Ustawa o zatorach płatniczych jako remedium na płynność finansową przedsiębiorstwa

Ustawa o zatorach płatniczych

Krajowy Rejestr Długów w swoim raporcie za 2019 rok przedstawił tezę, że niepłacenie faktur to plaga, która paraliżuje działalność firm. Ustawa o zatorach płatniczych ma temu przeciwdziałać:

Nieuregulowane płatności przedsiębiorstw, widniejące w Krajowym Rejestrze Długów, to już 9,4 mld zł. Za towary i usługi swoim kontrahentom nie zapłaciło 281 251 firm. Średnie zadłużenie wynosi obecnie nieco ponad 34 tys. zł. Na tym tle mocno wyróżniają się przedsiębiorcy-rekordziści w poszczególnych województwach, których zaległości wielokrotnie przekraczają statystyczne zadłużenie.

I tak, chociażby w województwie świętokrzyskim rekordziście z branży budowlanej w bilansie rocznym wyszło 60,5 mln złotych długu.

W województwie warmińsko-mazurskim, w powiecie elbląskim najwyższe zadłużenie przedsiębiorcy wyniosło 50 mln złotych.

Raport stwierdza jasno, że największe problemy z zadłużeniem posiadają przedsiębiorcy w województwach: Mazowieckim, Śląskim i Wielkopolskim. Średnio każde polskie przedsiębiorstwo znajdujące się w bazie KRD jest zadłużone na kwotę ponad 34 tys. złotych. Co tylko jasno dowodzi skali problemu.

Błędne koło zadłużania?

Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki wyjaśnił, w jaki sposób dochodzi do tak ogromnej skali problemu na terenie całego kraju:

Z jednej strony jest przedsiębiorca-dłużnik, który nie rozliczył się za towar lub usługę, a z drugiej kontrahent-wierzyciel, który ten towar sprzedał, a nie dostał zapłaty i z tego powodu zaczyna tracić płynność finansową. Ten też ma swoich dostawców i pracowników, którym musi zapłacić. Za chwilę sam więc może stać się dłużnikiem.

Cały proces jest zatem zjawiskiem naczyń połączonych. Jeżeli jeden z elementów nie wypełni swojej powinności, to następne nie mogą prawidłowo funkcjonować. Każdy przedsiębiorca, który nie jest w stanie spłacić swoich wierzycieli, wywiera na tych drugi presję i w ten sposób tworzy się błędne koło. Dopiero ogłoszenie bankructwa jest w stanie zatrzymać ten proces, ale czy na pewno?

Ustawa o zatorach płatniczych, remedium na polskie przedsiębiorstwa

Dnia 1 stycznia 2020 w życie wejdzie pakiet regulacji ograniczających zatory płatnicze w gospodarce. Do najważniejszych z punktów możemy zaliczyć, skrócenie terminów na wywiązanie się z zobowiązań finansowych między przedsiębiorcami, a także nowe kary dla dłużników.

Dodatkowym wsparciem ma się także okazać rozwiązanie w postaci “ulgi za złe długi”. Oznacza ono, że w przypadku niewypłacenia się przez danego przedsiębiorcę-dłużnika, wierzyciel po upływie 90 dni od nieotrzymania należności może pomniejszyć swoje świadczenia na rzecz państwa. Będzie mógł się ubiegać o zmniejszenie podatku dochodowego w wysokości kwoty wierzytelności, której nie otrzymał od dłużnika, a na którym cały czas spoczywa odpowiedzialność odprowadzenia podatku od wystawionej faktury.

Polecane dla Ciebie

Ryzyka i pułapki kosztowe w czwartym kwartale – jak ich uniknąć

Intensywność końcówki roku sprawia, że drobne błędy w planowaniu czy niedociągnięcia w logistyce, które w innych kwartałach przeszłyby bez echa, w ostatnich miesiącach urastają do rangi strategicznych zagrożeń. Sukces na ostatniej prostej roku 2025 nie będzie zależał od umiejętności płynięcia z prądem wzmożonego popytu, lecz od zdolności do precyzyjnego nawigowania między szansą a ryzykiem. To […]

Czytaj dalej

Jak przygotować firmę na wzrost zamówień przedświątecznych – planowanie przepływów finansowych w czwartym kwartale

Czwarty kwartał w kalendarzu przedsiębiorcy to okres pełen paradoksów. Z jednej strony to apogeum rocznej sprzedaży, a z drugiej strony pole minowe, na którym nawet doświadczone firmy mogą stracić finansową stabilność. Sukces w tym kwartale nie jest mierzony wyłącznie rekordowymi przychodami, ale przede wszystkim zdolnością do odpowiedniego zarządzania przepływami pieniężnymi, które za tymi przychodami stoją. […]

Czytaj dalej

Dlaczego monitorowanie płatności to podstawa w biznesie?

Każdy polski przedsiębiorca zna to uczucie: produkt został dostarczony, usługa wykonana, a faktura wysłana. W idealnym świecie na tym kończyłaby się transakcja. Jednak w realiach polskiej gospodarki jest to często dopiero początek okresu niepewności – nerwowego oczekiwania na wpływ, który decyduje o zdolności firmy do opłacenia własnych zobowiązań. To nie jest odosobniony problem, lecz systemowa […]

Czytaj dalej