dalej

Kasowy PIT – czym jest to rozwiązanie?

Od początku bieżącego roku nasz system podatkowy doczekał się nowości. Chodzi mianowicie o dobrowolną metodę rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych, zwaną „kasowy PIT”. Stanowi to alternatywę dla standardowej metody rozliczania i jest skierowany do części przedsiębiorców, którym może pomóc w utrzymaniu płynności finansowej. W odróżnieniu od rozliczania memoriałowego, w przypadku którego podatek jest należny […]

Czytaj dalej