Finansowanie dla firm – 5 sposobów na skuteczny cashflow

Finansowanie dla firm jest ważne przy utrzymaniu płynności finansowej

Każdy przedsiębiorca prowadząc biznes, wie, jak bardzo ważna jest płynność finansowa i finansowanie dla firm. Terminowe regulowanie swoich zobowiązań pozwala zyskać zaufanie w oczach kontrahentów oraz własny spokój. Planowanie i kontrolowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa pozwala na lepsze wykorzystanie posiadanych środków, a także może zwiększyć wypracowany zysk.


Finansowanie dla firm – jak zrobić cashflow?

Płynność przepływów finansowych uzależniona jest od dwóch rzeczy – terminowości naszych partnerów wpłacających pieniądze w określonym czasie oraz kontroli firmowych wydatków. Każdy z tych elementów jest zależny od siebie nawzajem. W sytuacji, gdy firma A zapłaci nam fakturę terminowo, jednak my wszystkie środki wydamy na inne sprawy, nie opłacimy faktury firmie B, to firma B może w ten sposób stracić płynność finansową. Jak tego uniknąć, i jak wspomóc finansowanie dla firm?

I – poznaj swoje możliwości

Podstawowym narzędziem pozwalającym na pilnowanie płynności finansowej jest kontrola przychodów oraz wydatków. Istnieje wiele aplikacji oraz programów księgowych pozwalających na jej analizę. Jednak spokojnie wystarczy do tego zadania skorzystanie np. z tabelki w Excelu. Po jednej stronie tabeli należy wpisać, jakie wydatki musimy ponieść. Dobrym pomysłem jest wpisywanie dat przy kwotach należności, gdyż pozwala to zobaczyć, które są najpilniejsze. Po drugiej stronie tabeli nanieść należy planowane przychody, również z datami ich wymagalności. Dobrze jest też wprowadzić do planu trzecią kolumnę, zawierającą informacje o możliwych oszczędnościach, które można będzie wykorzystać w momentach kryzysowych. Tabele tego typu dobrze robić w każdym okresie rozliczeniowym, np. dla miesiąca lub kwartału, ponieważ przedstawiają one informacje, czy posiadamy wolne środki, czy są klienci zalegający z płatnościami oraz czy nie musimy oddać komuś pieniędzy.

II – zweryfikuj swoich płatników

Warto poznać partnerów, z którymi prowadzimy interesy, szczególnie nowych i tych, którzy nie są do końca pewni. Zazwyczaj nazwy nierzetelnych firm można znaleźć w grupach biznesowych czy na forach dyskusyjnych lub po prostu wpisać odpowiednią frazę w wyszukiwarkę internetową. Dobrym rozwiązaniem jest także prośba o pierwszą płatność z góry lub wpłacenie zaliczki na poczet faktury.
Jeżeli chodzi o stałych klientów dobrze jest zobaczyć, jak radzą sobie oni z płatnościami, czy miewają jakieś opóźnienia i czy jest to cykliczne, a jeśli tak, to czy informują o tym. Pomoże to mieć obraz całej sytuacji. Będzie wiadomo, gdzie mogą nastąpić ewentualne opóźnienia i jaki to może mieć wpływ na nasz biznes.

III – nagradzaj płacących w terminie lub tych, którzy szanują finansowanie dla firm

Niektóre sytuacje, np. w sprzedaży produktów czy usług, dają możliwość uregulowania płatności „w abonamencie”. Dobrym pomysłem jest nagradzanie tych, którzy wybierają tę opcję. Pakiety roczne mogłyby być tańsze o 10, 15 czy nawet 30%. Dla firmy ten dodatkowy rabat nie będzie mocno odczuwalny, ponieważ pieniądze trafiają na rachunek dużo wcześniej, a przykładowa 30% roczna zniżka podzielona na 12 miesięcy daje rzeczywiście 2,5% zniżki miesięcznie.

IV – zarządzaj swoimi płatnościami

Przy prowadzeniu działalności dobrze jest kontrolować ponoszone wydatki. Pozwoli to na usprawnienie płynności finansowej. Główna zasada powinna brzmieć, że faktury są płacone terminowo. Warto pamiętać o tym, że jeśli klient wystawia fakturę z 14-dniowym terminem płatności, to tylko tyle czasu może on czekać na swoje pieniądze. Lepiej nie odwlekać płatności do ostatniego dnia, szczególnie gdy wypada on np. w weekend. Gdy zdarzy się sytuacja kryzysowa należy poinformować naszych partnerów, że z naszej strony może zdarzyć się opóźnienie w płatności.
Przy wyborze dostawców również dobrze jest kierować się nie tylko ceną, lecz także elastycznością płatności. Może się zdarzyć, że kredyt kupiecki lub wydłużony termin płatności będzie dla nas lepszym wyborem niż niska cena.

V – ostateczne rozwiązania zostawiaj na koniec

Jeżeli nastąpią opóźnienia w płatnościach, warto zacząć negocjacje z klientami. Zazwyczaj powinny wystarczyć te miękkie. Rozmowa daje większe szanse na załatwienie sprawy niż kłótnie lub naciski. Jednak, gdy nie możemy odzyskać pieniędzy przez dłuższy czas, warto pomyśleć o wsparciu instytucji finansowych. Kredyt czasem może okazać się jedyną szansą na utrzymanie firmy i przetrwanie trudnego czasu. Można także skorzystać z pomocy firm, które za niewielki procent od należnych kwot finansują faktury. Rozwiązanie to staje się coraz bardziej popularne w działaniach B2B.

Polecane dla Ciebie

Nowe kierunki w e-commerce: podsumowanie raportu “E-commerce w Polsce 2024”

Najnowszy raport “E-commerce w Polsce 2024” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, rzuca światło na obecne trendy, zachowania oraz wyzwania polskich konsumentów w kontekście zakupów online. Choć rynek e-commerce w Polsce pozostaje stabilny, widoczne są zmiany, takie jak wzrost popularności zakupów zagranicznych, rozwój rynku produktów używanych (re-commerce) oraz […]

Czytaj dalej

Przygotowania do wzrostu zamówień w branży logistycznej przed świętami – co warto wiedzieć?

Dla firm z branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) nadchodzące miesiące oznaczają wzmożoną aktywność. Zbliżające się Boże Narodzenie niesie za sobą dynamiczny wzrost zamówień, który wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto już teraz zacząć działać, aby uniknąć problemów związanych z przeciążeniem logistycznym oraz niedoborem kadry pracowniczej. Jakie kroki warto podjąć? Rekrutacja i zatrudnienie sezonowe Wzrost zapotrzebowania na […]

Czytaj dalej

Nadchodzące zmiany w przepisach dla branży logistycznej od stycznia 2025 roku

Rok 2025 przyniesie branży transportowej i logistycznej istotne zmiany prawne na poziomie zarówno krajowym, jak i europejskim. Te zmiany będą wymagały od przedsiębiorców dostosowania się do nowych regulacji, co może mieć wpływ na koszty operacyjne, organizację pracy oraz raportowanie. Oto najważniejsze z nich. Dyrektywa CSRD: raportowanie zrównoważonego rozwoju Od stycznia 2025 roku duże firmy, w […]

Czytaj dalej