Monit – co to jest i czym się różni od przedsądowego wezwania?

monit to nie jest przedsądowe wezwanie do zapłaty

Monit to wiadomość wysyłana przez wierzyciela do dłużnika. Zawiera zazwyczaj informacje o upłynięciu terminu płatności zobowiązania oraz prośbę, o jak najszybsze uregulowanie należności. Co jeszcze trzeba wiedzieć o monitach? Czym różnią się monit i przedsądowe wezwanie do zapłaty?


Monit – co to jest?

Monit wysyła się w sytuacji, gdy kontrahent zbliża się do terminu zapłaty za towar czy usługę, lub gdy już spóźnił się ze spłatą pożyczki lub raty kredytu, a także w niektórych sytuacjach (choć zdecydowanie rzadziej!) dopiero po przekroczeniu terminu. Wysłanie takiej informacji do dłużnika jest sposobem na polubowne załatwienie sprawy oraz jedną z metod windykacji miękkiej. Monit wysłany przed upływem terminu płatności ma również zapobiegać przekazaniu świadczenia do niewłaściwych rąk. W jaki sposób to działa?
Kontrahent nabywający towary lub usługi oraz w sytuacji wzięcia pożyczki, kredytu czy zaciągnięciu innego zobowiązania, otrzymuje informację o terminie zapłaty. Według ustaleń powinien przelać środki na konto sprzedawcy albo wierzyciela zanim upłynie ten termin.
W sytuacji, gdy przekroczona jest data wskazana na fakturze lub umowie i ciągle nie ma wpływu określonej kwoty, wierzyciel może spróbować procesu windykacji. Może rozpocząć od próby windykacji miękkiej – są to działania mające na celu odzyskanie środków od dłużnika. Charakteryzuje się ona głównie niskimi kosztami, gdyż większość metod wierzyciel może sam wypróbować, nie ponosząc praktycznie żadnych dodatkowych opłat.
Do jednego z pierwszych etapów procesu odzyskiwania środków z nieopłaconych faktur należy wysłanie wezwania do zapłaty, czyli właśnie monitu. Wiadomość ta ma za zadanie przypomnieć nierzetelnemu kontrahentowi o konieczności spłaty zobowiązania, ale jeszcze bez podejmowania kroków prawnych.
Należy jednak pamiętać, że to nie do wierzyciela należy przypominanie dłużnikom o tym, że termin płatności minął. Informacja o terminie zamieszczona jest na fakturze, umowie pożyczki czy kredytu i to do obowiązków nabywcy (pożyczkobiorcy) należy pamiętanie o dacie zapłaty lub zwrotu środków. W przypadku, gdy faktura została sprzedana (np. w ramach faktoringu), to odbiorca musi wykonać przelew na rachunek wskazany w cesji wierzytelności.

Kiedy należy spodziewać się monitu?

Choć nie ma żadnych reguł odnośnie terminu wysyłki monitu, praktyka wskazuje, że najczęściej wysyłany jest on nie wcześniej niż 7 dni przed upływem terminu płatności. Dłużnik otrzymuje wtedy szansę na uregulowanie płatności we wskazanym terminie i uniknięcie dalszych, często groźniejszych następstw.

Monit a wezwanie do zapłaty

Jeżeli pomimo kilkukrotnego wysyłania monitu, nie odniesiono właściwego skutku, konieczne jest zaplanowanie kolejnych kroków. Jakie kroki może podjąć wierzyciel oczekujący na spłatę długu?

Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Często kolejnym krokiem po wysłaniu monitu jest sporządzenie przedsądowego wezwania do zapłaty. Dobrym pomysłem jest poza zestawem danych w wezwaniu do zapłaty opisać dalsze planowane kroki – na przykład wciągnięcie nieuczciwego kontrahenta na listę Krajowego Rejestru Dłużników lub skierowanie sprawy do sądu.

Ostateczne wezwanie do zapłaty

Jest to dokument z ponagleniem wysyłany w sytuacji braku odpowiedzi na przedsądowe wezwanie do zapłaty. Powinien mieć podobną formę, dobrze jest jednak, by zawierał proste sformułowania z informacją dla dłużnika o tym, że kolejne kroki będą bardziej radykalne.

Jak zareagować na otrzymany monit?

Co zrobić, jeżeli to na nasz adres wierzyciel doręczy monit? Przede wszystkim należy pamiętać, że wysłanie monitu jest wyrazem dobrej woli i wskazuje na chęć polubownego załatwienia sprawy.
Jeżeli otrzymamy monit, to najlepiej od razu uregulować zaległe należności. Jest to oczywiste wyjście, jednak często dłużnicy przeciągają to, co prowadzi do otrzymania kolejnych monitów, wezwań do zapłaty (pociąga to za sobą koszty, ponieważ to dłużnik zobowiązany jest do pokrycia kosztów wysyłki monitów).

A co w sytuacji, gdy w tej chwili nie ma środków na spłatę długu?

Pierwszym krokiem wtedy powinien być niezwłoczny kontakt z wierzycielem. Wysłany monit świadczy o tym, że osoba lub firma, u której jesteśmy zadłużeni, poważnie traktuje tę sprawę. Często szybkie wyjaśnienie powodów opóźnienia spłaty daje szansę na wspólne ustalenie nowego terminu na uregulowanie należności, co pozwoli na zebranie środków i szczęśliwie załatwienie problemu bez wchodzenia na drogę sądową.

Polecane dla Ciebie

Ryzyka i pułapki kosztowe w czwartym kwartale – jak ich uniknąć

Intensywność końcówki roku sprawia, że drobne błędy w planowaniu czy niedociągnięcia w logistyce, które w innych kwartałach przeszłyby bez echa, w ostatnich miesiącach urastają do rangi strategicznych zagrożeń. Sukces na ostatniej prostej roku 2025 nie będzie zależał od umiejętności płynięcia z prądem wzmożonego popytu, lecz od zdolności do precyzyjnego nawigowania między szansą a ryzykiem. To […]

Czytaj dalej

Jak przygotować firmę na wzrost zamówień przedświątecznych – planowanie przepływów finansowych w czwartym kwartale

Czwarty kwartał w kalendarzu przedsiębiorcy to okres pełen paradoksów. Z jednej strony to apogeum rocznej sprzedaży, a z drugiej strony pole minowe, na którym nawet doświadczone firmy mogą stracić finansową stabilność. Sukces w tym kwartale nie jest mierzony wyłącznie rekordowymi przychodami, ale przede wszystkim zdolnością do odpowiedniego zarządzania przepływami pieniężnymi, które za tymi przychodami stoją. […]

Czytaj dalej

Dlaczego monitorowanie płatności to podstawa w biznesie?

Każdy polski przedsiębiorca zna to uczucie: produkt został dostarczony, usługa wykonana, a faktura wysłana. W idealnym świecie na tym kończyłaby się transakcja. Jednak w realiach polskiej gospodarki jest to często dopiero początek okresu niepewności – nerwowego oczekiwania na wpływ, który decyduje o zdolności firmy do opłacenia własnych zobowiązań. To nie jest odosobniony problem, lecz systemowa […]

Czytaj dalej