Savoir vivre w biznesie

Savoir-vivre jest zbiorem dobrych manier oraz zwyczajów obowiązujących w różnych życiowych sytuacjach, kontekstach czy miejscach. Również praca w biznesie wiąże się z przestrzeganiem pewnych zasad. Wtedy będziemy uznawani za osobę dobrze wychowaną i kulturalną. Oto kilka zasad savoir-vivre w biznesie.

Odpowiedni dress code
Etykieta ubioru stanowi jedną z głównych zasad w biznesie. Najbardziej właściwy jest elegancki, prosty i schludny strój. Ubiór męski powinien składać się z:
– eleganckich spodni materiałowych bądź ciemnych dżinsów,
– koszuli z kołnierzykiem,
– marynarki,
– krawata,
– skórzanych butów.

Kobiecy dress code obejmuje:
– biznesowy top z rękawem, który zakrywa łokieć,
– cielistą bieliznę pod białą bluzką,
– spódnicę lub sukienkę do kolan,
– nie za wysoki obcas, dopasowany do sylwetki,
– średniej wielkości torebkę z dyskretnym logo producenta.

Oczywiście cały strój kobiecy, jak i męski musi być czysty, uprasowany, w stonowanych odcieniach, bez rzucających się w oczy wzorów, nadruków, napisów itp. Warto podkreślić, że trochę mniej restrykcyjny dress code stosuje się w branżach kreatywnych.

Etykieta powitania
Bardzo ważnym momentem na spotkaniach biznesowych jest sam moment powitania. Czasem pojawia się stres u uczestników związany z tym, kto powinien przywitać się pierwszy. Zasady podają, że powitanie rozpoczyna osoba zajmująca wyższe stanowisko. Trzeba poczekać na jej reakcję – czy poda rękę, rozpocznie rozmowę czy wskaże miejsce do siedzenia. Bez konkretnego sygnału nie należy niczego robić.
Gdy spotkanie odbywa się w sali i wchodzi osoba wyższa rangą, wtedy znajdujący się w pomieszczeniu powinni przywitać ją w postawie stojącej. Przy osobach z tą samą rangą witającym się powinien być ten, kto wchodzi do sali. Przypomnieć należy, że nie podaje się dłoni przez biurko czy stół.
W przypadku powitania z kobietami, to one decydują, czy chcą przywitać się uściskiem dłoni czy też nie. W hierarchii towarzyskiej kobiety uznawane są za stojące wyżej. Przekłada się to również na ich prawa podczas spotkań biznesowych. Jeżeli w spotkaniu bierze udział więcej niż jedna kobiet i pierwsza zdecyduje się na uścisk dłoni, to pozostałe również powinny tak się przywitać. Przywitanie jedynie słowne z paniami, bez podawania ręki, jeśli sobie tego nie życzą, a potem uściśnięcie dłoni mężczyznom jest uznawane za jak najbardziej zgodne z biznesowym savoir-vivrem.

Punktualność
Na spotkania biznesowe nie należy się spóźniać. Lepiej jest być przed czasem i poczekać. Gdy spóźnienie się jest nieuniknione, wtedy trzeba telefonicznie o nim powiadomić. Jeżeli spóźnisz się na spotkanie, na którym Ciebie oczekiwano, to podaj powody spóźnienia oraz przeproś. Natomiast gdy wchodzisz spóźniony na większą naradę już rozpoczętą, dyskretnie usiądź, a w czasie przerwy wyjaśnij powody swojego spóźnienia.

Zachowanie podczas spotkania
Przypomnieć należy, że podczas spotkań biznesowych nie powinno się odbierać telefonu, pisać SMS-ów czy przeglądać social mediów. To oznaka dużej arogancji i braku wychowania. Najlepiej jest także wyciszyć telefon.

Zakończenie spotkania
Na końcu spotkania biznesowego można wręczyć wizytówkę, jak również poprosić o nią rozmówcę. Taka prośba jest w dobrym tonie tylko jeśli samemu wpierw da się swoją. Natomiast osób piastujących wyższe stanowiska powinno się pytać o wizytówkę.

Polecane dla Ciebie

Ryzyka i pułapki kosztowe w czwartym kwartale – jak ich uniknąć

Intensywność końcówki roku sprawia, że drobne błędy w planowaniu czy niedociągnięcia w logistyce, które w innych kwartałach przeszłyby bez echa, w ostatnich miesiącach urastają do rangi strategicznych zagrożeń. Sukces na ostatniej prostej roku 2025 nie będzie zależał od umiejętności płynięcia z prądem wzmożonego popytu, lecz od zdolności do precyzyjnego nawigowania między szansą a ryzykiem. To […]

Czytaj dalej

Jak przygotować firmę na wzrost zamówień przedświątecznych – planowanie przepływów finansowych w czwartym kwartale

Czwarty kwartał w kalendarzu przedsiębiorcy to okres pełen paradoksów. Z jednej strony to apogeum rocznej sprzedaży, a z drugiej strony pole minowe, na którym nawet doświadczone firmy mogą stracić finansową stabilność. Sukces w tym kwartale nie jest mierzony wyłącznie rekordowymi przychodami, ale przede wszystkim zdolnością do odpowiedniego zarządzania przepływami pieniężnymi, które za tymi przychodami stoją. […]

Czytaj dalej

Dlaczego monitorowanie płatności to podstawa w biznesie?

Każdy polski przedsiębiorca zna to uczucie: produkt został dostarczony, usługa wykonana, a faktura wysłana. W idealnym świecie na tym kończyłaby się transakcja. Jednak w realiach polskiej gospodarki jest to często dopiero początek okresu niepewności – nerwowego oczekiwania na wpływ, który decyduje o zdolności firmy do opłacenia własnych zobowiązań. To nie jest odosobniony problem, lecz systemowa […]

Czytaj dalej