Jak prawidłowo określić datę wykonania usługi na fakturze?

Podczas prowadzenia działalności gospodarczej bardzo częstą czynnością jest wystawianie faktur. Przychód uzyskujemy w dniu, w którym wydajemy rzeczy, wykonana zostaje dana usługa w całości albo choćby częściowo. Trzeba jednak pamiętać, żeby data była maksymalnie równoznaczna z dniem, gdy wystawiono fakturę bądź opłacono należność. Mówi o tym art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Data wykonania usługi
Istnieją pewne usługi, przy których trudno jest określić datę ich wykonania. Przepisy prawa nie podają jednoznacznego zapisu, który wskazywałby, kiedy dana usługa zostanie wykonana. Pomimo wprowadzanych zmian w prawie wciąż nie istnieje definicja, która określiłaby chwilę wykonania usługi.
Dlatego za moment wykonania usługi zazwyczaj uznaje się dzień, gdy zrealizowane już są konkretne elementy umowy. To strony umowy zatem same ustalają, w jaki sposób dojdzie do zrealizowania zadania, a także kiedy można już mówić o ukończeniu usługi np. przygotowanie i podpisanie odpowiedniego protokołu odbioru czy przesłanie dokumentów odnośnie zlecenia, a także wiele innych. To charakter usługi zdecydowanie wpływa na to, czy dana usługa została zrealizowana.

Usługa pomiędzy wykonawcą a zleceniodawcą
Najpierw trzeba sprawdzić w umowie, jak zostało to ujęte między obiema stronami. Powinny tam się znajdować konkretne warunki określające, kiedy można mówić o wykonaniu usługi, której dotyczy umowa.
Zdarza się jednak czasem, że nie została podpisana żadna umowa. W takiej sytuacji usługę uważa się za wykonaną, gdy okoliczności potwierdzają to, np. odebrana została przez klienta przesyłka.
Gdy umowa została zawarta na dłuższy czas, wtedy usługa jest świadczona cały czas bez przerwy. Jest to tzw. tryb ciągły. Dotyczy to takich usług jak: stałe doradztwo czy usługi sprzątania danego obiektu. Wtedy zazwyczaj za datę powstania przychodu, a także wystawienia faktury uważa się ostatni dzień okresu rozliczeniowego, który został wymieniony w umowie lub fakturze. Jednak nie może to być rzadziej niż raz na rok.

Kiedy usługę uznać za wykonaną?
Zazwyczaj usługodawca musi zrealizować wszystkie czynności związane z danym rodzajem usługi. Może pojawić się czasami wymóg zaakceptowania efektów usługi przez wykonawcę. Jest to element niezbędny do uznania usługi za wykonaną.

Oto dwa przykłady.
Firma A wynajęła lokal od firmy B. Umowę zawarto na czas nieokreślony i zastrzeżono miesięczny okres wypowiedzenia. Okres rozliczeniowy był liczony miesięcznie, a pieniądze za wynajem przekazywano zawsze na początku miesiąca za rozpoczynający się miesiąc.
W tym przypadku na fakturach będą zawsze wpisywane daty pierwszego dnia miesiąca.

Sprawdź polecany program do faktur

W drugim przykładzie firma A poprosiła firmę B o zaprojektowanie ogrodu letniego. Najpierw przygotowano wizualizację tego miejsca. Określono termin ukończenia tworzenia projektu przez firmę. Prace postępowały zgodnie z harmonogramem i w ustalonym dniu nabywca mógł obejrzeć gotowy ogród. Lecz efekt trochę różnił się od ustalonych założeń.
W takim przypadku usługodawca nie przyjął wykonanej pracy, ponieważ nie spełniała wcześniejszych ustaleń. Wynika z tego, że choć projekt zrealizowano, to dla celów podatkowych usługa pozostała nie wykonana.

Polecane dla Ciebie

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej

Przygotowania do wzrostu zamówień w branży logistycznej przed świętami – co warto wiedzieć?

Dla firm z branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) nadchodzące miesiące oznaczają wzmożoną aktywność. Zbliżające się Boże Narodzenie niesie za sobą dynamiczny wzrost zamówień, który wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto już teraz zacząć działać, aby uniknąć problemów związanych z przeciążeniem logistycznym oraz niedoborem kadry pracowniczej. Jakie kroki warto podjąć? Rekrutacja i zatrudnienie sezonowe Wzrost zapotrzebowania na […]

Czytaj dalej

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej