Czym jest efektywność energetyczna firmy? Jak ją poprawić?

Z roku na rok zaobserwować można zwiększenie zużycia prądu. Przykładowo w czasie pierwszych dwóch miesięcy tego roku dwa razy padł historyczny rekord w tej kwestii w Polsce. Wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną zauważyć można zarówno w gospodarstwach domowych, jak i w przedsiębiorstwach. Problem ten występuje na całym świecie i wiele krajów stara się go rozwiązać. Również przedsiębiorstwa podejmują działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej.

W kierunku efektywności energetycznej

Zmiany pojawiające się w sektorach społecznych i gospodarczych wpływają na rynek energii, a regulacje prawne są do nich dostosowywane. Ponieważ przedsiębiorstwa do tej pory w największym stopniu pochłaniały medium i emitowały wiele zanieczyszczeń do środowiska naturalnego, najmocniej odczuwają konsekwencje zmian prawa krajowego oraz unijnego. To właśnie one od stycznia bieżącego roku są najbardziej obciążone opłatą mocową, przeznaczoną na pokrycie kosztów modernizacji krajowej infrastruktury energetycznej. Systematyczny wzrost cen energii, a także nowe przepisy unijne obligują przedsiębiorstwa do ograniczenia zużycia paliw kopalnych i emisyjności. Z tego powodu wdrożenie rozwiązań wspierających efektywność energetyczną jest nieuniknione.
Oczywistą sprawą jest, że opłacalność inwestycji to główna determinanta takich decyzji. Zbyt wysokie koszty zużycia energii mogą decydować o konkurencyjności firm i mieć wpływ na zwiększające się koszty produkcji. Gdy chce się funkcjonować przy założeniu stałego wzrostu biznesu, to nieustannie należy pracować nad poziomem zużycia energii elektrycznej.

Najważniejszy pierwszy krok

Wszelkie decyzje dotyczące efektywności energetycznej należałoby poprzedzić monitoringiem sieci elektrycznej firmy i analizą dotychczasowych rachunków za energię. Na rynku znaleźć można specjalne systemy, który odczytują historię z licznika energii elektrycznej za okres do dwóch lat wstecz i w kilka minut generują pierwsze zalecenia efektywnościowe. System taki przy pomocy algorytmów weryfikuje dobór odpowiednich parametrów dystrybucyjnych, konfigurację licznika, dobór grup taryfowych czy stref czasowych.
Rozwiązanie takie umożliwia weryfikację poprawnego rozliczania się z operatorem systemu dystrybucji energii za minione okresy. Jest to bardzo ważna zaleta oznaczająca, że skorygować można faktury, jeśli w rozliczeniach pojawiły się nieprawidłowości. System bardzo szybko potrafi wyłapać różnice między danymi z pamięci licznika, a fakturami, które otrzymała firma.
Każde przedsiębiorstwo powinno odpowiednio skonfigurować urządzenia elektroniczne mierzące zużycie energii uwzględniając zmianowość, sezonowość, godziny największego zapotrzebowania energetycznego czy dni wolne. Monitorowanie takie jest ważne, gdyż można dowiedzieć się, co właściwie dzieje się z medium, za które płacimy. Wiedza ta umożliwi podjęcie właściwych decyzji dotyczących efektywniejszego wykorzystania energii w przyszłości.

Fotowoltaika jednym z rozwiązań

Wstępny audyt energetyczny oraz analiza zużycia energii ukażą obraz sytuacji, na podstawie której będzie można podjąć decyzje, co dalej robić. Jedną z możliwości jest zamontowanie instalacji fotowoltaicznej w firmie. Produkcja energii ze źródeł odnawialnych jest przyjazna dla środowiska, umożliwia wytwarzanie energii zeroemisyjnej, a poza tym zmniejsza wydatki za prąd.
Zainstalowanie fotowoltaiki jest dobrym i opłacalnym rozwiązaniem zarówno dla małych przedsiębiorstw, jak i tych dużych, które na budowę paneli będą potrzebować pozwoleń oraz koncesji. Instalacja o mocy do 50kWp dla średniej wielkości firmy może zwrócić się za około 6-7 lat, podczas gdy jej żywotność określa się na minimum 25 lat. Większe firmy często posiadają instalację do 500kWp, jednak wymaga ona uzyskania pozwoleń administracyjnych.

Fotowoltaika – efektywność energetyczna

W fotowoltaice ważne jest zużywanie na bieżąco jak największej ilości wyprodukowanej energii. Przynosi to największe oszczędności, ponieważ odbiorca nie korzysta z sieciowego prądu. Jeżeli firma nie chce zarabiać na sprzedaży energii, nie warto generować dużych nadwyżek z instalacji fotowoltaicznej. Ponadto cena sprzedaży energii to ok. 40% ceny jej kupna. Z tego powodu zwrot z inwestycji przy dużych instalacjach może ulec wydłużeniu.
Zakłady przemysłowe często budują instalację o nieco mniejszej mocy niż ta, która wynika z ich faktycznego zapotrzebowania energetycznego. Wpływa to na maksymalizację zużycia tego, co sami wyprodukują. Firmy działające w ciągu dnia czy w trybie pracy jedno- lub dwuzmianowej mogą znacznie ograniczyć zużycie energii z sieci dystrybucyjnej, gdy na bieżąco zużywają prąd z ogniw fotowoltaicznych. Zastosowanie takiego rozwiązania może też wpłynąć na obniżenie wydatków na opłatę mocową, która jest naliczana za zużycie prądu sieciowego w godzinach 7.00 – 22.00.

Wybór instalatora paneli PV

Inwestycja w fotowoltaikę ma dać niezależność energetyczną, a rozwiązanie ma służyć firmie przez wiele lat. Z tego powodu wybór stabilnej firmy instalacyjnej jest kluczowe. Najlepiej wybrać solidnego partnera, który przez lata będzie dochowywał warunków gwarancyjnych, a także zapewni profesjonalny serwis.

Polecane dla Ciebie

Sukcesy, wyzwania i przyszłość transportu i logistyki w Polsce

Sektor TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) to jeden z najważniejszych filarów polskiej gospodarki. Polskie firmy transportowe, głównie za sprawą strategicznego położenia naszego kraju, stały się europejskimi liderami w przewozach drogowych, obsługując 25% handlu na Starym Kontynencie. Sukces oraz ogromna złożoność europejskich łańcuchów dostaw oraz uregulowań prawnych niesie za sobą także wyzwania i problemy. Polskie firmy transportowe […]

Czytaj dalej

1,4 miliarda długu w branży transportowej – co to oznacza dla sektora TSL?

Branża transportowa, będąca jednym z filarów polskiej gospodarki, stoi w obliczu poważnych wyzwań finansowych. Według najnowszych danych zadłużenie sektora TSL wynosi aż 1,4 miliarda złotych. Jest to jeden z najwyższych poziomów zadłużenia w polskiej gospodarce, co budzi poważne obawy o przyszłość wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza tych z segmentu małych i średnich firm. Skala zadłużenia pokazuje, że […]

Czytaj dalej

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej